Go to commentsWigilia z rurkowcem
Text 9 of 21 from volume: Jack Wolf z życia treści
Author
Genrecommon life
Formprose
Date added2015-12-24
Linguistic correctness
Text quality
Views1968

Jak wymyśliłem, tak pojechałem. 

W Bolesławcu jest szpital. Po prawej stronie, przy wjeździe od Jeleniej Góry. Tam kiedyś przyszedłem na świat między innymi po to, aby dzisiaj przejechać 90 km na rowerze. Po to też, by minąć Biedronkę portugalską jak mandarynki. A potem wejść po schodach i spojrzeć w górę. W górze jest Jezus Chrystus na wielkiej, zardzewiałej konstrukcji. Konstrukcja bywa odwiedzana przez frustratów i desperatów. Im znajdują się wyżej, tym jest większe prawdopodobieństwo przybycia Policji z negocjatorem. Plus jakaś bójka przedstawicieli konkurencyjnych zakładów pogrzebowych w tle. Albo zadumany komornik w eleganckich spodniach, palący nerwowo cienkiego papierosa. 

– Chuj ci w dupę dziadu!!- kiedyś krzyknął jeden taki do komornika pod krzyżem. Zaraz potem skoczył i przeżył. Krążą opowieści, że następnie tenże komornik spod krzyża nie zamierzał wcale skapitulować i zabrał desperatowi zapasowy wózek inwalidzki, o co sądzą się do dzisiaj. 

Po krótkiej kontemplacji przy Chrystusie, połączonej ze stwierdzeniem, że nie odnajduję w sobie żadnej duchowości, a także będę musiał poddać się jak najrychlejszym badaniom kręgosłupa, skierowałem się na ziemię sowieckiego boga. W centrum cmentarza żołnierzy ZSRR stoi podobny kształtem do kredy pomnik. A na nim zatknął ktoś pręt i na pręcie gwiazdę. Gwiazda przypomniała mi, ze wszyscy ludzie dokoła mieli szansę zginąć za kasiarza z Gruzji, który teraz pewnie by nam okradał sklepy z kawy Jacobs Cronat. Ot taki podpułkownik Wasyl Razumow, dożył mojego wieku 37 lat. Zginął 20 kwietnia 1945, na urodziny pomocnika malarza z Linzu. Pomocnik malarza dzisiaj pewnie by nie spłacił kilku chwilówek, a potem  walnął na główkę z barku Chrystusa przed sowieckim cmentarzem. Nie! Nie,nie…wtedy by tego cmentarza nie było przecież. 

Z dzikich rozważań wyrwało mnie pojawienie się dziarsko kroczącego rurkowca. Ubrany w grafitowe rurki, kurteczkę z Croppa i żółty kapelusz nieco rybacki, ale ze świnkami na rondzie. Siedziałem obok roweru, na murku przy schodach, piłem wodę mineralną i patrzyłem jak rurkowiec zapala znicza. 

– Chwała bohaterom Związku Radzieckiego!!- krzyknął nagle. Prawie się zadusiłem wodą, ugryzłem gwint butelki, obróciłem w kieszeni gaz do pozycji „wyjmij i flara między oczy”. Obrócił się do mnie, patrzył butnie,pewnie, z takim lekceważeniem całkowitym. 

– Jest pan faszystą?- zapytał. Rzadko się trafia, żeby dwudziestoletni chłopaczek wagi 61 kg odzywał się do mnie w taki sposób. Zaciekawił mnie ten rurkowiec. 

– Nie, nie jestem. Chociaż do socjalizmu też mi nie za blisko. 

– Centrowiec? Jerzy Matyna (imię i nazwisko fikcyjne,bo mi podał prawdziwe.Przyp.aut), młodzieżówka partii Razem- podał mi chudą dłoń. 

– Jacek, sekretarz partii Osobno. 

– Haha…dobre- wyjął z kurteczki dwusetkę wódki Parkowa. Prosto z Biedronki portugalskiej jak mandarynki- Zjumałem gorzałkę w Biedzie, wypije pan? 

– Rowerem jestem. 

– Człowiekiem, człowiekiem pan jest- Matyna poklepał mnie poufale po ramieniu. Spojrzałem na Chrystusa, który nawet nie drgnął. Matyna Jerzy pociągnął z dwusetki. Dotrzymałem mu toastu wodą mineralną. Dotarło do mnie, ze przejechałem w wigilie 45 km rowerem, aby pić z młodym komunistą na sowieckim cmentarzu.Prawda że ja wodę, a on wódke. Ale kradzioną kolegom z Solidu w Biedronce. Spojrzałem na Chrystusa znowu. nie ruszał się, ale uczył mnie dalej. 

– Niech pan wpadnie na galerię- rzucił Matyna mi na odchodne, a butelką między groby- Mam tam koleżankę, która lubi takich starszych gości jak pan. Wali loda z połykiem za czteropak browarka. Cześć! 

Jakoś szybciej jechało mi się drogę powrotną. Zapadał lekki zmrok. W Łupkach, obok drogi,stał samochód. Kobieta za jego kierownicą płakała i pisała coś w smartfonie. Może jechała się zabić? We Wleniu było pusto, tylko mój kumpel od kielicha z dawnych czasów szedł o lasce. Odetchnąłem, bo go kiedyś pobili, a plotkarnia pochowała. Troszkę się ucieszyłem, bo to równy gość, dlatego doświadczony przez życie, więc by było mi go szkoda. Ucieszyłem się że jednak żyje. 

To była jedna z ciekawszych wigilii w moim życiu.

  Contents of volume
Comments (18)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Bardzo mi się podobało to opowiadanie, a sytuacja z sekretarzem partii Osobno przypomniała mi sytuację sprzed wielu lat. Otóż w czasie pewnej imprezy w Warszawie miał nas zabawiać dość znany wówczas satyryk Jan Jakub Należyty. Organizatorem tego zabawiania był mój kolega. Jeszcze przed koncertem kolega przedstawił mi artystę. Ten podał mi rękę i dumnie powiedział: Jan Jakub Należyty. Ja wówczas skromnie odpowiedziałem: Jan Stanisław Przyzwoity. Po koncercie był mały poczęstunek, podczas którego pan Należyty zwracał się do mnie - i to zupełnie poważnie - panie Przyzwoity.
A teraz o poprawności językowej. Chyba w czternastu przypadkach brakuje spacji, w większości po przecinkach. Dwukrotnie zabrakło znaków diakrytycznych (ze zamiast że, wigilie zamiast wigilię). Brakuje przecinków przed: jak nurkowiec, że (2); zbędny przecinek przed: dożył. Na pewno "policja" należało napisać małą literą. Mam natomiast wątpliwości związane z pisaniem wielkimi literami nazw "Biedronka" i "Parkowa", A wątpliwości biorą się z tego, że dawno temu pijałem jarzębiak, a parkowej bym nie wypił, gdyż ponoć jest okropna. Zaś na kursie na prawo jazdy jeździłem warszawą, a potem w peweksie kupowałem wranglery.
avatar
Tekst rzucony bez korekty, zapomniałem:/ Przepraszam za owe niefrasobliwości, lecz mam dokumentny galop w głowie.
Czemu ja nie żyłem w czasach warszaw i wranglerów....? Eeech.....
avatar
Ja się dziwie,skąd Ty się urwałeś,ponieważ to towarzystwo nie pasuje do Twoich komentarzy ..Nawet gdybym chciała,nie potrafiłabym pisać takich opowieści.
avatar
Anettula, nie rozumiem? Kto się skąd urwał? Skonkretyzuj. Skąd ja się urwałem? Stamtąd, skąd inni twórczy maniacy;))
avatar
Konkretyzując,zaczynam domyślać się,ze opowiadanie nie jest napisane z autopsji,tylko z wyobraźni twórczego maniaka?:P:)))
avatar
I dodam,ze nie wiem,jak Ty,ale ja żyję w takiej rzeczywistości,o jakiej piszę,na wespół z moim punktem odniesienia twórczego.
avatar
Opowiadanie jest na faktach nieco tylko ubarwionych w celach twórczych. Nie sadzę, aby istniał politycznie poprawny szablon pisania. Vide wszelkie horrory, thrillery, wycieczki fantastyczne między gatunkami.
avatar
Dopiero teraz zorientowałam się,że stoisz wśród półek.:)
avatar
Tak. W sklepie. Na służbie.
avatar
A z tego loda to się pewnie cieszą koledzy?Przynajmniej nie zmieniają orientacji,bo to jest Sodoma Gomora w jednym.Tak przynajmniej mówi Chrystus,a on wie,co mówi.
avatar
Koleżanki, o ile nie mają wstrętu do mężczyzn, to bywa że też sie z lodów ucieszą;)))
avatar
No pewnie tak,kobieta też człowiek.:)))
avatar
No i pamiętam jako genderowskie dziecko,że istotne jest to,aby nikogo nie zmuszać do jedzenia,bo to skutkuje niestrawnościami i problemami z przwodem pokarmowym.A lody jedliśmy różne,na gałki,krecone i zimne,zazwyczaj latem.
avatar
Podoba mi się :) ciekawie się czyta, w niektórych miejscach odczuć można lekką dozę poczucia humoru.
Podoba mi się fragment z tym komornikiem i wózkiem inwalidzkim i scena z rurkowcem :)
Ogólnie podoba mi się nastrój, który stworzyłeś :)


A teraz wyrażę kilka drobnych uwag :)
"rzucił Matyna mi na odchodne" Dla mnie zbędne "mi"

"W Łupkach, obok drogi,stał samochód." tutaj jakoś mi tak ta droga dźwięczy powtórzeniem (dwa zdania wstecz) zmieniłabym tą "drogę". Może zamiast "obok drogi" "na poboczu" albo jakoś inaczej :)

"dlatego doświadczony przez życie"- "dlatego"? chodzi ci o to, że to równy gość i z tego powodu jest doświadczony przez życie? Ja sobie czytam bez "dlatego" ewentualnie "do tego"

"więc by było mi go szkoda" tu mi nie gra szyk -" więc byłoby mi go szkoda"


Pozdrawiam serdecznie :)
avatar
Bardzo dobre pisanie :-))) "Poprawność językowa" awansem :p, gdyż jeżeli "zaufani recenzenci" kropią za tę "poprawność" tzw. dno, ponieważ nie znoszą Autorów, zaś z kolei mocno naciągane wiersycki określają mianem "bezbłędnych" oraz "znakomitych", ponieważ ci "bezbłędni i znakomici" są im po drodze, dlatego z najczystszym sumieniem mogę powtórzyć to swoje odwieczne:
- zapis zawsze da się skorygować jak również wygładzić gramatykę i styl;
- koncepcja utworu [zakładam że oryginalna] będzie zawsze dziełem autonomicznym, której - tymczasowo - nie wymyślił nikt :)))

Ciepło i przyjaźnie :)))
avatar
Poobijani na wszystkich zakrętach Historii rowerzyści łączmy się!

Polska współczesna proza wizjonerska orla-sokola ma najwyższe podniebne loty
avatar
Jestem rowerem

(patrz dialog z rurkowcem)

Pompką
Dzwonkiem
Siodełkiem
Pedałami
avatar
Brakuje tutaj poruszenia Chrystusa. Żeby się poruszył na krzyżu. I powiedział - Twój ból jest lepszy niż mój.
© 2010-2016 by Creative Media