Go to commentsDeszczowa cisza
Text 10 of 93 from volume: Wiersze różne
Author
Genrepoetry
Formblank verse
Date added2011-08-02
Linguistic correctness
Text quality
Views4829

Deszczowa cisza


Przecieram źrenice szyb,

płakały całą noc.

Widzę łzawiący ranek

dochodzący przez szczeliny

sosnowych parasoli.

Słyszę też dęby,

jak szepczą kroplami deszczu

i chrapliwy głośnik

obwieszczający Lato z radiem.


Cały dzień słuchałem

deszczowej ciszy.

  Contents of volume
Comments (11)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Lawino, jesteś niesamowiczi hojna. 2 i 1 to jest coś! Podziwiam twój krytyczny talent. Trzymaj tak dalej!
avatar
piękny wiersz - nie znałam Cię od tej strony :):):)
avatar
W wyjątkowy nastrój wprawił mnie Twój wiersz, Janko. Przepiękne metafory oraz głoski syczące, których jest tutaj sporo, nadają mu niezwykły klimat. Słyszę ten deszcz. Pięknie!
avatar
Zagadka dla Tadka: ile przecinków brakuje w tej deszczowej ciszy?
avatar
Przypuszczam, że ma Pani na uwadze ewentualny przecinek przed: i chrapliwy. Byłoby to zasadne, gdyby poprzedzający zwrot potraktować jako wtrącenie. Jeżeli zaś potraktujemy całość jako zdanie złożone współrzędnie, przecinek jest tam zbędny. Cytuję odpowiedni fragment z "Podręcznego słownika interpunkcyjnego": Przecinek przed "i" stawiamy tylko wtedy, gdy zdanie ukazuje wynik jakiejś sytuacji, czynności, stanu itd. Gdy "i" jest równoważne spójnikowi "oraz", z przecinka rezygnujemy". W innym miejscu czytamy, że przed "i" możemy postawić przecinek, gdy jest ono równoważne spójnikom: więc, toteż.
Tak ja to interpretuję. Chętnie przeczytam inna interpretację.
avatar
Pierwszy przecinek proponuję wstawić w zdaniu:

Widzę łzawiący ranek,
dochodzący przez szczeliny
sosnowych parasoli.

ponieważ mamy tu ewidentny przykład imiesłowowego równoważnika zdania przydawkowego
avatar
Drugi brakujący przecinek - z tego samego powodu - wstawiamy w frazie, zaczynającej się od słów:

Słyszę też dęby...
avatar
Trzeci brakujący przecinek koniecznie trzeba postawić po "jak szumią kroplami deszczu", ponieważ jest to zdanie wtrącone z całkiem nowym podmiotem.

Sprawdźmy to "w praniu":

Słyszę też dęby - podmiot domyślny "ja"

Szumią kroplami deszczu - nowy podmiot domyślny "dęby", a więc nie "ja"
avatar
No cóż, pozostańmy przy swoich wątpliwościach. Dziękuję za wymianę zdań i pozdrawiam.
avatar
Piękny wierszyk. Jak już wspominałam u siebie. Bardzo mi się podoba.
Myślę, że ta dziwaczność w ocenach wynika stąd, że w tamtych latach można je było stawiać bez komentarza. Pewnie to Lawina tak Cię potraktowała. Ale chyba jeszcze i ktoś inny. Ktoś, kto nie bardzo Ciebie lubił w tamtym czasie, bo i minusiki widzę.
avatar
Michalszko, dzięki. Od kiedy jestem na publixo, zawsze oceny musiały być połączone z komentarzem. Przypuszczam, ze niskie oceny wystawiła tajemnicza Lawina, której już nie ma, podobnie jak jej komentarzy. a oceny zostały. Natomiast te minusy pojawiły się niedawno, już po komentarzach emilii. A nie jest to rok 2011, lecz czerwiec 2020.
© 2010-2016 by Creative Media