Go to commentsPryncypia zawziętego
Text 18 of 20 from volume: prawiewiersze
Author
Genrepoetry
Formpoem / poetic tale
Date added2016-10-21
Linguistic correctness
Text quality
Views2473

Pryncypia zawziętego


Kim jesteś człowieku,

jakie twe pryncypia,

gdy zmarłych szkalujesz

i chcesz ich rozliczać?


Pycha cię rozpiera,

chcesz być równy Bogu,

skończyć z  Lucyferem

w czeluściach Mordoru?


Opamiętaj się szybko,

oczyść brudną duszę,

zwróć oczy ku Niebu,

zacznij kochać. Nuże!


.

  Contents of volume
Comments (13)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Nie sądzę, żeby ktoś taki się zmienił.Ja też nie rozumiem, dlaczego ktoś chce sądzić i rozliczać,kto mu dał do tego prawo.
Bardzo dobry wiersz:)
avatar
Wiersz bardzo mądry, choć wątpię, żeby przesłanie dotarło do adresata. Jego już nie stać na jakąkolwiek ocenę moralną (czy też jakikolwiek inny rodzaj wartościowania) - przez niego przemawia zdegenerowany polski mit narodowy, który, jak wszystko na to wskazuje, pochłonąl już go całkowicie i nawet nie ma czego zbierać. Pozostaje tylko żałować człowieka, który nawet nie zdaje sobie sprawy, że już go nie ma.
Nie zmienia to jednak mojej oceny, który uważam za bardzo dobry. Pozdrawiam. ;)
avatar
Dziękuję, Adelo :)

Słusznie, kto dał mu prawo sądzenia? Tylko Bóg zna nasze sumienia, a nad trumnami mówimy tylko dobrze, albo milczymy.
avatar
Dziękuję, Adku :)

To jest fanatyzm, a ten jest najgorszą zarazą od początków świata.
avatar
W pełni podzielam zdania i oceny poprzedników, chociaż mam wątpliwości, czy to indywiduum jest jeszcze do uratowania. Cała prawda tego świata to przecież tylko on.
Piórko, przemyśl, czy w oryginale nie zmienić trochę pierwszego wersu trzeciej strofy. wszystkie wersy mają po sześć zgłosek, a ten ma ich siedem, co trochę zakłóca rytm.
Żeby nie zmienić sensu, proponuję jedną z poniższych wersji: Zapanuj nad sobą; Więc się opamiętaj; opanuj się szybko.
avatar
Za poprzednikami, tak p[od względem treści i małej poprawki wskazanej przez Janko.
Co do peela - żeby się uratował, musiałby zacząć myśleć i patrzeć otwartymi oczami na świat. Ale nie wierzę, że skorzysta z rady, z prostego powodu - on jest podobny rycerzowi, ze względu na część uzbrojenia ochronnego, noszonego przez takowego na głowie...
avatar
Jano, bardzo dziękuję :) Masz rację, nie zauważyłam. Już poprawiam.


Hardy, bardzo dziękuję :)

Do peela... biedny człowieku, dalej nie rozumiesz, że o sądzenie zmarłych chodzi. No, to rób tak dalej, ale pamiętaj... Pan Bóg nierychliwy, ale sprawiedliwy.
avatar
Janko, bardzo Cię przepraszam.
Zgubiłam literkę, w poprzednim komentarzu, wymieniając Twój login. Jeszcze raz, dziękuję :)
avatar
Niektórym nie wystarczy jeden pochówek,i potrzebna ekshumacja.A ta powinna wynikać tylko z udowodnienia,na co zmarł człowiek albo ewentualnie z niejasności wynikającej z niewiedzy kto leży w grobie.
Ale Kaczyński podobno wiedział.
avatar
Pryncypia są jedne-ten kto kocha walczy,ten kto nie kocha się poddaje.
avatar
Dziękuję, Tadeuszu :)
avatar
Szkalowanie i rozliczanie zmarłych (vide 1. strofa) w każdej kulturze pod każdą szerokością geograficzną jest barbarzyństwem i formą profanacji zwłok.

Nie chciałbyś, żeby ktokolwiek z błotem mieszał i opluwał twoje zetlałe kości, prawda?
avatar
ja żem jeszcze żywy
więc w ryja mi dajcie
a jak się przekręcę
tylko wychwalajcie
© 2010-2016 by Creative Media