Go to commentsPatetycznie?
Text 19 of 20 from volume: prawiewiersze
Author
Genrepoetry
Formpoem / poetic tale
Date added2017-05-29
Linguistic correctness
Text quality
Views2516

Patetycznie?


Kiedy znów spadnie kara boska

na kraj zwaśniony podziałami,

wtedy spóźnione będą modły,

by chronił Polskę przed wrogami.


Gdy chleba mamy pod dostatkiem,

zamiast go dzielić między siebie,

rzucamy nim w swojego brata

bluźniąc - od Boga wiemy lepiej!


Jakim to prawem, bo  nie boskim,

dzielimy naród, sortujemy

na lepszych, gorszych, miłych Bogu,

czy my od niego lepiej wiemy?


Dlaczego, mimo lat doświadczeń,

nasz głupi, beznadziejny naród

jedynie wojna może łączyć,

łączy nas tylko smak kajdanów?!


Łaska wolności - nie na zawsze,

zdobyta z trudem, we krwi,  ogniu,

lecz jakże łatwo ją dziś stracić,

kiedy nienawiść w czas pokoju.



.

  Contents of volume
Comments (13)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Naród nasz jest WIELKI i MĄDRY, wszyscy, niestety, mamy wieczny problem z wyborem naszych "naszych" :( Wybieramy bardzo często nie na zasadzie preferencji własnych, a na bazie strategii *jak zablokować*
avatar
Patetycznie, ale bardzo pięknie i niezwykle aktualnie. Pomyśl, czy przypadkiem nie należałoby słowa "ogniu" zastąpić zwrotem "w znoju". To nie zarzut, ale jedynie sugestia do przemyślenia.
Wiersz zapisany bardzo poprawnie i aż mi wstyd, że nie mogę się do niczego przyczepić.
avatar
„Pycha chodzi przed upadkiem, a wyniosłość ducha przed ruiną".

Dziękuję, Emilko.
avatar
Janko, w pierwszej wersji było "w znoju", ale poprawiłam, bo znój to synonim trudu i byłoby powtórzenie.


Dziękuję i bardzo się cieszę, że udało mi się napisać poprawnie, bo to u mnie rzadkość :)
avatar
Bardzo piękny i niegórnolotny wiersz.
Do uzasadnionej sugestii Janko (gdyż obok jest już "we krwi") dorzuciłbym propozycję zmiany "łączy // łączyć"
(powtórzenie blisko siebie). Jedno z nich zastąpiłbym synonimem: spajać, scalać, skupiać, zrzeszać, bratać, wiązać...
avatar
Myślę sobie przy okazji, że tych dzisiaj podzielonych, to i wojna by nie połączyła.
avatar
ja nazwałem tych wiedzących najlepiej w tekście, za który miałem zablokowane konto. Nazwałem ich Świadkami. Prawem Świadków sortujemy. Nowej religii.

Naturalne sortowanie jest dane góry i ono zależy od talentów, wiedzy, umiejętności i doświadczenia. Natomiast nienaturalne, nie pochodzące od Boga zależy osi podziałów, którą skonstruuje i wdroży człowiek. Jeśli to Bogu przeciwne, to kimże jest inżynier - przeciwnik?
avatar
*Hardy, wykorzystam sugestię zmiany tak by nie było powtórzeń. Dziękuję :) Myślę że najlepsze będzie "wiąże". Odnośnie "krwi", to nie wiem o co chodzi? Jankowi już tłumaczyłam dlaczego "ogniu".

*Optymisto, obawiam się, że możesz mieć rację, ale lepiej abyśmy tego nie musieli sprawdzać. Dziękuję :)

*Legion, dziękuję :) już wcześniej napisałam "pycha chodzi przed upadkiem".

.
avatar
Obyśmy rzeczywiście nie musieli tego sprawdzać.
avatar
Obawiam się, że niewiele się zmieni pod tym względem. Z polskimi fanatykami trudno nawet o jakąkolwiek dyskusję, bo oni po prostu chcą mieć wolną rękę w pozbywaniu się całej reszty. Świetny wiersz, Piorko.
avatar
Rudolfie, Adku, bardzo dziękuję :)
avatar
Z perspektywy emigranta, ten obraz jest jeszcze bardziej wyrazisty i zastraszający.

Celne i aktualne.
avatar
Dziękuję, Martinie :)
© 2010-2016 by Creative Media