Go to commentsPseudo mądrość
Text 61 of 37 from volume: przemyślenia
Author
Genrenonfiction
Formarticle / essay
Date added2018-03-27
Linguistic correctness
Text quality
Views1370

POZYTYWIZM: Opiera się na założeniu, że wszelkie poglądy natury religijnej są nonsensem niemożliwym do sprawdzenia oraz że celem filozofii jest połączenie nauk pozytywnych w jedną całość.


Według tego kierunku filozoficznego wiara  Boga jest nonsensem. Co w zamian Panowie filozofowie zaproponują ?



EGZYSTENCJALIZM: Na zwolenników tego kierunku ogromny wpływ wywarły okropności drugiej wojny światowej, stąd wyrobili sobie oni pesymistyczny pogląd na życie. Skupiają się na analizowaniu ludzkich cierpień w obliczu śmierci i nicości istnienia. Egzystencjalista Jean-Paul Sartre utrzymuje, że skoro nie ma Boga, człowiek jest opuszczony i żyje w zupełnie obojętnym wszechświecie.


Czyżby egzystencjaliści tylko tyle mieli do powiedzenia ?



SCEPTYCYZM: Stanowisko, według którego przez obserwacje i rozumowanie niemożliwe jest zdobycie obiektywnej, uniwersalnej wiedzy — jakiejkolwiek prawdy — dotyczącej bytu.


Czyli każdy sobie prawdę ustala . Sceptycy mogą dyskutować całe swoje życie i nic mądrego nie powiedzieć.



PRAGMATYZM: Ten kierunek uznaje czyjeś przekonania za prawdziwie wartościowe jedynie wtedy, gdy przynoszą one ludziom praktyczne korzyści, takie jak reorganizacja edukacji, zasad moralnych czy polityki. Pragmatycy uważają, że prawda sama w sobie nie ma żadnej wartości.


Z pierwszą częścią jestem gotów się jeszcze zgodzić, ale z drugą to już nie !


  Contents of volume
Comments (3)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Z dzieł starożytnych mędrców greckich wynika, że mimo wszelkich filozoficznych dysput i rozważań nie znaleźli niczego, co mogłoby stanowić rzeczywistą podstawę nadziei. Profesorowie J. R. S. Sterrett i Samuel Angus zaznaczyli: „Żadna spuścizna literacka nie zawiera tak rozdzierających lamentów nad troskami życiowymi, nad przemijaniem miłości, zwodniczością nadziei i nieuchronnością śmierci” (Funk and Wagnalls New “Standard” Bible Dictionary, 1936, strona 313).
avatar
Rzeczywistą podstawą nadziei jest nurt w filozofii, afirmujący życie. Epikurejczycy głosili radość życia. "Carpe diem!" Ciesz się każdym dniem, jaki by nie był! Życie jest bezcennym darem jednorazowego użycia, dlatego czuj się Wybrańcem Losu! Szanuj to i celebruj każdą chwilę swego żywota! Amen

W imię tej afirmacji - mimo całego dookoła chaosu i coraz trudniejszej sztuki przetrwania - kobiety wciąż rodzą dzieci i je wychowują dla LEPSZEJ przyszłości całego świata
avatar
Inny kierunek filozofii - stoicyzm - zalecał ppodobną postawę wobec grozy życia, z jaką mierzy się każdy z nas. Jesteś fighterem i z trudnościami życia musisz się zmagać dokładnie tak samo jak wszystkie istoty żywe na tym łez padole
© 2010-2016 by Creative Media