Go to commentsFortepian błogosławieństw
Text 112 of 211 from volume: Prowadzeni przez gwiazdę nieba
Author
Genrepoetry
Formblank verse
Date added2018-11-30
Linguistic correctness
Text quality
Views1662

Fortepian błogosławieństw


Fortepian ma klawisze bia­łe i barwne  

W środ­ku struny gotowe do muzy godowej  

Chór ptaków przysiada i pro­wa­dzi granie  

Instrument jest podany sali koncertowej


Pątnik w trasie z błogosławieństw tworzy gamę  

Zaczyna od jed­nej i partyturę pisze  

Dłu­go patrzy jaka powstała melodia

Nim otrzymane nuty harmonią się wpisze   

 

Następnie stopy jak młoteczki w ruch pusz­cza  

Gra pątnikom i w zachwycie nuci pod nosem  

Melodia dmucha w iskry ukryte  w duszy   

I ogniki świa­tła galopują poza kloszem


  Contents of volume
Comments (7)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Tym razem uniesienie religijne poniosło autora chyba w złym kierunku.
Fortepian nie ma klawiszy białych i barwnych, ale białe i czarne. Trudno powołać się na licencia poetica, bo obraz fortepianu czy pianina z kolorem białym i czarnym jest bardzo jednoznaczny.
Gramatycznie błędnie: "instrument jest podany sali koncertowej". Kto podał fortepian sali koncertowej? Fortepian to nie piłka, żeby go podać. Nie rozumiem, o co tu chodzi.
Gamy się nie tworzy, gamy istnieją od bardzo dawna i żadnej nowej raczej nikt już nie wymyśli. Koła też już nie wynajdziemy. Partytura gamy jest absurdalna. Niezgrabnie też dalej: "jaka powstała melodia nim otrzymane nuty harmonią się wpisze". Melodia się wpisze? Ale jak to jest z tymi nutami?
Stopy jak młoteczki - hm, trochę satyrycznie. Młoteczki fortepianu są malutkie, w ruch puszczone ciągle są drobne i raczej porównałabym do jakiś drobnych stworzonek, a stopy ludzkie poruszające się jak młoteczki - ależ to musiałby być duży fortepian!
Fortepian jako pielgrzymowanie wydaje mi się bardzo trudną do zastosowania metaforą.
avatar
Źle się wyraziłam "gramatycznie błędnie", miało być po prostu "Błędnie".
avatar
"Fortepian błogosławieństw" jest tu przenośnią. Wiersz nie najgorszy, nawet z tą swoją barwistością klawiszy. Umyślnie podniosłam oceny, bo te poprzednie - moim skromnym zdaniem - nie są sprawiedliwe. Przecież można ich było w ogóle nie dawać?
avatar
Stawianie oceny za poziom literacki "znakomite" tutaj woła o pomstę do nieba, że się tak wyrażę w duchu religijnym. Czy dostajemy już oceny za temat?
Przepraszam, ale każdy wers tego wiersza jest słaby. Ograniczyłam się do najważniejszych.
Stawianie ocen rzseczywiście ma mało sensu, jeśli otrzymujemy za temat albo ze złośliwości do innego komentatora.
Ja postawiłam tu ocenę świadomie, ponieważ ten wiersz tego autora jest szczególnie słaby na tle jego innych wierszy, które pozostawiałam do tej pory bez komentarzy. Bez ocen, także tam, gdzie były "znakomite", choć w moim przekonaniu mogły być najwyżej dobrym wierszem religijnym.
avatar
Wyraźnie napisałam, że ocenę podwyższyłam!
I nie wiem, co może wołać o tę pomstę w kierunku niebios, ponieważ odbiór artystycznego dzieła jest kwestią indywidualną.
Nie trzeba było stawiać swoich ocen [bardzo mnie ciekawi dlaczego została - bez zwyczajowego uzasadnienia - zaniżona "językowa poprawność"?] których dawać się nie musi, by teraz ten firmament głośno przywoływać na świadka?

Niektóre wiersze Księdza Józefa Baki moja Super_Poetka Pani Lilka Kossak niezwykle sobie ceniła. Skromna b_d_c jakkolwiek nie jest Marią Jasnorzewską, to jednak wiersze niejakiego Pana "skryby" także ma prawo po swojemu oceniać ;)))
avatar
Dzieło artystyczne. :) :) :)
avatar
Prowadzony przez gwiazdę nieba
Nie przez Stella Maris
Idę z fortepianem
W sercu
Z fortepianem Norwida

W godzinie konania
Odwrócił się
Do ściany
Z ostatnimi słowy
Nakryjcie mnie płaszczem
© 2010-2016 by Creative Media