Go to commentsJędrzej czyta 'Dżumę'
Text 18 of 22 from volume: Bizarre
Author
Genrenonfiction
Formarticle / essay
Date added2020-03-15
Linguistic correctness
Text quality
Views1119

JĘDRZEJ CZYTA „DŻUMĘ”

Mamy epidemię i wszyscy ( prawie) dookoła zwariowali. Maseczki, rękawiczki, płyny dezynfekujące i pomiary temperatury. A policja nie używa już alkomatów – gwizdków ( tych: jest, nie ma), ale korzysta z tych z ustnikiem ( ile tego jest). A Jędrzej czyta via internet na głos „Dżumę” Camusa, bo to mu się skojarzyło. I ma zamiar czytać tą powieść ( która zresztą nagle zyskała nową popularność) przez 2 tygodnie.

Fajnie, czujny pomysł, ale… „Dżuma”? I wielu tak to kojarzy. Ale dżuma to nuda, prawda? Wam też się to kojarzy, na pierwszy rzut z epidemią?  Bo moje pierwsze skojarzenie to de Sade’a „ 120 dni Sodomy”.  Też epidemia, ale akcja żwawsza. Tak, dość problematyczna, bo tej książki chyba nie opublikowano w polskim tłumaczeniu w pełnej wersji.

Bo i epidemie są gorsze i lepsze. Mniej lub bardziej cenzuralne.


  Contents of volume
Comments (4)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Napisana przez A. Camusa tuż po hekatombie 2. wojny światowej "Dżuma" w swoim tle historycznym mówi językiem Ezopa TAKŻE o faszyzmie, który z Europy jak morowe powietrze dotarł nawet do Japonii i ogarnął swym niszczącym płomieniem pół świata.

DŻUMA - TO STAN UMYSŁU.

Człowiek, zjadany przez strach, to doskonała pożywka dla zła
avatar
Emilio i Branimirze, ależ Wy jesteście kosmopolitycznii i niepatriotyczni. Czy tak postępują prawdziwi Polacy? Czy tak nauczają dzisiejsze "autorytety"? Camus, de Sade - toż tak nie można.
Mamy polski problem, to i podpierajmy się polską literaturą. "Grypa szaleje w Naprawie" Kurka - tylko to powinien teraz czytać prawdziwy Polak.
avatar
Tak, przyznaję, Jalu Kurka nie czytałem. Mam jego "Janosika", ale jakoś nie miałem dość energii by ją przetrawić.
avatar
Ma być patriotycznie? Proszę! Prawie 200 lat temu w 1839 w Paryżu wydano poemat J. Słowackiego "Ojciec zadżumionych". Inna co prawda epidemia, inny poziom wiedzy medycznej, ale podobne czasy masowych grobów, pozamykanych wiosek i miast

i ten sam przymus kwarantanny
© 2010-2016 by Creative Media