Go to commentsRelaksująca zabawa w czasie ciszy wyborczej
Text 8 of 37 from volume: Fotofantasmagorie
Author
Genrefantasy / SF
Formprose
Date added2020-06-27
Linguistic correctness
Text quality
Views1078

Relaksująca zabawa w czasie ciszy wyborczej


Aby odreagować emocje związane z wyczekiwaniem na wyniki niedzielnych wyborów prezydenckich (chociaż jestem ich niemalże pewna, ułamek nadziei jest... i potęguje), co rusz zabawiam się literkami i zdjęciami z różnych albumów... Zabawę tę na własny użytek nazwałam: „Na tropie Światowida i wyobraźni”.


Światowid to potoczna nazwa boga wojny (Świętowida) o czterech twarzach zwróconych ku czterem stronom świata. Jego posąg znamy z Arkony (Rugia), a także ze Zbrucza i Krakowa. Dzisiaj podobne mu posągi można znaleźć w wielu miejscach na świecie.

Ja znalazłam tu gdzie mieszkam. Posąg ten (no dobra, a`la posąg), a właściwie dwa posągi bardzo mi przypominają Światowida. Zostały wykonane kilka lat temu przez uczniów tut. Gimnazjum i stoją na szczycie góry — przy głównej leśnej dróżce.



Po prawej stronie dróżki stoi posąg... OK., rzeźba z dwiema głowami, jedną na górze, drugą na dole. Po lewej stronie dróżki stoi podobna rzeźba, tyle że z jedną głową na dole.

Jeśli się dokładnie przyjrzy tym dwóm rzeźbom, zauważa się, że stanowią one pewną całość. Świadczą o tym wyrzeźbione na nich napisy. Na lewej jest napis: „MENSCHEN”, a na prawej: „RECHTE”, co znaczy w tłum. na język polski: PRAWA CZŁOWIEKA.


Bardzo mi się one podobają. Mimo iż twarze są pojedyncze, widzę w nich Światowida, tyle że nie jako boga wojny, a boga pokoju. Tak mi podpowiada wyobraźnia i moje pacyfistyczne nastawienie do świata. Jestem urodzoną pacyfistką i przejawy pokoju widzę wszędzie, a właściwie chcę widzieć wszędzie.


Po dłuższej zabawie twarze mojego Światowida zaczynam widzieć zupełnie inaczej. Jak? Jakoś dziwnie skojarzyły mi się z… Vivaldim i jego jakże ilustracyjną muzyką: „Cztery pory roku” (Le quattro stagioni). Śmieszne? Może i tak. No ale cóż, ludzie z wyobraźnią już tak mają, że wszystko po swojemu se wyobrażają.



  Contents of volume
Comments (4)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Bardzo ciekawa i niezwykle fascynująca zabawa. Natomiast rzeźba usytuowana w lewym dolnym roku przypomina mi twarz jednego z użytkowników, który chociaż formalnie ma ją jedną, to praktycznie ma ich przynajmniej tyle co Światowid.
avatar
Też tak myślę, Janko. Dzięki. A wiesz, rzeczywiście coś w w tej twarzy podobnego jest. Domyślam się, kogo masz na myśli. ;)
avatar
Ape, a to już zostanie tajemnicą. ;)
avatar
Światowid - czyli /poprawniej/ zgodnie ze starosłowiańską nazwą Świętowit - był bogiem słowiańskim. Jego posąg na niemieckiej wyspie Rugii w Arkonie to nie przypadek
© 2010-2016 by Creative Media