Go to commentsNapisał Tadeusz Płużański...
Text 75 of 83 from volume: Populus dixit
Author
Genrecommon life
Formarticle / essay
Date added2021-11-14
Linguistic correctness
Text quality
Views795

„...w rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości nie możemy również zapomnieć o tych, którzy deptali nasze wartości, którzy występowali przeciwko naszej państwowości, którzy nas okupowali, represjonowali i mordowali. To komunistyczni zbrodniarze w mundurach UB i SB, Głównego Zarządu Informacji WP, KBW, ZOMO itd., itp. Funkcjonariusze, współpracownicy i donosiciele aparatu represji. Sprawcy masakr w Poznaniu, Lubinie, na Wybrzeżu i w stanie wojennym, mordercy księży, zbrodniarze w togach prokuratorskich i sędziowskich. Musimy napiętnować tych, którzy niepodległą Polskę zdradzili. Także następców tych zdrajców, którzy kłamią, że dziś ulicami Warszawy maszerują „faszyści”. Ja i moja rodzina sobie to wypraszamy!”


To taki maleńki przyczynek do owego „zewu zepsutej krwi”, pod którym w jego oryginalnej edycji nie uważałam za stosowne się wypowiedzieć, jako że niektóre płazy, w tym - rzekomo - ropuchopodobne stworzonka powoli zapadają jeżeli nie w zimowy sen, to na pewno w hibernację, zaś ja - choć ze wspomnianymi istotami raczej się nie utożsamiam - niemniej darzę je niekłamaną, połączoną z sentymentem, sympatią. Ale:


wszak tu i w tym konkretnym przypadku, musiałam we własnym (osobnym) tekście zareagować na - mieniące się wierszopodobnymi - bełkoty, a to m.in. z tego względu, że...


No tak, że... Otóż w dawnej Małopolsce Wschodniej „zepsutą krwią” nazywano menstruację oraz połogowe wydzieliny. Niby fizjologiczne odpady, w rzeczywistości prapoczątki dające impuls nowemu życiu.


(Re)interpretację obu tekstów pozostawiam (ewentualnym) Czytelnikom :)



  Contents of volume
Comments (4)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Rzeczywiście, tak je nazywano, całkiem o tym zapomniałam. Zepsuta krew była też po ukąszeniach żmii, jak pamiętam.
avatar
,,Musimy napiętnować tych, którzy niepodległą Polskę zdradzili."

Aktu tego faktycznie nie dokonano!
Tamte zdarzenia powinny stać się dzwonem i poruszyć nas do żywego, i nie tylko by poruszyć nasze sumienia ale też by zagłuszyć tamta podłą propagandę, która to o dziwo święci tryumfy po dziś dzień.


Dobry rzetelny i otwarty tekst !
avatar
Także po ukąszeniu przez chore na wściekliznę zwierzę, lecz tego rodzaju przypadki nie były zbyt częste.
Zazwyczaj rany zażegało się wtedy gorącym żelazem. Jednak w opisywanych przeze mnie sytuacjach miało się (i zresztą ma nadal) ze zjawiskami powszednimi, gdzie kobiece ciało usuwa z siebie "zepsutą" [czytaj zużytą / niepotrzebną] krew.

Serdecznie :)
avatar
Zacna Befano, bardzo dobry tekst i przypominanie skąd jesteśmy i dlaczego.

Chciałbym doczekać rozliczeń zdrajców ojczyzny i tych, którym teraz zawdzięczamy opóźnienia w rozwoju kraju i spraną mentalność milionów ludzi przez siepaczy własnego narodu, którzy służyli czerwonej zarazie ze wschodu.
Może doczekam. I tak, jak za sędziego Kryże... sądzi naród będą krzyże i usypane pod cmentarnym murem kopce ziemi z nazwiskami hańby zdrajców ojczyzny.
© 2010-2016 by Creative Media