Go to commentsŻonkil
Text 14 of 21 from volume: brutalna biblioteka
Author
Genrenonfiction
Formarticle / essay
Date added2023-12-16
Linguistic correctness
Text quality
Views134

ŻONKIL

Jak głosi legenda, Marek Edelman od pewnego momentu w rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim zaczął otrzymywać od anonimowego darczyńcy żonkile i składał je, by upamiętnić ten heroiczny zryw. Potem – tak zrodziła się tradycja – kwiaty te stały się symbolem upamiętniającym tą walkę o honor tylko, bo nic innego nie było w niej do wygrania.

Czytałem wywiady z panem Edelmanem. To inteligentny był człowiek. Rozumiem jego motywacje, upór w realizacji tego, co sobie postanowił. Żydzi rządzą światem? Więc kto rządzi Żydami? Edelman wspominając życie w getcie mówi o wyraźnej opozycji do rządów Judenratu. Ale nawet takie bystrzaki jak Edelman dają się zmanipulować.

Bo, jak głosi ta legenda, anonimowy darczyńca – źródło/ korzeń tej legendy – niekoniecznie musiał być Żydom przyjazny. Świadczy o tym wybór kwiata. Żonkil bowiem toksyczny jest dla otoczenia. Żonkili nie sadzi się – i jest to wiedza powszechna – w pobliżu roślin, z których pozyskuje się produkty spożywcze. Żonkil i warzywa razem? – no to warzywa stają się niespożywcze. Żonkil może sobie rosnąć, ale z dala od tego co jemy. Żonkil jako symbol ma więcej negatywnych znaczeń niż pozytywnych. Że Edelman go przyjął, zaszczepił, zaakceptował, zaasymilował  - może miał słabszy czas w swoim życiu… Coby nie mówić o żonkilach, to  jako symbol nie dodają Żydom prestiżu i sympatii.


  Contents of volume
Comments (7)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Dlaczego ta biblioteka jest brutalna

(patrz całość wraz z tytułami)

??

Bo w i e d z a

/którą czerpiesz z literatury pisanej czy mówionej/

odziera ciebie ze złudzeń, a to przykre doświadczenie
avatar
To dlatego ludzi oczytanych kojarzono

- i nadal tak ich się postrzega -

z wariatami. "Masz u siebie bibliotekę?! Chyba jesteś chory!"
avatar
Dzisiejsza polska alergia na żonkile (?!) bierze się z innej alergii - tej na chanukę,

ta zaś z kolei z alergii na finansowaną także przez prożydowskie środowiska /w USA/ bezpardonową wojnę w Strefie Gazy,

a ta alergia z faktu, że Imperium Brytyjskie sto lat temu z kawałem zadekretowało powstanie na terenach "ziemi świętej" /Palestyny/ nowego państwa o nazwie Izrael /bynajmniej nie dla Palestyńczyków, a wyłącznie dla Żydów i żydów/.

O samych Palestyńczykach i o tym,
jak O N I przyjmą taki "prezent",
nikt nie pomyślał.

ERGO

jeżeli masz władzę i sortujesz ludzi, ich segregujesz tak jak lepsze i gorsze kartofle i myślisz, że jedni są gorsi, a drudzy lepsi, jedni mądrzejsi, a drudzy głupsi, jedni to "brudasy", a drudzy - "naród wybrany"

to już nie żyjesz /a my razem z tobą/
avatar
Żonkil czyli żółty kwiat, który ustanowiony został symbolem powstania,jest też ostrzeżeniem przed podejmowaniem złych decyzji.
A o jego trujących właściwościach było wiadomo dużo wcześniej.
avatar
Ż9nkil czy chanuka, Jezus w "koronie cierniowej" czy w mycce - jedni temat doskonale znają, a inni są od zawsze niebotycznie zask9czeni i reagują ostrym świądem i wysypką na całym ciele. Ja też o tych trujących własnościach żonkila nic nie wiedziałem. Nie każdy u nas w Warszawie bywa na Belwederze i w Sejmie.
avatar
Belino, a jakby tak muzułmanie chcieli obchodów swojego święta Ramadanu w sejmie? Podobno od 2015 roku ich liczba się podwoiła.
avatar
Każda wiara opiera się nie na argumentach sprawdzalnych empirycznie, a na zapewn8eniach, że się jej "prawd" nie da w życiu doczesnym zweryfikować. Szahid, czyli śmierć za Allaha, podobnie jak ukrzyżowanie Jezusa za jego naród albo śmierć kamikaze za cesarza Japonii dadją ci nie zaszczyty za życia, a pośmiertną, niczym nie sprawdzalną chwałę. Przevież zwykle giniesz jako bezimienny, najczęściej tylko lokalny bohater.
© 2010-2016 by Creative Media