Go to commentsBardzo krótka, czarna bajka.
Text 1 of 3 from volume: Czarne bajki
Author
Genrefairy tales
Formprose
Date added2012-09-16
Linguistic correctness
Text quality
Views5139

Kiedyś, gdzieś, istniała pewna niespotykana kraina, cierń w oku innych bajkowych krain. Nazywano ją Czarną Krainą ze względu na to, że wszystko było tam czarne. Pod czarnym niebem, w czarnych miastach, mieszkali czarni ludzie. Mieli czarne domy, czarne ubrania, chodzili czarnymi ulicami. W czarnym słońcu uganiały się czarne ptaki, wśród czarnych lasów i łąk grasowały czarne zwierzęta, w rzekach płynęła czarna woda i pływały czarne ryby. A jak wiadomo bajki tak mają, że co czarne to złe. Ten stereotyp pogłębiał fakt, że nikt, kto się tam wybrał, nigdy już nie powrócił.

Ten stan rzeczy nie podobał się kolorowym, bajkowym władcom. Wysyłali gońców, składając bajkowe obietnice o wzajemnej przyjaźni i współpracy. Efekt był zawsze ten sam, goniec nie wracał a na skraju czerni pojawiał się list z grzeczną odmową. Sięgnięto więc po najbardziej kolorowego agenta, tak kolorowego, że aż się w głowie kręciło na jego widok. On jeden tylko stamtąd powrócił i opowiedział, co zobaczył. A zobaczył uśmiechniętych, roześmianych ludzi, życzliwych i kochających się. A najbardziej zapadła mu w pamięć rozmowa z jednym z gońców, którego rozpoznał w czarnym tłumie. Na pytanie, dlaczego nie wrócił, przecież tu jest tak czarno, ów człowiek odpowiedział: czerń nie istnieje, za to tu jestem szczęśliwy i wolny.

Tego kolorowi władcy się nie spodziewali. Na wszelki wypadek opowieść agenta utajnili a Czarną Krainę spalili do gołej ziemi, zaorali, wyrównali i na jej terenie postawili bajkową galerię handlową, cud koloru i architektury, pomnik … . No właśnie, czego?

  Contents of volume
Comments (6)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Może arogancji władzy!
avatar
Rzeczywiście, to z pewnością pomnik arogancji, ale również głupoty władzy.
Ciekawa i mądra bajeczka.
Natomiast trochę szwankuje poprawność językowa, głownie interpunkcja. W zdaniu "A jak wiadomo bajki tak mają, że co czarne to złe" brakuje dwóch przecinków: po "wiadomo" i po "czarne". Nie podoba mi się również konstrukcja tego zdania: "bajki tak mają" zastąpiłbym raczej "w bajkach tak bywa".
Brakuje również przecinków przed: "a na skraju" i "a Czarną Krainę".
W końcówce tekstu po wielokropku zbędna jest kropka.
avatar
Czytelny bajki przekaz z daleka: władza nie jest po to, by świat był bardziej kolorowy. Ona go oczernia
avatar
Kto sieje wiatr /i oczernia/, zbierze huragan.

Wszyscy czarni
w kraju czy na granicy
- także żółci, czerwoni -
są jak my b i a l i !!
avatar
Utopimy Czarną Krainę
W lesie dzieci i dziewczynę
Pamięć o tym nie przeminie
avatar
Patrz ostatnie frazy tej bajki, której od miesięcy wszyscy jesteśmy naocznymi koronnymi świadkami.

Tekst proroczy
© 2010-2016 by Creative Media