Przejdź do komentarzyLipa, pachnąca i dobroczynna
Tekst 70 z 140 ze zbioru: Co w przyrodzie piszczy
Autor
Gatunekporadnik
Formaproza
Data dodania2020-07-10
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń1188

Lipa, pachnąca i dobroczynna


Lipiec to bardzo pachnący miesiąc. Pachnie, jak na lipiec przystało – lipą... tj. kwiatostanem lipy. Nie może być inaczej, gdyż nazwa tego miesiąca pochodzi właśnie od kwitnących wówczas lip. A pachnie dosłownie wszędzie, gdyż tych drzew rośnie wszędzie bardzo dużo.


Szkoda, że lipiec tak szybko pędzi, ale póki jeszcze trwa, póki kwiatostan lipy jeszcze na drzewie, czas się w niego zaopatrzyć. Napar z lipy na chłodne jesienne i zimowe dni potem jak znalazł. Lipowy miód także pyszny i zdrowy. Ale jeśli się nie jest pszczelarzem, trzeba na niego poczekać. A jak już będzie w sklepach, kupić.

Natomiast o herbatkę z lipy możemy się sami postarać. I będziemy ją mieli za darmo. Wystarczy nazbierać kwiatów, wysuszyć, i potem przechowywać w papierowych torebkach w chłodnym i suchym pomieszczeniu.


Kwiatostan lipy zawiera ponad 20 flawonoidów, fitosterole, garbniki, pektyny, terpeny, olejek eteryczny, kwasy organiczne, sole mineralne, a także witaminę C i PP.

Napar z kwiatów lipy jest nie tylko smaczny, działa także leczniczo. W razie przeziębienia jest niezastąpiony. Działa napotnie i przeciwgorączkowo. Łagodzi również kaszel. Działa także moczopędnie. Wspomaga odporność organizmu i ułatwia odprężenie.


Z dzieciństwa pamiętam, że moja Mama zawsze leczyła nas lipą. Pamiętam nawet zapach takiej herbatki. Był cudowny, bardzo intensywny. Dzisiejsza lipa jakoś już tak intensywnie nie pachnie. Ale co by tu nie mówić, z lipy własnoręcznie nazbieranej i wysuszonej, herbata pachnie zawsze bardziej, aniżeli ta kupiona w sklepach... Jak tu więc nie wyprodukować własnej?

Pamiętam dokładnie słowa mojej Babci: „Dobrodziejstwa herbaty z lipy – to nie lipa”.




  Spis treści zbioru
Komentarze (3)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Ape, o tym właśnie m.in. piszę. ;)
avatar
Taaaaka lipa - to nie lipa!
avatar
Sie wie, Emilio. ;)
© 2010-2016 by Creative Media
×