Przejdź do komentarzyWładysław Łopian rozwiązał zagadkę świata
Tekst 26 z 26 ze zbioru: Groza
Autor
Gatuneksatyra / groteska
Formaproza
Data dodania2023-12-31
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń325


Motto

`Tak ostatni będą pierwszymi,

a pierwsi ostatnimi` Mt 20, 16.


Władek Łopian to pijak, nieudacznik i czasami hultaj. Nikt go na wsi nie lubił, a nawet dzieci na jego widok chowały się po krzakach. Miał taką wadę, że bełkotał, jak sobie popił, a jak nie popił, to milczał. Jego bełkotu nikt nie rozumiał, a niektórzy twierdzili, że skoro jego mowa jest niepojęta, zatem typowa dla świata duchownych, polityków i uczonych, to przezywano go `Uczonym`.

Swego czasu nie dopisało mu szczęście i z powodu zatrucia alkoholem wylądował w szpitalu. Okazało się, że ma chorą wątrobę i pić już nie może. Wtedy zdarzył się jedyny cud w historii wsi, bo Władek przemówił ludzkim głosem.

- Świat to piekło, jesteśmy w piekle! - głosił na wsi Władek i było to jedyne, co miał do powiedzenia. Ludzie śmiali się, a niektórzy mówili, że do reszty zwariował.

Nasz `Uczony` jednak nie zwariował, bo zrozumiał, że tam, gdzie nie ma miłosierdzia, dobroci i współczucia, tam jest piekło. A że mówił to pijak, więc nikt nie uwierzył.


Postscriptum

Pamięci Władysława Łopiana - prawdziwego pijaka, lecz dobrego człowieka, któremu na łożu śmierci z rozpaczy nad grzechami świata pękło serce, a nasz proboszcz wtedy powiedział: `W ten sposób się uświęcił, bo poznał prawdę o tym strasznym świecie i ta prawda go wyzwoliła!`.



  Spis treści zbioru
Komentarze (3)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Skąd się bierze nasze ziemskie piekło - ta zagadka świata?

To taaaaaaaaaakie proste!

Gdyby śp. Władysław Łopian

i wszyscy inni jemu podobni pijacy=nieudacznicy=hultaje

NIE PILI, a zajęli się dobrostanem własnej rodziny,

Na całej Matce Ziemi żylibyśmy

jak w niebie
avatar
Biblijne motto

(patrz motto)


dotyczy, owszem, wszystkich ostatnich /którzy będą pierwszymi/

ALE

wyłącznie abstynentów!

Za chrystusowych czasów pijaństwa wcale nie było. Chrystus pomnażał rybę i wino nie po to, żeby ludzie na śmierć się obżerali i zalewali w fioletowego trupa,

a po to,

by mogli zaspokoić głód
avatar
Gloryfikacja wszystkich bez żadnego wyjątku - zawsze "świętej pamięci" - zmarłych jest starym jak świat atawizmem, u którego źródeł był lęk przed zemstą nieboszczyka. Zza grobu.
© 2010-2016 by Creative Media
×