Przejdź do komentarzyRPA
Tekst 60 z 189 ze zbioru: Garb
Autor
Gatunekpoezja
Formawiersz / poemat
Data dodania2018-03-18
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń1830

Oto eksperyment

black and white

na dole Afryki

państwo nowo zrodzone


Oto stan rzeczy

co wypowiedzieć  nie można

że mordują w miesiącu

około tysiąca


Oto rasiści

wtedy czy teraz

kto liczy tam  trupy

łez i krwi kałuże


Oto diamenty

I kasta światowa

wam głupim  ideały

tam śmierć dla białych



Zawsze mam rację .


Wszystko co piszę jest wyrazem mej trwogi lub zdziwienia . O RPA pisałem już ze 20 lat temu że nie jest możliwa koegzystencja z czarnymi, że nie będzie to państwo normalne ani dobre. Jednak nie przypuszczałem że okaże się aż  tak ( choć nie jestem pewien - nie pamietam już) okrutne i niesprawiedliwe , że okaże się zwykłym bandyckim barłogiem.

Zaraz po upadku apartheidu czarne władze postawiły na armię, powiększyły i dozbroiły zmieniając przy tym wszystko i wszystkich. Było to zabezpieczenie się, że po masowych mordach i gwałtach nie wybuchnie jak kiedyś  powstanie Burów .


Więc zbrodnia powstała i to nieporównywalnie większa. Za RPA było około 140 zabójstw rocznie teraz około 24 tysięcy w tym niezliczone gwałty i rabunki.


A na campo ni fiori cisza jak pisał Miłosz. Świat milczy .

A może do rowy odcinek filmu  o krwawych diamentach ?


Jednak zaistniał jeden epizod medialny związany z RPA- by nie prowadzić zbiórki na osadzonego tam Polaka Walusia który to zabił swego czasu przywódcę czarnych komunistów.  (Czy to było moralnie  złe ?)


Tak czy inaczej RPA jest przykładem że czarne z białym nie może żyć pod jednym dachem.


Oto przestroga dla Europy i przestroga przed idiotami co wciągają nas w bagno.




Tekst polecany dla Marcina vel Martina .


  Spis treści zbioru
Komentarze (16)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Afryka, tam śmierć, chodzi z otwartą przyłbicą!
avatar
Drogi Rozarze,

nie boję się ludzi, nie boję się śmierci (miałem już rozmowę w cztery oczy), boję się nienawiści we własnej duszy, toteż traktuję wszystkich jak braci.

Lubię mieć paszport w szufladzie, paszport do nieba!

Czy to zrozumiałe?!
avatar
Rozar, twoje poglądy są zawsze jasne.
Ale zdanie na koniec "Zawsze mam rację" wskazuje na jakieś zaburzenie.
avatar
Polecam, bo zawsze warto co nieco wiedzieć, jeśli się wypowiada na jakiś temat.
http://dzieciafryki.com/ofiara-malych-wielkich-bohaterow/
avatar
Rozar, Ty to tłumaczysz kolorem skóry? No, można i tak. Można też na Cyganów najechać, na Żydów, na Niemców, bo przecież oni od wieków najeżdżają. A w poprzednim stuleciu z wysoką częstotliwością. A o muślinach nawet nie wspomnę.

A może te Murzyny z RPA zrobiły taką swoją rewolucję pisowką? Przecież tak długo były uciśnione, poniewierane... W końcu odżyły i poszły pisowską drogą, z tym że nieco większy hardcore. W Polsce jeszcze ludzie nie latają z maczetami, ale jak im PiS pozwoli na giwery, to kto wie, co będzie.
avatar
Postkolonialna Afryka powstaje z kolan.
avatar
Świetny komentarz: "Postkolonialna Afryka wstaje z kolan". Doskonały.
avatar
Martinie-
- owszem jasne - tylko że odnoszę się w tym wypadku do Twojej ufności wobec rządu Niemiec w sprawie przyjmowania uchodźców - a ja jestem pewien że w perspektywie naród niemiecki na tym straci - my też.
Lilli
,,Zawsze mam rację " to tytuł poniższego mini felietonu.
Od wielu lat komentuję na bieżąco to co się dzieje w Polsce i na świecie i z dumą to podkreślam że nigdy się nie pomyliłem w sprawach zasadniczych . Oczywiście wiem że to nieskromne - ale co tam.
Leo-
- przeczytałem. Nie twierdzę że apartheid był dobry. Był to sposób na problemy i różnice między czarnymi a białymi - taki system. Nie znam kulisów tamtych zajść - chętnie bym posłuchał białych świadków. Bo - w sprawie białego RPA wiele kłamano itp. Jadnak powinieneś wiedzieć ! że wówczas czarni mieli lepiej niż obecnie. Obecnie w gettach to dzieci umierają na hif . Szacuje się że jest 95 % zarażonych czarnych. Gwarantuję ci że obecnie śmiertelność dzieci jest przerażająco wyższa .Powinieneś też wiedzieć że pozycja czarnych była podyktowana pragmatyzmem . Byli patologią moralną i biali nie tylko nimi pogardzali ale się też bali. Ja twierdzę że obecny system jest stokroć gorszy.
No i jak śpiewał pewien bard - ,,usia siusia telewizja pokazała sierze groby dzieci jak zarosną się okaże to szczuł itp"
avatar
Na liście Walusia przed Hanim byli Mandela oraz Slovo – prawnik i działacz społeczny. Zresztą Hani był takim samym komunistą, jak dajmy na to Pierre Laurent. Waluś został ujęty dzięki pomocy białej Afrykanerki i to umożliwiło Mandeli wyciszenie protestów oraz kontynuację pokojowego dialogu na temat przyszłości kraju, gdzie jest miejsce dla wszystkich. Ciekawa ta Twoja potrzeba wysłuchania „obiektywnych relacji” pochodzących od białych kolonistów. To coś jak „obiektywna relacja” o uwłaszczeniu chłopów przekazana ustami karbowych albo ziemian. Jeśli przeczytałeś zawartość strony, do której podałem załącznik, może zdasz sobie sprawę z tego, jak wiele zła, na przykład plaga gangów i narkomania jest spuścizną aparthaidu. Co do AIDS, nasz wielki papież dołożył swoje potępiając w trakcie wizyt w Afryce używanie prezerwatyw. Jak by na to nie patrzeć, RPA jest najwyżej rozwiniętym krajem na kontynencie, z najwyższym PKB. Oczywiście, to inna skala.
avatar
Legion-
oczywiście manipulujesz i myślę że świadomie.
Czy kolor skóry ? Nie wiem - może dziedzictwo ,klimat, kultura,religia, jakieś formy rozwoju społecznego , system itp. Różnice są a współżycie wydaje się trudne albo nawet niemożliwe.
A rewolucja typu PiS-owskiego ma zupełnie inny charakter - jej założenie ma na celu nie tylko odebranie władzy mafiom i postkomunistom ale ma być to czynienie ogólnie pojętego dobra i sprawiedliwości. W RPA chyba jest na odwrót.
emiliapienkowska-
Postkolonialna..... wstaje z kolan . Chyba na kolana własnie upadła mordując przy okazji jak wściekły pies.
Nie wolno określać pozytywnie procesów skrajnie negatywnych. Można oczywiście dyskutować że biali są najeźdźcami itp. tyle że wiele plemion też przywędrowała w te terany 800 lat wcześniej albo 1500 lat wcześniej - no i się tłuką między sobą do dziś ale nikt nie pozbawia ich prawa do tych ziem. Myślę że popełniono błąd - powinni biali wykroić sobie pewną część kraju i w ten sposób się odizolować . Ale wówczas ! nastał by precedens - bo oto dowód na rasizm stał by się ciałem, a różnice byłyby gigantyczne. A to stoi w sprzeczności z obecnymi doktrynami. Na koniec: - problem jak by nie patrzeć istnieje niezależnie jak mocno będzie świat od niego odwracał. Myślę że właśnie podobnie jak z Żydami w 37-43 roku świat woli milczeć.
Przypuszczam też że pokłady diamentów które to tak kochają w New Yorku - mają ogromne znaczenie. Sumując znikają na świecie niezależne państwa i systemy odmienne. A to nie jest przypadek.
avatar
Leo -
by ocenić sprawę trzeba podsumować parę faktów.
PKB jest najwyższe ale spada tak jak wartość waluty oraz jest dziedzictwem obecności białych. Kiedyś to było Eldorado do którego jechali ludzie dziś uciekają . Nie ma porównania.
Hif w większości jest efektem gwałtów oraz ustroju społecznego opartego na gangach -klanach - dosłownie feudalizm i na pewno nie europejski tylko bardziej plemienne zniewolenie .
By być uczciwym w ocenie należy zadać pytanie - kiedy było lepiej i kiedy będzie lepiej ?
Myślę że RPA będzie jeszcze spadać w notowaniach.
Zamknięte wieżowce i wyludnione centra miast są aż nadto dowodem i zapowiedzią że ten kraj się cofnął i nigdy nie wróci do swej świetności. Tak jak ruiny miast Rzymskich w Afryce północnej są dowodem na różnicę w jakości życia MIMO ŻE UPŁYNĘŁO 2000 LAT!.
Teorii równości narodów i ras nie da się udowodnić a tym bardziej potwierdzić. Nie ma tego i nie będzie. To współczesna głupota i koniec. Możemy jedynie poszukać innej formuły i dopasować do współczesnej postaw albo mamy obowiązek zmienić tą postawę -ideę tak by zachować uczciwość w myśleniu oraz empatię do drugiego człowieka .
avatar
Emilio - chyba nie dostrzegłem ironii - za szybko oceniłem - proszę wybaczyć .
avatar
Nie będę zaskoczony, gdy się dowiem, jakie wspaniałe było Wolne Państwo Kongo za Leopolda II. Można też się zastanawiać, jak wyglądałyby polskie kolonie, gdyby nam kapnęły po odzyskaniu niepodległości, szczególnie z ONR-em u władzy. Wiesz, "uczciwość w myśleniu oraz empatię do drugiego człowieka pojmuję diametralnie inaczej. Wyczerpałem temat i nie widzę sensu go dalej ciągnąć.
avatar
Leo -
I na tym polega manipulacja:
A gdyby Polacy mieli by kolonie to byliby świniami.
A na pewno pochwalasz zbrodnie w Kongo.

I takie argumenty rzeczywiście kończą dyskusję .
avatar
Co oznacza sformułowanie

na dole Afryki

(patrz tekst)

?? Gdzie jest dół Afryki? Na dole mapy Afryki?

O kim mowa we frazie

mordują w miesiącu
około tysiąca /kogo?czego? dopełniacz/

???


Troska Polaków o Afrykańczyków jest - jak na tak bidny jak nasz kraj - ogromna. Mamy tam nasze polskie misje, jest nasz wolontariat, są comiesięczne dostawy żywności, lekarstw i środków sanitarnych PAH J. Ochojskiej i "Caritas", Polacy są też prywatnymi fundatorami stypendiów dla tamtejszych zdolnych dzieci
avatar
Biali, osiedlając się wszędzie na całym ziemskim globie,

Syberia to, Kamczatka, Alaska, Australia czy obie Ameryki,

NIE BYLI durniami; doskonale wiedzieli o tym, że

- aby w nirwanie i dobrobycie w zawłaszczonym przez siebie Nowym Świecie żyć -

muszą Autochtonów albo w pień wytłuc, albo spacyfikować, ujarzmić, uzależnić od picia i sprowadzić do roli darmowej służby, nałożnicy, ochroniarza i niewolnika /na plantacjach, w kopalniach, w swoich przetwórniach, zakładach bawełnianych, winiarniach, warsztatach, fabrykach etc., etc./

Doskonale wyposażeni nie tylko w "Biblię", ale i najnowsze technologie dla tuziemców

z ich z kamienia łupanego łukami, dzidą czy innym canoe

byli wyrokiem jak nie natychmiastowej śmierci, to ciężkiego w totalnym ubezwłasnowolnieniu dożywocia.

I co tu więcej na ten temat ględzić??

Tekst w swoim gatunku agitliteratury sztandarowy
© 2010-2016 by Creative Media
×