Przejdź do komentarzyJak Ikar
Tekst 5 z 19 ze zbioru: Pisane łzami
Autor
Gatunekpoezja
Formawiersz / poemat
Data dodania2019-12-19
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń966

W tym wierszu starałam się dostosować do rad Pana Janko, nwm tylko czy mi się udało...




Wołam, jednak mnie nie usłyszysz,

Tęsknię, lecz tego nie dostrzeżesz,

Krzyczę, bo serce moje niszczysz,

Płaczę, z pamieci mnie wymażesz.


Niczym Ikar, który do nieba wzlatuje

Na skrzydłach, przez swojego ojca zrobionych

Niczym człowiek, co wolności poszukuje,

A w chmurach przez słońce zostaje spalony,


Tak i ja pragnę tej swobody

Chciałabym uciec od uczucia,

Ktore wyrządza tylko szkody,

Ono powodem serca zatrucia.


Ikar słońcem spalony, w odmętach tonie,

Dedal marzenia razem z synem pogrzebie

Tak jak chłopca, moje serce chłód owionie,

Bo jest zimne, gdy jestem z dala od Ciebie.


  Spis treści zbioru
Komentarze (3)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Cieszę się, że kilka moich rad zostało uwzględnionych. W treści pojawiły si.e porównania, jest też symbolika; warto jednak pokusić się o metafory, chociaż wiem, ze to nie jest takie proste.
Jest też postęp w strukturze wiersza, chociaż nadal brakuje konsekwencji; nie dotyczy to rymów, gdyż konsekwentnie są to rymy typu ab.
Strofy pierwsza i trzecia pisane są dziewięciozgłoskowcem, druga i czwarta - dwunastozgłoskowcem. Jednak w trzeciej strofie wers czwarty ma 10 zgłosek. Można to ewentualnie skorygować, zmieniając "zatrucia" na "strucia".
Natomiast bardziej złożona jest problematyka średniówek. W strofie pierwszej jest to 2/7, w trzeciej 5/4, w strofach drugiej i czwartej jest różnie w poszczególnych wersach.
Jaka moja rada? Jeżeli poszczególne strofy mają różne liczby zgłosek w wersach, to należy starać się, by strofy o tym samym metrum miały taki sam rytm, czyli średniówkę. Wiem, że nie jest to łatwa sprawa i wymaga dużo pracy i samozaparcia. Proszę więc szukać jakichś wzorów w poezji tradycyjnej. Można nawet zajrzeć do mojego ostatniego tekstu "Dziennikarz Roku 2019". Pisany jest on trzynastozgłoskowcem, a średniówka konsekwentnie usytuowana jest na 7/6, co słusznie zaakcentował Hardy.

Jeżeli chodzi o poprawność językową, to jest bardzo dobrze. Drobne potknięcia istnieją, ale naprawdę nie są aż tak rażące. Brakuje przecinka po drugim wersie drugiej strofy, gdyż w tym wersie jest wtrącenie. Zbędne przecinki przed: moje, w odmętach.
W drugiej strofie dwa wersy rozpoczynasz tym samym słowem (Niczym), a trzeba tego raczej unikać, szukając synonimów. No i jedna literówka "pamieci", czyli brak znaku diakrytycznego.
avatar
Bardzo dziękuję za ocenę i komentarz z radami, postaram się do nich dostosować w kolejnych wierszach :)
avatar
Pisane łzami ale tymi z serca...Janko resztę powiedział:) Pozdrawiam z podobaniem :)
© 2010-2016 by Creative Media
×