Przejdź do komentarzyAmbicja - prolog
Tekst 1 z 1 ze zbioru: Ambicja
Autor
Gatunekprzygodowe
Formaproza
Data dodania2016-08-14
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń2316


- Krzysiek! Chodź na obiad, nie będę cię sto razy wołać!

- Idę mamo! Doczytam tylko stronę mojej książki - odpowiada trzynastolatek, chowając smartfon pod materacem. Chłopak schodzi po schodach, kapcie zsuwają mu się ze stóp. Głośno stąpając po świeżo umytej podłodze wchodzi do kuchni.

- Krzysiek... - zaczyna mama. - Za 3 dni kończą się wakacje. Powinieneś znaleźć sobie jakieś kółko zainteresowań, nie będziesz siedział w domu jak w zeszłym roku.

- Mamo, nie - protestuje chłopak. Mówiłem ci, że na dodatkowe zajęcia zapisują się sami debile.

- Krzysztof! Jak ty się wyrażasz?

- Po prostu nazywam rzeczy po imieniu.

Mama marszczy brwi.

- Telefon...

- Co?

- Daj mi swój telefon!

- Jak już to smartfon... - odpowiada chłopak. Zabiera talerz ze stołu i zanosi do zlewu. - Nie mów mi jak mam żyć.

- Myślisz, że nie wiem, że chowasz go pod materacem? - ripostuje mama. Krzysiek blednie, chowa ręce do kieszeni, po czym znowu je wyciąga, wyraźnie zaskoczony usłyszanymi słowami. - Grzebiesz mi w pokoju? - krzyczy. - Muszę wiedzieć co robi moje dziecko. - odpowiada mama. Łapie syna za ramię. Ten wykręca się, biegnie do przedsionka i bez słowa wychodzi z domu. Mama Krzyśka - czterdziestoletnia kobieta, blondynka, odprowadza swoje uciekające dziecko wzrokiem.

...

- Ale słodko wyglądasz w tym garniturze. - stwierdza mama Krzyśka, poprawiając sterczące ,,kudły` syna. Układa jego ciemne włosy, podziwiając przy okazji jego sylwetkę. - Przystojniak z niego. - myśli. - No, może odrobinę za chudy. I ten orli nos... Za tatą. - Uśmiecha się patrząc na zdjęcie swego męża na parapecie. Na fotografii uśmiecha się wysoki, szczupły brunet.

- Słodko? - odpowiada Krzysiek? - Koledzy pękli by ze śmiechu. Mam nadzieję, że wszyscy wyglądają tak idiotycznie.

Kiedy on zmądrzeje? - myśli kobieta. - Idź bo się spóźnisz. - mówi i odprowadza syna do drzwi. Zamyka drzwi na klucz, idzie do góry po schodach. Otwiera okno w pokoju Krzyśka, bierze pranie z suszarni. - Co mi się tak w głowie kręci? - pyta sama siebie. Robi krok naprzód w kierunku pierwszego stopnia. Zawroty głowy dają jej się wyraźnie we znaki. Kobieta przytrzymuje się poręczy. Robi jej się ciemno przed oczami. Mdleje. Bezwładne ciało osuwa się ze schodów.

  Spis treści zbioru
Komentarze (5)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Proszę o konstruktywną ocenę!
avatar
Widać, że to chyba jedna z pierwszych prób pisarskich, a autor jest prawdopodobnie młodym człowiekiem. Przyznam, że próba dość udana, ale nie ma w tym opowiadaniu czegoś, co by zaintrygowało, zaskoczyło, zmusiło do myślenia, przewidywania.
Język też dość poprawny jak na współczesnego nastolatka, gdyż przypuszczam, że autor jest nastolatkiem. Jeden błąd ortograficzny. "Pękliby" piszemy łącznie. Brakuje przecinków przed: mamo (Idę, mamo), wchodzi, jak mam, patrząc, bo się. Proponuję nie używać w jednym zdaniu dwóch słów "że". "Kudły" niepotrzebnie wzięte w cudzysłów, jest to zwrot powszechnie używany. Jeżeli wtrącenie poprzedza myślnik, to też myślnik powinien je zamykać. A jeżeli przecinek, też powinno być podobnie.
Drobne błędy przy dialogu. Podam przykład: "Muszę wiedzieć, co robi moje dziecko. - odpowiada mama". Niepotrzebna jest kropka po wypowiedzi. Takich błędów było kilka.
avatar
Ja dodam,jesli mogę cos od siebie,chociażjanko jest tu konstruktywnym konstruktorem tekstów.
Otóż jezyk jest poprawny,ale nie świadczy o opowiadaniu i to przygodowym,a raczaj o ambicjach młodego człowieka,którym jest autor i już po kilku linijkach musze stwierdzić,że jest to opowiadanie wzięte z życia,a narratorem jets też sam autor.Ponadtow jezyk skłania mnie do przemyśleń-czy autor używa określeń typu-stwierdza,kudły i osuwa się?Takie wyrazy są przejawem mieszaniny zaczerpniętej także od innych,i konstrukcja tego opowiadania wygląda mi na cos co przypomina skrzyżowanie zeznania śledczego -co się dzieje w domu z ochotą na napisanie książki.
avatar
Dlatego-nie oceniam ocenami ww.
avatar
janko-przegles palę na 5.
© 2010-2016 by Creative Media
×