Przejdź do komentarzyChocholi taniec
Tekst 2 z 4 ze zbioru: Pisane do szuflady
Autor
Gatunekpoezja
Formawiersz / poemat
Data dodania2016-12-29
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń1819

Nie potrzebny nam Wyspiański

jego twórcze Bronowice

aby móc w chocholim tańcu

znaleźć nowe swe oblicze

Naucz w rytmie kroki czynić

Choć schematu na to nie ma

Oddechami bezwiednymi

Dosięgniemy do bram nieba

Czułym gestem namaluję

Na twym ciele miłość naszą

Potem cicho cię otulę

Aż się iskry wstydu zgaszą

Daj ustami ukojenie

Tego żaru co się wznosi

Zgaś ogniste te płomienie

W naszym tańcu tym chocholim....


  Spis treści zbioru
Komentarze (10)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Niewątpliwie lepszy wiersz od poprzedniego. Przede wszystkim jest w nim stały rytm (po 8 zgłosek w wersach). Podoba mi się też lekkie złamanie rymu w ostatnim wersie, ale nie podoba mi się znak złożony z czterech kropek, bowiem takiego znaku nie ma. Proponowałbym tego typu wiersze dzielić na czterowersowe strofy, bowiem zawierają one odrębne i w pełni zamknięte myśli. Na zakończenie ostatnia uwaga. "Niepotrzebny" to jedno słowo.
Zachęcam do dalszego pisania, na pewno będę czytał.
avatar
Chocholi taniec zawsze świadczy jednak o tym, co się przegrywa,o tym,że czas mija,a wiersz jak uniwersum przypomina taki czas.
avatar
Aha,ja się generalnie nie zgadzam z janko,z kropkami,ponieważ istnieja kropki,a ile ich jest,kto liczy?To świadczy o zdaniu zawieszonym w innej przestrzeni,o myśli nad.
avatar
Poza uwagami Janko dodam - lepiej unikać słów: tego, tym. To są tylko "wypełniacze" dla utrzymania zgodności zgłosek w wersach. Jeżeli je stosujemy, muszą mieć uzasadnienie. W tym wierszu spróbowałbym to zmienić.

PS. Do Annetuli - tu nie chodzi o to, czy się zgadzasz albo nie z Janko. Chodzi o zasady polskiej pisowni. Nie ma w naszej pisowni "czterech kropek" i w tej sprawie stawiam kropkę.
avatar
Moim zdaniem są,a nawet jest większa ilość kropek,ale to zależy od autora.Jak mniemam to czytasz książki:)
avatar
Ewentualnie zgodzę się,że są trzy kropki,tylko,co to za różnica jest expercie?
avatar
Co do stosowania wielokropka mam pewne uprzedzenia. Moim zdaniem odzwierciedla on niepewność autora, niemożliwość znalezienia odpowiednich słów i odwoływanie się do wyobraźni czytelnika. Według SJP PWN:
"Wielokropek służy głównie do zaznaczania, że tok mówienia, na ogół z powodu emocji, został przerwany."
W poezji opisujemy fragmenty przeżyć, używamy przenośni i metafor itd., i rzadko wykładamy kawę na ławę, jak to się dzieje w prozie. Akcentowanie, że przerywamy myśl, bo nie wiemy, jak dalej o tym wszystkim opowiedzieć, nie powinno być nadużywane. W tym wierszu wielokropek pojawia się na końcu, więc sądzę, że jest po prostu zbędny, bo wiersze po przeczytaniu i tak brzmią w myślach dalej.
avatar
No wreszcie,już wiadomo,że nie jest jednak uzasadniony,taki emocjonalny przekaz na końcu.
avatar
To może ja usunę te kropki i po sprawie :)
avatar
Autor nie pozwoli.
© 2010-2016 by Creative Media
×