Przejdź do komentarzyOblężona twierdza
Tekst 38 z 255 ze zbioru: Czarcie kopyto
Autor
Gatunekpublicystyka i reportaż
Formaartykuł / esej
Data dodania2017-11-15
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń2017

Oblężona twierdza


Od początku świata droga do dyktatury jest zawsze taka sama: metodą na „oblężoną twierdzę”. Wiadomo: kiedy twierdza jest oblężona, jej mieszkańcy jednoczą się wokół jednego wspólnego celu: obrony twierdzy. I nie jest to kwestia jedynie moralnego imperatywu, ale przede wszystkim strachu. Strachu przed ewentualnymi zdobywcami twierdzy.


Samo źródło dyktatur znajduje się w ludzkiej słabości. Ludzie słabi, często poprzez urojenia, szukają wytłumaczenia swoich słabości, a kiedy ich nie znajdują, zrzucają winę na „czynniki zewnętrzne” oraz są gotowi na poddanie się komuś, kto by w ich imieniu z tymi czynnikami podjął walkę. Bo oni sami nie mogą. Z całego grona czujących ten trend wybiorą tego, którego upodlono najbardziej, a który odnalazł wspólny mianownik ich bólu i trwóg, ponazywał je i przystąpił do walki ze słabością. Jemu oddadzą swoje dusze. W ostatniej fazie porodu, dyktator zwany jest zbawicielem. Zbawia poprzez całkowite odwrócenie porządku. Czasem dyktatora obala ktoś z jego najbliższego otoczenia, by zająć jego miejsce. Każdy rasowy zbawiciel wie o tym i to jego największe zmartwienie: nikogo równego sobie wokół. Z tego powodu gromadzi zbiorowisko męt, niezdolnych do przebicia się w warunkach innych, niż absolutne posłuszeństwo żywicielowi. Przypominają one pasożyty, z tym że nie pasożytują na dyktatorze, a dzięki niemu i wyłącznie na jego warunkach.


Dałem ramkę, a Państwo możecie sobie oprawiać obrazki, jeśli znacie co nieco historię i umiecie myśleć.


  Spis treści zbioru
Komentarze (9)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Bardzo trafny opis mechanizmów powstawania dyktatury.
avatar
"Dyktatura głupoty. Ta chyba będzie rządziła w umysłach ludzi do końca świata ,, i jeden dzień dłużej,,."

Czyli polska dyktatura ma szansę przetrwać wieki.
avatar
Jak ktoś woli pozostać ślepy - jego wola. Ale od tego rzeczywistość się nie zmieni. Faszyzm w Polsce rośnie w siłę, nacjonalizm również. A dyktatura? Jak najbardziej w tym kierunku zmierzamy. Ale przecież to takie ładne hasła. Jak ktoś nie ma osobowości, czemu nie miałby pójść za czymś takim.
avatar
Jesteśmy na etapie doprowadzania do stanu w którym wyborcy przestaną być niezbędni do przedłużenia rządów, a oblężona twierdza oddaje nieocenione usługi. Może być przykładowo przyczynkiem do wprowadzenia wiecznego stanu wyjątkowego, podczas którego wybory się odbyć nie mogą. Miałbym jeszcze parę pomysłów, ale z wiadomych przyczyn nie wypowiem ich głośno.
avatar
Żałosna to dyktatura, bo i dyktator nie najwspanialszy.
Ale cytowanie przez obrońcę dobrej zmiany Jurka Owsiaka jest albo aktem wielkiej odwagi, albo niezrozumieniem cytowanych słów.
Legionie, zwyczajowo szwankuje interpunkcja.
avatar
"Skoro uważasz tajemniczy adk ,że ,, faszyzm rośnie w siłę,,to...
życzę ci abyś któregoś pięknego dnia rozjechał ciebie czołg na ulicy,który właśnie będzie wracał z akcji tłumienia manifestacji opozycji przeciwko władzy
Albo żeby cię zabrała policja nocą z mieszkania tylko za to ,że jesteś Polakiem (?)"

A co ma faszyzm do prześladowania za bycie Polakiem? To nie jest jakaś immanentna cecha faszyzmu. Gdyby polscy faszyści prześladowali za bycie Polakiem, to byłoby wręcz jakieś przeciwne do faszyzmu zachowanie. Zastanów się czasem nad tym, co piszesz. Mylisz faszyzm z jego konkretnymi przejawami w minionych czasach i nie potrafisz zrozumieć, co jest rzeczywiście złe w tej ideologii.
avatar
Świetny i, niestety, prawdziwy felieton. Powoli, ale coraz bardziej w Polsce dyktatura przeradza się w "demokrację" typu łukaszenkowego. Białoruś właśnie w ten sposób utraciła demokrację...
Jeden wyraz do poprawy, Legionie:
*męt - mętów.
avatar
Marszałek Czojbalsam.
avatar
W historii ludzkości nie znamy takiej dyktatury, której by w końcu nie ukręcono łba.

Niestety, jest to Hydra, której ścięte głowy natychmiast odrastają, i to za każdym razem potrajając się
© 2010-2016 by Creative Media
×