Przejdź do komentarzywymyślić Boga
Tekst 15 z 24 ze zbioru: teologiczne wykopaliska
Autor
Gatunekpublicystyka i reportaż
Formaartykuł / esej
Data dodania2018-01-15
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń1571

Wraz z upowszechnieniem się teorii ewolucji, w kołach intelektualnych oraz z nastaniem ery badań naukowych ludziom nasuwały się wątpliwości co do systemów religijnych.Liczyli na to, ze za pomocą psychologi, socjologi i antropologii i innych nauk dowiedzą się jak i dlaczego powstała religia. Nagle powstało wiele  sprzecznych teorii prześcigających się oryginalnością takich jak : animizm i  animatyzm.


Szkodzki etnolog James Frazer dowodził, że religia wyrosła na gruncie magii, Zygmund Freud argumentował że wywodzi się z czegoś, co nazwał kompleksem ojca.Po latach mozolnych dociekań, nie jeden sobie odpuścił dochodząc do przekonania , że najprawdopodobniej nie da się ustalić jak powstała religia. Badacze zajmujący się religią wiedzą, że nie da się dotrzeć do jej korzeni. Najczęściej teoretykom zależało nie tyle na objaśnieniu religii- ile na pomniejszeniu jej znaczenia. Starając się pod wpływem wcześniej ukształtowanych poglądów pomniejszyć znaczenie religii, w rzeczywistości usiłowali pomniejszyć znaczenie Boga.

Odkąd upowszechnił się ateizm, a teoria ewolucji zyskała ogólną aprobatę, wiele osób uznaje za oczywiste, że Boga nie ma, nie próbując nawet sprawdzić dowodów. Na tej podstawie dochodzą do wniosku, ze wyjaśnienie istnienia religii tkwi w samym człowieku- w jego myślach, potrzebach , lękach i ,,kompleksach ``.Traktują religię i Boga jako wytwór umysłu ludzkiego, zgodnie z tym, co swego czasu powiedział Wolter: ,, Gdyby Bóg nie istniał, należałoby go wymyślić `.


  Spis treści zbioru
Komentarze (11)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
bardzo dobry pomysł na odnalezienie Boga jako stwórcy tego,czego nie ma,nauka niestety dowodzi nieco inaczej,wiąże Boga z bóstwami,z demonami i nnymi zjawami,ale i z tym,co przynosi nam sam Bóg-syna człowieczewgo-a jednak skoro człowieczego,to zatem istnieje ogniwo z człowiekiem-i dlatego istnieją ateiści,którzy nie wierzą w JEZUSA jako Boga zupełnego,i ja także mogę powiedzieć należę do tej grupy ale niezupełnie,ponieważ uważam,że mógł on być i pojawić się tylko z urodzenia,A SAMEGO STWÓRCY NIE MOŻE BYC WIDAĆ-ponieważ nie byłby twórcą wszechświata.co by to było jeśliby stanął człowiek np. na pagórku w Krakowie i powiedział-niech zniknie kilka gwiazd,albo niech rozstąpi się niebo- i teraz ma spaść deszc-praktycznie byłby to bóg-prawda?
avatar
Dziękuję anetullo za wypowiedź, z uwagą przeczytałem. Pozdrawiam
avatar
Uwolniony od blokady niezwłocznie spróbuję skomentować ten tekst. Nie mam najmniejszych zastrzeżeń do toku wywodu myślowego, gdyż jest w pełni logiczny i przejrzysty. Natomiast muszę poddać ostrej krytyce poprawność językową. Stwierdziłem aż cztery błędy ortograficzne: psychologi (psychologii). socjologi (socjologii), szkodzki (szkocki), Zygmund (Zygmunt). Ponadto dwukrotnie napisano "ze" zamiast "że". W czterech przypadkach brakowało spacji lub spacje były zbędne. Brakuje przecinków przed: i innych, jak i dlaczego, takich, że, ile; zbędne przecinki przed: w kołach, zgodnie.
Jeżeli autor po mojej krytycznej ocenie poprawności językowej mnie nie zablokuje, to będę wdzięczny.
avatar
Rzeczywiście się narobiło, najbardziej zmartwiły mnie błędy ortograficzne.Jeżeli chodzi o przecinki i te inne- mam słabą nadzieję na poprawę
avatar
Proszę się nie załamywać, wszystko jest do nadrobienia, wystarczy odrobina dobrej woli i samozaparcia. Pozdrawiam.
avatar
janko rozumiem,że z natury dostrzegasz błędy,ja też,ale moja klawiatura fiksuje i jednak jestem za poprawą ale w wydaniu uczniowskim,natomiast tu skupiam się na tym,co dobre-treść i tematyka.
avatar
capri-a do której klasy chodzisz?:))albo jawisz mi się jako lolitka
avatar
A odnosząc się do tytułu capri-nikt lepiej nie wymyśli Boga-2 niż sam Bóg.i po drugiej stronie będzie to samo-prawda?a jednk człowiek nie może być aż tak samo podobny do Boga,aby mógł sądzić jak sam Bóg.takie rozważania moralne musi sobie zostawić aby być mu podległym-kto jak nie człowiek da świadectwo na BOGA?
avatar
We wszystkich religiach świata Bogowie od zawsze byli/są/i na zawsze pozostaną poza wszelkim naszym zasięgiem
avatar
Istnieje też teoria, że człowiek wymyślił ( a ja myślę, że wtedy raczej zauważył jego istnienie) boga po spożyciu roślin/ grzybów psychoaktywnych.
avatar
Jedna z dzisiejszych modnych teorii głosi, że pierwsi bogowie człowieka przybyli do nas na planetę Ziemię z gwiazdozbioru Oriona (patrz Erich von Daniken i jego hipotezy)
© 2010-2016 by Creative Media
×