Przejdź do komentarzyfanatyzm
Tekst 16 z 24 ze zbioru: teologiczne wykopaliska
Autor
Gatunekpublicystyka i reportaż
Formaartykuł / esej
Data dodania2018-01-15
Poprawność językowa
- brak ocen -
Poziom literacki
- brak ocen -
Wyświetleń1533

Często osobę religijną określa się jako fanatyka. Warto ustalić co to jest fanatyzm ?


Ciekawe informacje zawiera też Webster’s Third New International Dictionary (Trzeci nowy międzynarodowy słownik Webstera, wyd. 1961), gdzie pod hasłem „fanatyczny” napisano, że przymiotnik ten pochodzi od łacińskiego słowa znaczącego „natchniony przez bóstwo”; w dalszej części objaśnienia czytamy: „1. opętany lub jakby opętany przez demona; szerzej: zwariowany, oszalały, obłąkany; 2. odznaczający się lub wykonywany z nadmierną gorliwością, będący jej wynikiem; przesadny, nierozsądny; zagorzały, zwłaszcza w kwestiach religijnych”.


Należy się zgodzić, że w  byli i są religijni fanatycy, obłąkani do tego stopnia że w imię swojej religii męczyli i zabijali inaczej myślących . Przykładem tego były krucjaty, wyprawy krzyżowe czy inkwizycja.


W dziele pt. New Standard Dictionary of the English Language (Nowy wzorcowy słownik języka angielskiego, wyd. Funk i Wagnalls, 1929) określono go jako „przesadną lub szaleńczą gorliwość”. Definicję tę poparto następującym przykładem: „Okrucieństwa, rozwiązłość i fanatyzm podczas wypraw krzyżowych nie miały sobie równych w historii”.


Czy osobę która w sposób rozsądny broni swoich przekonań religijnych można nazwać fanatykiem ? Jeżeli człowiek jest religijnym szaleńcem, który nie słyszy i nie dopuszcza do wypowiedzi innych osób , tylko potrafi obrażać- takiemu rzeczywiście brakuje siódmej klepki i zdrowego rozsądku .


Wiele osób uważa że tematy o religii są nudne, być może mają na uwadze oschłe i skostniałe rytuały religijne -których znaczenia nie rozumieją. Tak, dla mnie takie celebracje też zioną chłodem i nudą. Sztuczność, bigoteria, przesadna sentymentalność, ciasnota poglądów, ograniczoność moralna, ubóstwo umysłowe i jałowa nuda- najczęściej kojarzy się z tematem religii.


Czy fanatyzmem jest dociekanie i szukanie odpowiedzi na ważne życiowe pytania ? Dlaczego w telewizji najczęściej pokazują banały ? Ponieważ ludzie lubią oglądać przemoc, seks, skandale, płytkie seriale i reality show. Dlatego TV funduje tego typu płytką rozrywkę. Odkąd ludzie zaczęli bardziej przywiązywać wagę do przyjemności, odsunęli na dalszy plan wartości duchowe i moralne. Dlatego rośnie pokolenie ,,telewizyjnych matołków `` z obniżeniem aktywności umysłowej- oderwanych od rzeczywistości.

  Spis treści zbioru
Komentarze (3)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Jestem Arsene szarmancki, ale nie jestem płcią piękną. Ale to drobiażdżek.
avatar
Przepraszam ,powinno być - jesteś Arsene szarmancki
avatar
A ja się odniosę merytorycznie-anglicy mają rację-niestety,ale część fanatyków to religijni opętani z powodu wielkiej gorliwości,ale także należy rozdzielic kwestię braku fanatyzmu,a mimo to doświadczenia np lekkiej schizy(takie sytuacje są częścią własnego ja,ale zgodnego z mistycyzmem,objawieniem i tu tylko w zasadzie więcej BOG MA DO POWIEDZENIA)CHYBA ŻE KTOŚ NIE WIERZY W ŚWIĘTOŚĆ.
Fanatyk to inny rodzaj religijnego poddania-ale też rodzą się w niektórych demony(JPII np wspomniał coś o DESDEMONIE)i w tamtym okresie sprawdziłam również merytorycznie co to oznacza-ale dla niego oznaczało to demona,co mogliśmy ostatecznie zaobserwować pod koniec jego żywota,albo w filmie o nim.
Natomiast ja proponuję zawsze leczenie z demonów środkami słabymi przez psychiatrów.
tak arsenie-masz rację:)religia jest używką dla wszystkich-jednakową,ale niejednakowo się o niej wypopowiadamy.
© 2010-2016 by Creative Media
×