Przejdź do komentarzyKultura osobista... Czy idzie w parze z wykształceniem?
Tekst 17 z 65 ze zbioru: Z obserwacji życia
Autor
Gatunekfilozofia
Formaartykuł / esej
Data dodania2020-03-21
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń2626

Kultura osobista... Czy idzie w parze z wykształceniem?


O kulturze można mówić dużo i długo. Kultura to temat rzeka. A i termin wieloznaczny. Jeśli chodzi o kulturę osobistą, to jest to ten rodzaj kultury, który dotyczy każdego człowieka indywidualnie. Od niej poniekąd zależy rozwój wszystkich pozostałych dziedzin kultury. Co to takiego jest więc ta kultura osobista, że aż tak ważna jest w naszym życiu? Zapewne każdy z nas wie, że jest to taki nasz wewnętrzny głos, który podpowiada nam jak mamy się zachować w danej sytuacji. Odpowiednie, kulturalne zachowanie oznacza, że coś sobą reprezentujemy. Że jesteśmy człowiekiem na poziomie. Każdy też wie, że kultura osobista to także nasz wygląd. Pamiętamy o starym przysłowiu: „Jakim Cię widzą, takim Cię piszą”. Kiedy inni widzą nas dobrze, jesteśmy szanowani i łatwiej nam przychodzi wiele rzeczy. Inni liczą się z naszym zdaniem i uważają nas za osoby warte szacunku, poważania.

Kultura osobista to nie tylko wygląd i nienaganne maniery, to również wysoki poziom ogólnej edukacji i umiejętności logicznego myślenia. To wreszcie dbanie o zdrowie, higienę, dom, rodzinę, miejsce pracy, wypoczynku, a także przestrzeganie zasad savoir-vivre`u. Jest bardzo potrzebna w życiu codziennym i z pewnością je ułatwia.

Każdy z nas się stara (no, może jednak nie każdy, ale wielu), aby reprezentować sobą wysoką kulturę osobistą. Nie wszystkim to jednak wychodzi. Bo też ciągle o jednych się mówi: prostak, gbur, cham, a o innych: ma klasę, ma styl.

Każdy z nas pragnie zaznaczyć czymś swoją osobę. Staramy się wyróżnić wyglądem, stylem bycia, wiedzą, odwagą... Problem w tym, że jedni zyskują aprobatę i sympatię, inni nie. I ci inni, nawet gdy są osobami wykształconymi, też nie zyskują. Ponieważ ich chamstwo, ich przejawy nienawiści dyskwalifikują ich całkowicie z miana ludzi kulturalnych.

A wydawać by się mogło, że ludzie z wyższym wykształceniem powinny być dobrze wychowani, kulturalni. Bo dlaczegóż by nie, skoro mają wiedzę, potrafią mówić o ważnych rzeczach... Nic bardziej mylnego. Niestety. Okazuje się, jak życie pokazuje, wykształcenie nie idzie w parze z kulturą osobistą.

Są ludzie, którzy tak jakby z natury są kulturalni i mają taki sposób bycia, i są też tacy, którzy, też z natury, są niekulturalni, chamscy, nienawistni. Przekonujemy się o tym na co dzień.

Wiele jest takich, którzy, choć są wykształceni i mają dużą wiedzę, nie potrafią się nią szczerze dzielić z innymi. Potrafią się nią tylko chełpić. Z ich wiedzy niewiele możemy skorzystać, gdyż w zetknięciu z ich chamstwem, brakiem kultury osobistej, omijamy ich szerokim łukiem. Znamy takich wielu.


Wychodzi więc na to, że to nie literki przed nazwiskiem robią z człowieka człowieka. Takich niekulturalnych, chamskich ludzi, żaden magister, żaden doktor, żaden nawet profesor przed nazwiskiem — nigdy nie zmieni.



  Spis treści zbioru
Komentarze (8)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Przymioty jakie powinniśmy oczekiwać od człowieka to:obycie dobre maniery, gesty, społeczna wrażliwość itd.
Wykształcenie często jednokierunkowe, tytuły, skończone uczelnie, nie mają nic nic wspólnego z kulturą osobistą. Spotykamy na swej drodze wielu "tzw" chamów i ludzi mniej wykształconych, którzy pomimo ograniczonej wiedzy są ludźmi wartościowymi. Na inteligencję człowieka w połowie wpływają geny, a w drugiej środowisko. Dom rodzinny i środowisko w jakim się obracasz. Temat szeroki do dyskusji do, której zachęcam. t
avatar
O tak, Igo, to bardzo szeroki temat. Tylko czy w dzisiejszym, coraz bardziej zepsutym świecie, chce się komuś na ten temat dyskutować?... Może koronawirus coś zmieni?... Tak jak zmienił atmosferę wokół naszej Planety. I nie tylko. ;) Czarny humor? Nie do końca.
avatar
A nie mówiłam, Igo? Nikomu się nie chce dyskutować o kulturze osobistej. Twoje zachęcenie nie pomogło... ;) Hi, hi! Niektórzy poczuli się pewnie winni. A może się obrazili? Ojej, to muszę zaznaczyć, że nie było moją intencją kogokolwiek obrażać. Nikogo też personalnie nie wskazuję. Chociaż są i tutaj takie osoby baaaardzo wykształcone a zupełnie bez kultury. Znałam takie dwie. Długo znosiłam ich impertynencje, aż ich w końcu zbanowałam i mam spokój. ;)
avatar
Po czym poznać pana?

PO CHOLEWACH!
avatar
Jeśli z cholew sterczy ci słoma, jesteś, niestety, nie panem, a prostackim chamem.

A tak na poważnie: to nasz język komunikacji z bliźnimi obnaża nasz poziom kultury. To, co - i jak - mówisz i jak traktujesz drugiego człowieka, wyraźnie pokazuje, kim tak naprawdę jesteś - prostakiem czy gentleman`em.

Dobrze wiemy, że można urodzić się w kurnej chacie - i być Jackiem Londonem albo inną Gretą Garbo. To nie urodzenie nas nobilituje, a Boży w nas potencjał
avatar
O tak, Emilio. Zgadzam się z Tobą w zupełności... „Boży potencjał”, czyli geny (inaczej rzecz ujmując) kształtują naszą osobowość przede wszystkim. Potem środowisko. Ale że geny i środowisko w jakimś stopniu oddziałują na siebie wzajemnie, toteż bywa i tak, że geny popychają ku określonemu środowisku — i w rezultacie środowisko może zmienić działanie genów... Oby — w takim przypadku — tylko na dobre. ;)
I jest tak, jak mówisz, można być biednym, można nie ukończyć szkół, a być człowiekiem przez duże C.

Bo to nie literki przed nazwiskiem robią z człowieka człowieka. Niekulturalnych, chamskich ludzi, żaden magister, żaden doktor, żaden nawet profesor przed nazwiskiem — nigdy nie zmieni.
avatar
O poziomie naszej kultury świadczy m.in. średnia zużycia mydła w Polsce.

Mimo różnych - takich, siakich i owakich - transformacji nadal jest to jedna z najniższych w UE.

Żeby było jeszcze straszniej, ponad 4 miliony Polaków w ogóle nie myje zębów
avatar
O naszym poziomie kultury najwymowniej m9wią wyrzucone wzdłuż torów i szos śmieci, co w języku ulicy przekłada się na tak wdzechobecną kuchennà łac8nę, że się to filozofom nie śniło! Co zresztą dowodzi, że dla kultury osobistej istotna jest nie szkoła, a rodzinna k9łyska.
© 2010-2016 by Creative Media
×