Przejdź do komentarzyNowa wiosna
Tekst 56 z 255 ze zbioru: Arcydzieło
Autor
Gatunekobyczajowe
Formaproza
Data dodania2021-05-28
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń789

Tak to już kurwa jest, że człowiek musi chodzić do roboty. I mnie to spotkało. Pewnego dnia skończyły się pieniądze, za ostatnie grosze kupiłem gazetę, otwarłem na stronie z ogłoszeniami.

Kurwa jebana mać - pomyślałem.

Ale cóż. Coś tam znalazłem, pojechałem.

Ja pierdolę, takiego gówna nie widziała słota. Firma `Kubki i dzbanki`. Ja żem myślał, że widziałęm już wszystko. Ale w tej firmie, bynajmniej na placu robót, niczego nie dało się wyraźnie zobaczyć. Wszystko ujebane farbą, co akurat mi nie przeszkadza. Ale w powietrzu, w tym samym powietrzu co człowiek je wdycha, było tyle pyłu i smrodu, że aż chciało się rzygać na sam widok. A co dopiero tam pracować.


Po każdej dniówce kupowałem pół litra, żeby jakoś dojść do siebie. Przecież nie byłem tam sam. Inni radzili sobie podobnie. Wkrótce zauważyłem, że wszyscy dookoła robią to samo. Czyżby mieli tak samo przejebane, jak ja?

Nie wiem. Nie rozmawiam ze wszystkimi. Czy ja wogóle z kimś rozmawiam? Jakoś tam rosły wokół mnie i domy, i samochody. Ale ja wszystko brałem na przelew. Może dlatego udało mi się zachować przy zdrowych zmysłach.

Porzuciłem pracę kompletnie naćpany. No wdychajże se człowieku przez 8, a czasem i 12 godzin, formidable z lakieru. Masz tam pistolet do rozpuszczania mgły we wszystkich kolorach, i napierdalajże po dzbankach. I tak wkoło Wojtek. Na okrągło. Dzbanek się kręci w kabinie, na takim owerloku, a ty z tym pistoletem...

Tyle, że kobity które tam pracowały były aż tak nabuzowane, że ty, miły człowieku, nie masz pojęcia jak taką żabę łatwo otumanić. Ona już jest otumaniona. Właściwie to zostaje z niej samo opakowanie. A ta ma jeszcze siłę wychowywać dzieci i iść do kościoła. A co oni jej tam nawkładają do łba, to chyba oni sami nie wiedzą. Ona by miała wiedzieć?


Następną moją pracę podjąłem w kościele. Ale tego się nie da opowiedzieć na trzeźwo. Niechże se policzę ile muszę wypić, żeby się do tego zabrać.



Doliczyłem się dwóch skrzynek.

  Spis treści zbioru
Komentarze (11)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Może to byłoby i ciekawe, ale język jest brzydki.
Oczywiście, w tesktach litrackich są dopuszczalne pewne wulgaryzmy, ale u Ciebie to jest jeden wielki wulgaryzm.
avatar
Gdyby ktoś Panu nasypał do lasu kupę złomu, czy gruzu, potrafiłby Pan to opisać normalnym językiem?
avatar
Przypominam sobie pewne historie, z życia wzięte. I na razie odkrywam zawarte w nich emocje. To jest pierwszy etap.
avatar
Nawet nie myślę o wielkiej literaturze. Ktoś kto potrafi utrzymać dystans do spraw, które w nim mocno poruszają jakąś strunę, musi być mistrzem świata.
avatar
Aczkolwiek przyznaję, że lubię wulgaryzmy. Pozwalają na duże skróty. Np. Zamiast tłumaczyć czytelnikowi od pantofelka, co się dalej działo, po prostu mówię Kurwa mać, i już wiadomo o co chodzi.
avatar
To konwencja wzięta żywcem

bynajmniej nie z eleganckiego w każdym w y r a z i e /peerelowskiego/ Barejowskiego "Misia" /opisującego gierkowszczyznę/,

a z "Dnia świra" Marka Koterskiego, który "wyrażał się" /siebie wyrażał/ dobre dwa pokolenia później.

Jak opisać to, co gołym okiem widzisz już tyyyyyyyle długich dziesięcioleci? Takim językiem, który NIE JEST jak łacina martwy??

Przeciwnie! żyje i wypowiada się całym sobą, jak lustrem "odzwierciedlając" zawsze swoje -tak odwiecznie porypane - czasy!
avatar
Za peerelowskich czasów w trakcie studiów /w przerwie wakacyjnej/ jako tzw. zwykli robole musieliśmy "zaliczać" różne praktyki

- na pegeerach;
- w leśnictwie;
- w przemyśle;
- w armii /panowie/

W ten sposób trafiłam do grudziądzkiego "Stomilu", który w tamtych gierkowskich czasach zatrudniał ponad 10 tysięcy ludzi. Praca szła na 3 zmiany. Na moim dziale "obuwie zawodowe" robotnice w ciągu 8 godzin mrówczej pracy przy non-stop włączonych automatach produkowały istne wagony potężnych kaloszy, tzw. gumofilców dla górników i rolników.

Jeżeli nie przyniosłeś ze sobą własnej herbaty w termosie i własnego śniadania, nikt ci tam nawet szklanki wody nie podał. Jadło się nie w eleganckiej (jak w "Misiu") stołówce, a przy swoim /na kwadrans wyłączonym/ automacie.

Gumofilce - to produkt sklejania różnych gumowych i niegumowych warstw i elementów, a klej - to czysta chemia. Kiedy po 8 godzinach wracałyśmy do domu, wszystkie byłyśmy nieźle naćpane; mimo tzw. odzieży ochronnej miałyśmy siwe włosy, brwi i rzęsy jak Królowa Śniegu
avatar
Moja historia pochodzi z połowy lat 90 tych. Tak że, wicie - rozumicie.
avatar
Czym jest tytułowa nowa wiosna??

Wiecznie odradzającą się, wszystkim dobrze znaną wiosną s t a r ą??

Jak dzisiaj pracują - po 10 i 12 godzin - ludzie na polskich budowach, na autostradach, na przekopie przez Mierzeję Wiślaną, w górnictwie, w hutnictwie, w rolnictwie?! Na tej hali, gdzie od dziesięcioleci wciąż jak za króla Ćwieczka maluje się polską porcelanę?? Słynne bombki choinkowe?
avatar
Tego nie da się opowiedzieć na trzeźwo.

(patrz ostatni akapit)
avatar
To jest jeszcze nic. Chińczyki to dopiero mają. Oni naprawdę mogą się stać światową potęgą. Tak się zastanawiam, co się dzieje ze świadomością pojedynczego człowieka. Czy rzeczywiście wtopiło się w to tło? Czy tylko śpi?
© 2010-2016 by Creative Media
×