Przejdź do komentarzyKłamstwo, wyższy poziom
Tekst 7 z 19 ze zbioru: seks and drugs and arie operowe
Autor
Gatunekpublicystyka i reportaż
Formaartykuł / esej
Data dodania2021-11-28
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń612

KŁAMSTWO, WYŻSZY POZIOM

Czytam właśnie „Za żelazną kurtyną” Anne Aplebaum, skądinąd ciekawą książkę. Lektura ta stała się źródłem kilku refleksji. Po pierwsze Radosław Sikorski, mąż autorki, chyba z nią nie rozmawia. Albo rozmawia i ją oszukuje. Albo Radosław taki ma poziom wiedzy – jasna cholerka, przecież on był ministrem polskiego rządu, przez dość długi czas, z ramienia różnych partii. ( Bo Niemcy znaleźli polskie groby w Katyniu w 1943, a nie 1941. Bo Wehrwolf w Polsce nie był mitem. Takie fakty przychodzą mi do głowy tak na szybko – a zawiera je ta książka.)

A po drugie Anne Aplebaum przypomniała mi Claire Sterling. Druga ze wspomnianych osób – nie ma pewności co do płci – też orze w pisarstwie, pisząc o dość specyficznym wycinku historii. Ten casus jest ciekawy ze względu na to jak to robi. Claire pisze o terroryzmie. I na przykład publikuje jakąś książkę na temat, zawierającą trochę faktów plus konfabulacje. Potem w innym kraju publikuje kolejną książkę, tym razem pod innym nazwiskiem, też zawierającą nieco faktów plus pakiet konfabulacji, a jako autorytet jakim się podpiera wymienia Claire Sterling. Potem w kolejnym kraju publikuje kolejną książkę, pod kolejnym nazwiskiem, jako źródło wymieniając swe wcześniejsze publikacje – inne nazwiska sprawiają, że czytelnik ma wrażenie spotkania dobrze udokumentowanej publikacji. Tymczasem zaś to tylko dobrze skonstruowana konfabulacja. Ale potem ktoś czyta takie historie i wierzy w ich prawdziwość.

Oczywiście tego rodzaju pozycje kształtują światopogląd wielu, uzupełniają czyjeś myślenie o argumenty. Nie wiem, czy inspiracja wzięła się od komunistów, czy też oni byli tylko twórczymi rozwijaczami takiego myślenia – myślę, że było to rozwinięcie i wykorzystanie praktyk stosowanych przez kościół katolicki. Te ich hagiografie i przedstawienia oponentów… - wiele źródeł pisanych kościół i instytucje zaprzyjaźnione wytworzył.  Oto mamy nie opis rzeczywistości, ale jej przekonstruowanie. Takie opisanie, które ją wypacza. To już nie jest ten poziom myślenia, że szklanka jest w połowie pusta albo pełna, bo tak naprawdę  szklanka okazuje się być kubkiem. Nieprzezroczystym, więc nie wiadomo czy pełny czy pusty. To coś innego. Prawda?



  Spis treści zbioru
Komentarze (1)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
- Kłamstwo wielokrotnie powtórzone staje się prawdą. - powiedziały "złote usta Führera", minister propagandy i oświecenia publicznego III Rzeszy w latach 1933 - 1945, doktor filologii germańskiej, Joseph Goebels. Ale to nie 9n wymyślił natręctwa marketingu, "kiełbasę wyborczą" i socjotechnikę jałmużny, bo te wynalazki są jeszcze z czasów Abrahama.
© 2010-2016 by Creative Media
×