Przejdź do komentarzyCzo sz tą Polszczą - bajka na dobranoc Eli Walczak
Tekst 1 z 35 ze zbioru: opowiadania
Autor
Gatunekproza poetycka
Formaproza
Data dodania2016-12-18
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń2153

Pojawił się jako szlachcic, zanim go wybrali na króla.

Potem przemawiał jako ptak z ogromnymi skrzydłami, a czasem jako ryba z rogami.

Na czarnym koniu galopował w tłumie, by dotrzeć do Łęczycy jako wilk.

Nie wszyscy uważali za zaszczyt składać mu ofiary, więc umarli na dziwny zbieg okoliczności.

Ostał się jeno ten, który go powalił. Wróżbita, Maćko z Pacanowa, syn młynarza, co wielkich okpiwał.

– Czo sz tą Polszczą, skoro nikogo już nima?

– Kułwa!

Nie wiadomo, który z nich krzyknął to przeklęte słowo, ale starło się męstwo i bóstwo. Gniewnie wzięli się za bary. Fruwali obaj i nie było widać, kto zwycięża.

– Za ojczyznę! Za odezwę! – krzyczał Maciek i przestał się czaić.

Szlachcic upadł, spod płaszcza wysunął się ogon i kopyta.

– Jam już nie jest z Pacanowa! Wywróżyłem sobie z ręki to zwycięstwo. Jam jest teraz wolny obywatel księstwa.

Ten, co dogorywał podniósł wzrok, bo nie wiadomo skąd zjawił się naród.

– Żyją? Brawo. – W końcu umarł.

– Klawo! – krzyknęli ludzie – Koniec udręki!

– Kulawo! – krzyknął Maciek wróżbita, bo zobaczył, że nie ma ręki.

  Spis treści zbioru
Komentarze (3)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Akurat obecny horror polityczny, to odpowiedni czas na postawienie tego dramatycznego pytania z tytułu.
avatar
Akurat obecny horror polityczny, jak najbardziej uzasadnia postawienie tego dramatycznego pytania z tytułu.
avatar
- Kulawo! - krzyknął jakiś beznogi.

I to nie byłam ja :)
© 2010-2016 by Creative Media
×