Przejdź do komentarzyMisja: kasa
Tekst 49 z 86 ze zbioru: PAMIĘTNIK SKLEROTYKA
Autor
Gatunekpublicystyka i reportaż
Formaproza
Data dodania2019-11-04
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń1177

Każdy przeciętnie rozgarnięty matoł wie, że słuchanie wykładu filozoficznego w porze kolacji wampira, po dniu ciężkiej, przeważnie stresującej i ogłupiającej pracy, z perspektywą ponownego jej podjęcia o siódmej rano, jest co najmniej nieporozumieniem.

Państwowa TV, zajęta szerzeniem wtórnego analfabetyzmu, programy kulturalnie nośne, powiedzmy, historyczne, biografie artystów, ludzi nieszczególnie zasłużonych dla nauki, nadaje w dramatycznie nieoglądalnych godzinach, np. o drugiej nad ranem, gdy nawet karaluch cierpiący na bezsenność zaczyna słodko pochrapywać.

Ale nasze telewizyjne patałachy wolą układać ramówkę w taki sposób, by filmy z Batmanem czy innym magnesem reklamowym znalazły się w pobliżu dobranocki, a filmy o białych plamach księżycowej historii wyświetlano zaraz po trzeciej w nocy. Dziwimy się potem, że tak mało ludzi tak mało wie o dziejach swojej Ojczyzny, a tak wielu orientuje się, jakie barchany nosi Doda... Dziwimy się, że poziom intelektualny naszych pociech urąga społecznym oczekiwaniom.

Dawniej był Dzierżanowski i przegięcie w postaci rosyjskich filmów. Dziś mamy przesadę w postaci nadmiaru filmów amerykańskich. Dawniej szkoły mogły opierać się na programach telewizyjnych dopomagających prowadzeniu lekcji; Historia, matematyka, biologia, ćwiczenia z fizyki były okraszone konwersatoriami wybitnych dydaktyków spoza szkoły oraz wzbogacone przeźroczami mającymi zachęcić uczniów do uczestnictwa w szkolnych zajęciach.

W porannych godzinach najlepsi pedagodzy przekazywali wiedzę o literaturze, teatrze, dramacie. W ramach uprzystępniania młodzieży lektur, pokazywano w TVP  spektakle teatralne i adaptacje filmowe komentowane przez najlepszych krytyków. W ten sposób przyzwyczajano młodzież do częstszego obcowania z odbiorem co trudniejszych spektakli.

Teraz to wszystko odeszło w przeszłość, a ten, co o tym ośmiela się mówić, uważany jest za komucha (jeżeli bycie komuchem na tym polega, to jestem nim).

Teraz w opustoszałym szkolnictwie mamy religijne przepychanki: ucznia, nauczyciela,  wszystkowiedzących rodziców i pozostaje sprawą nierozstrzygniętą, które  z tych figur jest autentycznie najmądrzejsze.


ps.

na ewentualne pytanie o to, co się zmieniło, odpowiadam: OBROŻA!




  Spis treści zbioru
Komentarze (6)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Panta rhei, panta rhei
czyli wszystko płynie,
to, co w płynie,
więc jest ślad nadziei,
co ostatni ginie...
avatar
Misja: kasa (patrz nagłówek eseju) - w przypadku tvp to trans/misja:do kolacji tak u-cha-chać widza, żeby potem już spał jak ten aniołeczek osesek
avatar
Oni wszyscy są najmądrzejsi - dla siebie. Tak się widzą.
avatar
Massmedia zeszły do ludu pod strzechy - i tam już zostały. Olimp odwiedzają tylko wiatry przeciwne i te zawieje.

Przesadzam??

To proszę obejrzeć sobie taśmociąg pt. "Dlaczego ja?", "Na plebanii" "Ukryta prawda", "Ostre cięcie", "Więzienie", "Anna Maria Wesołowska", "kuchenne rewolucje", "Rolnicy. Podlasie", "Szkoła", "Szpital" - i co tam jeszcze :(
avatar
Z "The Voice of Poland" i z lotami Małysza - czy bez - tvp powala na kolana.

A na Panteonie
Martwa cisza
Jakby wcale o niem
Nikt nigdy nie słyszał.
avatar
Co wyjaśnia taki fenomen??

15-minutowe bloki reklamowe co kwadrans w przerwach tego taśmociągu??

(patrz nagłówek)
© 2010-2016 by Creative Media
×