Przejdź do komentarzy'Wstrętne babsztyle', które nie zapytały się o zgodę, czy wolno im być 'damami'
Tekst 51 z 62 ze zbioru: Kobieta
Autor
Gatunekhistoryczne
Formaartykuł / esej
Data dodania2020-07-05
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń1272

Według książki Joanny Puchalskiej Wilczyce z Dzikich Pól (2019):


Galeria kresowych Polek z temperamentem – potrafiących samodzielnie zadbać o swoje interesy, zaś wśród nich:


Anna Błocka – poszła do Stambułu za mężem wziętym w jasyr i wyciągnęła chłopa z bisurmańskiej niewoli.


Teofila Chmielecka – wdowa po słynnym regimentarzu. Już w pierwszym roku żałoby zorganizowała siedem zbrojnych napadów, a w kilku brała nawet udział osobiście.


Wojewodzina Anna Potocka, współsprawczyni śmierci starościny Gertrudy Komorowskiej, nękana wyrzutami sumienia, jako dusza pokutująca błagała o pomoc mniszkę w Przemyślu.


Hanna Krasieńska – po zgonie teścia nie mogąc pozostać w rodzinnych dobrach, splądrowała je po tatarsku, w czym dzielnie jej dopomogli dorośli już synowie.


Maryna Mniszchówna – pierwsza w historii Polka, koronowana na carową Rusi. Żona Dymitra z dynastii Rurykowiczów, a po jego zamordowaniu - ślubna małżonka Dymitra Samozwańca i matka jego syna. Po egzekucji małego Iwana przeklęła ród Romanowów, aby za zbrodnię dzieciobójstwa żadnemu z nich nie dana była śmierć naturalna.


Zofia z Korabczewskich Rożyńska - Zajazdy weszły jej w krew. Panowie szlachta nie tylko się jej bali ale nawet unikali potyczek, bo wszak wojować z białogłową nie honor, a przegrać - despekt jeszcze większy.


Zofia Opalińska – zwana przez kozaków Laszką Diablicą. Ludzi fascynowała jej niezwykła uroda, nieprzemijająca z wiekiem oraz seria zadziwiających zgonów małżonków, którzy w tajemniczych okolicznościach umierali tuż po ślubie.


Obawiam się, iż wszystkie wymienione panie, mogłyby urzędującym na Portalu tzw. filozofo-literatom spuścić niezłe manto :-D Sama, choć gdzieniegdzie określam się mianem kresowej pani i jednocześnie będąc z natury istotą waleczną, utożsamiam się wyłącznie z Jejmość Anną Błocką, co nie znaczy, że pozostałym odmawiam prawa do określania ich mianem dam. Niechbym zresztą spróbowała :-D :-D :-D



  Spis treści zbioru
Komentarze (2)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Ach te baby
avatar
Były w historii kobiety na schwał i teraz też są .
Ogólnie Polki to mocne kobity i silne charaktery.
I prawdę mówiąc trochę strach zadzierać .
© 2010-2016 by Creative Media
×