Przejdź do komentarzyNasza cecha narodowa (droubble)
Tekst 8 z 9 ze zbioru: Drabble
Autor
Gatunekpublicystyka i reportaż
Formaproza
Data dodania2021-05-03
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń823

Przy okazji rocznicy Konstytucji 3 Maja warto przypomnieć, dlaczego mamy to, co mamy.



Paweł Jasienica napisał, że upadek Polski rozpoczął się od Jagiellonów. Pewnie coś w tym jest, bo w tamtym czasie rozkwitło u nas polityczne przekupstwo. Już Jagiełło zabezpieczył swój tron, dopieszczając szlachtę aż pięcioma przywilejami. Potem każdy Jagiellon robił podobnie, a nam się to bardzo podobało.

Później wymyśliliśmy elekcję królów i łapowniczy cyrk rozkręcił się na dobre. Elekci smarowali i obiecywali, a my zawsze popieraliśmy najhojniejszych. Tak to wybieraliśmy Wazów, Sasów i polskich cieniasów. Kwitła złota wolność, czyli korupcja, nieposzanowanie prawa i bałagan. Takie państwo musiało upaść.

Zaborcy nas nie przekupywali, bo mieli na nas lepsze sposoby. Po krótkim błysku niepodległości przyszedł Hitler i Sowieci. Oni też nas nie przekupowali, bo wystarczyło nam lanie po łbach.

Teraz dorobiliśmy się własnego państwa i już możemy swobodnie wracać do tradycyjnego przekupstwa. Czasy się jednak zmieniły i sposób przekupowania też. Dawniej przekupujący wydawali na to własne pieniądze, a dopiero po dojściu do żłobu odbijali to sobie z nawiązką. Teraz przekupujący zmądrzeli i dają nam pięćsetkowe łapówki z naszych własnych pieniędzy. My natomiast jesteśmy jeszcze durniejsi niż przed wiekami. Cieszymy się jak dzieci i, kupieni za własne pieniądze, dajemy tym cwaniakom nasze głosy wyborcze. Nawet się nie wstydzimy, bo przekupność stała się naszą cechą narodową.

  Spis treści zbioru
Komentarze (19)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Świetny tekst. Można by trochę polemizować i zajrzeć do sąsiadów czy u nich tak idealnie.
avatar
Borbolenthino, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Nie ma co patrzeć na sąsiadów. Czy ich problemy nas jakoś usprawiedliwią? Chyba nie.
avatar
1. Paweł Jasienica był pisarzem, a pisarze posiadają zawsze własną wizję urządzania - po swojemu - świata;

2. Nie jesteśmy samotną wyspą; radzę też Autorowi zapoznać się z historią Izraela, który miewał wielce osobliwe dzieje, z przekupstwami na planie głównym [narodowa cecha ludów semickich, pytanie: czy li tylko semickich?] Ponadto: przeżywał też w starożytności swoje zauroczenie z prekursorską dynastią obecnej UE, co skończyło się powstaniem Machabeuszy;

3.Taka przykładowo książka-reportaż Michała Zabłockiego "To nie jest raj" też potrafi dać dużo do myślenia; nie zawsze pozytywnego o tym lub tamtym.

4. Znając Autora z innych Jego tekstów, utwierdziłam się ostatecznie w przekonaniu o Jego egoizmie. Bo kosić dolary - i to wtedy, kiedy przeciętny obywatel pracował w kraju za 20-22 $ - na budowach w Iraku było dla pana inżyniera OK, teraz sprowadzanie do mierzwy rozmaitych prospołecznych działań - nie zawsze zresztą idealnego Rządu - chyba zostało już wpisane w scenariusz złorzeczenia komentowanego autora, który... No tak, który tą emerycką trzynastką jednak nie pogardził?
avatar
Marian, wiele jest prawdy w tym, co piszesz. Niestety.
I demokracja ma się dobrze... Źle pojęta demokracja.
avatar
Befano, dziękuję za odwiedziny i obszerny komentarz.

Powtórzę to, co napisałem Borbolenthinie, że nie co patrzeć na innych, bo ich błedy i problemy nas nie usprawiedliwiają.

Książkę Zabłockiego znam.
avatar
Dziękuję Michalszko za wizytę i komentarz.
Pozdrawiam.
avatar
W k/raju, w którym

80 lat po wojnie

najniższa pensja /tzn. miesięczna brutto wypłata dla biedaka/ to 2.800 zł = 600 €

NIE MYLIĆ Z NAJNIŻSZĄ EMERYTURĄ
/która w 2021 r. wynosi 280 €/

każdy grosz jest na wagę z ł o t a.

Nie ironizowałabym na ten temat
avatar
Emilio, dziękuję za wizytę i komentarz.
Ja nie ironizuję, ja pokazuję, jak jest.
avatar
Psia nędza zmusza Polaków do takich a nie innych zachowań. Młodzi uciekli stąd gdzie pieprz i wanilia, a starzy tak tańcują, jak im na fujarce cienko grają
avatar
To retoryka opozycji spod znaku koalicji spoKO. Często to słyszę: że przekupili wyborców tymi 500. I ignorowanie tego, że wielu wyborców aroganckie rządy tych z PO, "rodziny na cudzym", SLD, która niby lewicowa, ale nie miała oporu by strzelać do górników i ludzi broniących swoich domów - wstręt i wściekłość, a nie 500 plus, było moim zdaniem istotniejszym czynnikiem.
avatar
Marianie, krótko, rzeczowo i prawdziwie. Te nasze słabości do kasy wielokrotnie niszczyły nie tylko państwo, ale i naród. Cóż, kasa nam się po prostu należy, jak to głosiła niedawno jedna z dobrozmianowych polityczek. A że niektórzy komentatorzy tego nie mogą zrozumieć, to już ich problem poznawczy. Tak, poznawczy!
Poprawna, barwna i bezbłędna polszczyzna, co stwierdzam z ogromną satysfakcją.
avatar
Branimirze, dziękuję za odwiedziny i komentarz.
avatar
Janko, dziękuję Ci za przeczytanie mojego kawałeczka i rzeczowy komentarz.
Bardzo się cieszę, że nie znalazłeś błędów.
Pozdrawiam.
avatar
To jest jak "narodowy syndrom sztokholmski" lub "gotowanie żaby" ale sedno (od 6 lat) leży w częstej odpowiedzi suwerena: - Panie, może oni kradno, ale za to dajo.


Pozdrawiam, Marianie.
avatar
Piórko, dziękuję za wizytę i rzeczowy komentarz.
Pozdrawiam.
avatar
Tym sposobem demokracja
w swej równości słusznych racjach
słabła, aż nie wytrzymała
wyrafinowanych działań...
avatar
Z punktu widzenia PAŃSTWA /a nie NARODU/ strategia kiełbasy /dla wyborcy/ - jak to nam-Polakom pokazała nasza historia -

strategia kiełbasy podcina PAŃSTWU skrzydła. Naród przetrwa bez własnej państwowości nawet przez 6-8

/i dużo więcej! jak w przypadku znanych w Polsce Cyganów czy Żydów/

pokoleń.

Pytanie: co naszych rodaków interesuje bardziej?? Dobro PAŃSTWA - czy nakarmione polskie dzieci?
avatar
Paradna jest ta odbita piłeczka pt. "a u innych /w innych krajach/ też nie było inaczej".

W starym dobrym USA /i np. od kilku dekad w Germanii/ mamy przykład koronny państwa, w którym obywatele r e z y g n u j ą z własnej państwowości na rzecz amerykańskiego obywatelstwa.

Po diabła nam państwo, które nie spełnia oczekiwań obywatela?! 20 milionów Polaków mieszka na obczyźnie właśnie dlatego, że ma serdecznie dość Polski - I DO NIEJ NIE WRÓCI!

Świetny, literacko nośny temat - i doskonale wyartykułowana myśl
avatar
Szumbuszu, dziękuję za wizytę i komentarz.
Emilio, dziękuję za ponowne przeczytanie mojego tekstu i komentarz.
© 2010-2016 by Creative Media
×