Przejdź do komentarzyJęzyk naszych wypowiedzi
Tekst 61 z 85 ze zbioru: PAMIĘTNIK SKLEROTYKA
Autor
Gatunekpublicystyka i reportaż
Formaproza
Data dodania2021-05-26
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń757

Styl, to wypadkowa przeżyć. To, w jaki sposób widzę i przetwarzam świat, zależy od moich filtrów, od zdarzeń, które mi się przytrafiają, albo które żyją we mnie za pomocą przetrawionych lektur, filmów, muzyki, obrazów.


Nikt nie żyje w izolacji od wrażeń i wszystkie mają na niego wpływ. W tym znaczeniu nie istnieje pojęcie samotności absolutnej. Chcemy czy nie, jesteśmy bez przerwy bombardowani doznaniami. Wchłaniamy je przez wszystkie zmysły. Na jawie, lub w trakcie snu, nieustannie i niepodzielnie władają nami kolory i dźwięki. Powstają w nas obrazy przeszłości, to, co jest teraz i to, co antycypujemy, słowa wypowiedziane przez najbliższą osobę, a także słowa zasłyszane w tramwaju, filmy oglądane samemu, z rodziną, w telewizorze, albo w sąsiedztwie ciemności w kinie.


Zależnie od miejsca „poboru” wzruszeń, które modelują nam osobowość, w zależności od „surowca” (tandeta, albo perła), dzięki któremu potrafimy odczuwać, jesteśmy albo ludźmi wyposażonymi w subtelność, albo widziadłami krążącymi po umysłowej piaskownicy; jeśli zakończymy kulturalną edukację na disco polo, wkrótce zaczniemy ujadać, podpisywać się krzyżykami, a miejscem, w którym będziemy cokolwiek rozwijać, stanie się toaleta.


  Spis treści zbioru
Komentarze (3)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Naturalnie! To stara jak świat znana reguła z jej wariacjami

czym skorupka nasiąka, tym nieuchronnie trąca;

jaka strawa duchowa - takie duchowe emanacje;

co łopatą do głowy kładli - taka słoma z obu cholew wyłazi

itd., itd.
avatar
W eseju czytamy inną wersję tej żelaznej prawidłowości

(...) jeśli zakończymy edukację na etapie disco-polo, wkrótce zaczniemy ujadać (...)

"Takie będą Rzeczpospolite, jakie młodzieży wychowanie."

/Jan Zamoyski 1542-1605/

Ciekawe, K I E D Y wreszcie to wszyscy zrozumieją?? Taki naród - jakie jego wychowanie!
avatar
Jakimi jesteśmy my [pod względem intelektualnym] taki jest i nasz język ;) Nie akcentuję tych wypowiedzi, gdzie miejsce przecinka zastępuje putana. W ogóle sam "język": nierzadko bardzo ubogi, operujący komunałami, a przez to krzykliwy niczym z jakiejś [dawnej] hali targowej różne a wciąż te same przekazywane sobie informacje.
© 2010-2016 by Creative Media
×