Przejdź do komentarzyDla żywych i umarłych
Tekst 113 z 255 ze zbioru: Czarcie kopyto
Autor
Gatunekpoezja
Formawiersz biały
Data dodania2018-01-28
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń1921


Dla umarłych



Człowieku!

A jeśli tyś jak murzyn, co się nie mył,

pobiel swoje ciało wapnem

i bądź jak bracia twoi w rozumie i w wierze.


Człowieku!

A jeśli tyś jak tęcza, co się mieni,

schowaj się w cieniu

i bądź jak bracia twoi w krzyżu i w pokorze.


Człowieku!

A jeśli tyś jak Słońce, co się świeci,

mów co chcą słyszeć

i bądź jak bracia twoi we mgle i w skowycie.



Dla żywych


Człowieku!

A jeśli tyś jak ptak, co w przestworzach lata,

leć dokąd zechcesz

i bądź jak ptaki na niebie: wolny i zuchwały.

  Spis treści zbioru
Komentarze (14)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Bardzo ciekawy eksperyment poetycki.
avatar
A nie można zamienić murzyna na węglarza albo górnika?
Coś mi zgrzyta. Pewnie kryje się za tym jakiś pomysł, że niemyta czarna skóra jest jeszcze czarniejsza niż myta, ale śmiem wątpić. Brudnemu rozum i wiara. Zmieniającemu poglądy stałość (jak ta, która prowadzi do krzyża) i pokora. A temu, kto na piedestale - wątpliwości i ból.
Nie wiem, czy dobrze odczytałam.
Fragment poświęcony żywym nie jest może bardzo oryginalny, ale piękny.
Wiersz bardzo mi się podoba (poza murzynem, za którym się wstawiam z prośbą o niebyt).
avatar
"I jeszcze Murzyn. Zobaczcie, on się nie mył wcale" - zażartował o. Tadeusz Rydzyk w Częstochowie witając misjonarza z Afryki. https://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/murzyn-on-sie-nie-myl-wcale-o-rydzyk-wita-misjonarza,102371.html

Dziękuję za komentarze. Musi zgrzytać. Ojcu Rydzykowi też zgrzyta.
avatar
Gratuluję Bronmusie!
avatar
Hehe, Ojcem Dyrektorem lecisz, Legionie?

A wiersz oczywiście świetny, choć mam wrażenie, że większość wybierze pierwszą opcję.
avatar
Ach, nie dotarła do mnie ta historia. W takim razie moja wypowiedź jest niepotrzebna. Chyba że utwór ma być ponadczasowy. :)
avatar
Skoro adk neutralizował tutaj minusy, a ja to też zrobiłem, to ktoś ma wyjątkowo czerwone łapy. No, no, ambitna osobowość! Kto to może być?
avatar
To pewnie ta wrażliwość tak się objawia. A czerwony przypomina mu po prostu panią ze szkoły.
avatar
Wolność - to cenię najbardziej w życiu. Wiersz b. precyzyjny i tolerancyjny. Żywi z umarłymi obok, a jednak... To, co ludzie potrafią, jest niewiarygodne. :))
avatar
Sztuka wielkiej retoryki opanowana w stopniu wirtuozowskim. Apostrofy do UMARŁYCH - to manipulacja ŻYWYMI; tylko i wyłącznie ŻYWI mogą tę jej - wielkiej retoryki - potężną moc - i to na własnej czującej skórze - przetestować/poddać się jej błogosławionej płodnej sile.
avatar
Arsene:
"tacy z was wrażliwcy,że zablokowaliście nawet plusy za mój cytat himalaisty ,który może już nie żyje ...
ale pewnie zabolały was słowa Tomka"

Człowieku, pomyśl czasem, zanim coś napiszesz. Jak ktoś ci mógł plusy zablokować? Kliknij sobie na ocenę przy tej wypowiedzi i zobaczysz, że nikt nie dawał jej żadnych plusów ani minusów. Może sprawdź następnym razem, nim znów zaczniesz te swoje histerie odstawiać.

Pominę już zupełnie fakt, jak niską zagrywką jest twoja powyższa wypowiedź.
avatar
Arsene:
Na wszystkich bogów...

"zablokowaliście adk plusy
bo nie daliście ani jednego plusa za wypowiedż Tomka"

1. Nie zablokowaliśmy - nie ma takich możliwości. Jeśli chodziło ci o coś innego, użyj odpowiedniego słowa.
2. Czyli teraz będziesz wpadał w histerię za każdym razem, kiedy nie dostaniesz plusa za swoją wypowiedź? Jeśli ktoś by chciał, dałby (może jeszcze da). Zachowujesz się w tej chwili jak małe rozkapryszone dziecko.
3. Mogę mówić tylko za siebie. Nie dostałbyś plusa ode mnie. Dlaczego? Patrz moja poprzednia wypowiedź.
4. Choćbym chciał i tak nie mogę dać ci plusa, bo mnie zablokowałeś (TY mnie). Przypuszczam, że kilka innych osób także, więc jeśli nawet któraś z nich chciałaby ocenić twoją wypowiedź, nie może z tego samego powodu.

"z niczym nieuzasadnionej nienawiści i awersji do mojej osoby"

Czy ty myślisz, że wszystko naprawdę się kręci wokół ciebie? Co z tobą jest nie tak? To brak plusa stał się teraz oznaką nienawiści czy awersji? Jeszcze chyba nikt się tutaj nie kłócił o brak plusa. Ochłoń i zastanów się trochę, bo to, jak się zachowujesz na tym portalu, jest moim zdaniem dalekie od normalności.
avatar
Swoją drogą, jeśli brak plusa wyraża nienawiść, to ciekawe, co dopiero oznaczają minusy, którymi Arsene tak lubi obdarzać...
avatar
`Wolna wola` tylko dla tych co myślą.
© 2010-2016 by Creative Media
×