Przejdź do komentarzyŚmierć
Tekst 2 z 13 ze zbioru: Oswoić śmierć
Autor
Gatunekproza poetycka
Formaproza
Data dodania2018-08-10
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń1390

Teraz jest martwa. Jeszcze przed chwilą poruszała się wytyczonym szlakiem „Tu i tam”, okładała starymi rajstopami, cerowała bez opamiętania skrawki życia rozprutego od początku do końca. Sypały się z niej liście, nasiona, kurz, z pięt leciały płaty skóry twardej jak żelazo, przy potrząsaniu głową traciła setki włosów srebrzyście wijących się w wannie i na umywalce, tylko paznokcie tkwiły w jej ciele jak szpony jastrzębia gotowe do ataku.

W jelitach wyhodowała armię bakterii gotowych przeżreć każde białko, w gardle zapuściła kolonię grzybów, które każdego dnia pobudzały ją do życia przez odpluwanie flegmy. Kamienie w jej wnętrznościach przerzucały się odpowiedzialnością za trwanie, byle nie stracić status quo w galaretowatej mazi błon śluzowych. Potrzeba życia. Zabójcza.

Mięsożerna, ludzkożerna, bakteriożerna, pasożytożerna leży na wznak w swym łóżku. Nie rusza się, nie mówi, nie myśli, nie słucha, zupełnie jak śmierć centymetr po centymetrze.

  Spis treści zbioru
Komentarze (3)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Sugestywnie, wyraziście. Podoba się.
avatar
Tytułowa śmierć jest tożsama z przedchrześcijańskim legendarnym wyobrażeniem Kostuchy: ma srebrne /siwe ze starości/ włosy, drapieżne szpony, nie ma zębów /o czym wcale się tutaj nie wspomina - tak jest to oczywiste/ i jest staruchą-kobietą.

Żeby śmierć mogła zmienić swoją płeć, trzeba nie polszczyzny /i słowiańszczyzny/, a całkiem innego języka, w którym jest ona rodzaju męskiego.

To kobieta w naszym kręgu kulturowym odpowiedzialna jest za wszystko, co złego nas spotyka:

- klęska /rodz. żeński/
- wojna
- choroba
- pożoga
- utrata
- apokalipsa
- plajta
- zdrada
- powódź
- epidemia
- nawałnica
- topiel
- otchłań
- rewolucja
- bigamia
- kolizja
- śmierć
- .............
- .............

Język jest nośnikiem informacji, a ta niesie także treści podprogowe
avatar
Żeby oswoić śmierć (vide nagłówek zbioru), trzeba być lekarzem pogotowia ratunkowego albo koronerem - albo wolontariuszem w hospicjum
© 2010-2016 by Creative Media
×