Przejdź do komentarzyZ kim się przystaje
Tekst 54 z 134 ze zbioru: Blaski i cienie
Autor
Gatunekobyczajowe
Formaproza
Data dodania2019-04-26
Poprawność językowa
- brak ocen -
Poziom literacki
- brak ocen -
Wyświetleń1549

Z kim się przystaje


Często się zdarza, że mleko miesza się z wodą. Powstaje mieszanina: wszystko, co było mlekiem i wszystko, co było wodą wymieszało się i powstała nowa substancja. Rodzice mówią: Taki z niego był dobry dzieciak, a teraz całkiem nie do poznania. Co z nim się stało? W kogo on się wdał? A on spotyka innych. Grupy rówieśnicze: w szkole, na podwórku, na boisku.... Człowiek dobry pragnie kroczyć naprzód w jasność, zaś zły w ciemności czuje się swobodniej, gdyż nikt nie dostrzega jego niecnych czynów. Człowiek dobry pragnie, by światło dotarło do ciemnych zakamarków człowieka swawolnego, które oświeci drogę. Inaczej jest z człowiekiem złym, swawolnikiem, czy bezbożnym, który pragnie ze swej beczki przelewać ciemność do innych dusz. W kontaktach z takim człowiekiem dobry człowiek może tracić wszelkie światło swej duszy. Pojawia się mgła, zakłócenia, już nie potrafi dokonać właściwych wyborów.

To, co przedtem uważał za złe, teraz spostrzega jako dobre. Zaczyna naśladować swoich rówieśników. Jednakże nie zawsze tak bywa, gdyż niekiedy słyszy się inne stwierdzenie: Dobrze, że mój syn spotyka się z chłopakiem z sąsiedztwa, gdyż pod jego wpływem zmienił się na lepsze. W jednym i drugim przypadku otwiera się nowa rzeczywistość, toteż mądrość ludowa wypływa z wiekowego doświadczenia:, „ Kto, z kim przestaje, takim się staje”.


Motto!

Człowiek bez światła z nieba, często bierze to co dają ziemskie stworzenia.


  Spis treści zbioru
Komentarze (6)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Stara mądrość, a się nie starzeje.
avatar
Miło usłyszeć czyjeś zdanie. Serdecznie dziękuję! skryba
avatar
Tekst skierowany do małych dzieci z klas pierwszych szkoły elementarnej.

Tylko... czy na publixo.com one to przeczytają?
avatar
Żeby powstała nowa substancja,

(patrz pierwsza fraza)

trzeba reakcji chemicznej co najmniej dwóch różnych pierwiastków. Mieszanina mleka z wodą NIE JEST substancją, a jedynie rozcieńczonym /jak mawia nasz utalentowany lud, "chrzczonym"/ mlekiem
avatar
Człowiek bez światła z nieba

(patrz motto)

jak Eskimosi w czasie nocy polarnych

powinien się podłączyć do sieci energetycznej
avatar
Mądrość ludowa

"Kto z kim przestaje, takim się staje."

(patrz finalne pouczenia)

stoi w jawnej sprzeczności z inną mądrością ludową, która głosi, że

"Złego /człowieka/ kościół nie naprawi, a dobrego karczma nie zepsuje."
© 2010-2016 by Creative Media
×