Przejdź do komentarzyPRZEMYŚLENIA
Tekst 5 z 7 ze zbioru: Osobiste narzekania autora
Autor
Gatunekpublicystyka i reportaż
Formaproza
Data dodania2023-09-11
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń153

Rok temu 24 lutego 2022 roku rozpoczęła się agresja Rosji na Ukrainę. Do tej pory zginęło wielu zarówno żołnierzy jak i cywilów. Rosja nie przestrzega prawa międzynarodowego używając zakazanej przez konwencje amunicji i atakuje nią cele cywilne. Z Ukrainy nie mogą wyjechać wszyscy mężczyźni pomiędzy 18 a 65 rokiem życia, podczas gdy kobiety mogą swobodnie opuścić kraj. Dodatkowo na fali strachu wywołanej rosyjską agresją w wielu krajach europy powróciła dyskusja na temat przywrócenia służby wojskowej tam gdzie ona została zniesiona.

Obecna sytuacja za naszą wschodnią granicą dała mi wiele do myślenia. Jestem wręcz wściekły za to co się tam wyprawia, wojna ta nie najmniejszego sensu a ludzie umierają tam przez chore ambicje jednego człowieka uzależnionego od władzy. Gdyby wspierał on swoją działalnością jakąś wyższą ideę, szczytne wartości aby zmienić świat na lepsze, ale nie wywołał tą wojnę z czystej ludzkiej prymitywnej chciwości. Przeraża mnie też poziom dyskryminacji z jaką mamy do czynienia. Mężczyźni są traktowani jak mięso armatnie które wysyła się na śmierć, mają oni dużo mniejszą wartość, państwo zamiast wspierać wszystkich obywateli, chroni tylko część społeczeństwa i to nie ze względu na zdolności, na charakter, na przydatność ale tylko i wyłącznie na płeć zupełnie pomijając fakt jak bardzo ludzie są zróżnicowani. Co z kobietami która do wojska się nadają, a z mężczyznami którzy w armii tylko stają się wrakiem człowieka i nic do tego konfliktu nie wnoszą? Zdaje sobie sprawę z różnic biologicznych, jednak mimo wszystko na poligonie liczy się nie tylko siła ale przede wszystkim psychika aby z to okropieństwo wojny przeżyć i się nie załamać. 40% procent kobiet chce powrotu służby wojskowej, z czego ¾ chce aby była tylko dla mężczyzn. Jak mam się czuć gdy przez państwo jestem traktowany za mniej wartościowego bez względu na moje cechy i umiejętności?

Jestem zdecydowanym przeciwnikiem obowiązkowej służby wojskowej zarówno w trakcie wojny jak i pokoju. Jest to dla mnie jak więzienie za niewinność. Jest to nawet gorsze niż więzienie gdyż zmusza się młodych ludzi do ryzykowania swojego życia, swojej przyszłości gdyż można stać się inwalidą dla narodu który nic dla nich nie znaczy. Zamiast iść na studia, do pracy, zaczynać z entuzjazmem swoje dorosłe życie zabiera im się najważniejszy i najleprzy czas w swoim życiu który powinien być przeznaczony na rozwój, na układanie swojego życia które i tak dla wielu jest wyzwaniem. Wysyła się tych młodych ludzi którzy w większości do wojska się nie nadają do depresyjnych baraków w których jest 20 osób w patologicznym towarzystwie. “Ale staną się oni prawdziwymi mężczyznami”. Jedyną moją reakcją na takie stwierdzenia jest bezradne zwieszenie głowy. Kim jest ten cały “prawdziwy mężczyzna” albo “prawdziwa kobieta”, jest się albo kobietą albo mężczyzną, nie ma “nie prawdziwego mężczyzny” albo “ nie prawdziwej kobiety”. Czemu mężczyźni muszą być silni, odważni, powinni podejmować ryzyko. To po prostu krzywdzi, a presja aby być tym wyimaginowany “prawdziwym mężczyzną” niszczy psychikę. Wiem bo sam takiej presji doświadczam. Dla mnie takie oczekiwania są tylko i wyłącznie wynikiem nostalgi emerytów którzy stanowią znaczną część społeczeństwa za czasami młodości. Jakie niby umiejętności z tego wojska wyniosę? Składanie ubrania w kostkę, maszerowanie po zabłoconym placu i korzystanie z broni która i tak w Polsce jest nielegalna. Na co mi takie umiejętności? Mam nauczyć się dyscypliny i posłuszeństwa, tylko że to jest zadanie rodziców, nie wojska i to dodatkowo w takiej formie. Też dlaczego te cechu mają posiadać mężczyźni a kobiety już nie?

Na pewno znajdą się ludzie którzy do wojska iść chcą i to zajęcie im odpowiada. Idźcie jak chcenie ale nie zmuszajcie do tego innych, ponieważ zainteresowanie wojskiem za zaledwie 6% ludzi. Oburzą się oni że ta służba musi być dla obrony kraju przed najeźdźcą. Tylko że jeśli państwo przegra z powodu zbyt małej ilości żołnierzy to jest to świadoma decyzja obywateli danego państwa którzy nie wzięli udziału w walce. Dodatkowo armia złożona z przymusowych poborowych jest bezużyteczna a przy pierwszej leprzej okazji dezerteruje. Tacy żołnierze są dla państwa tylko obciążeniem. Armia powinna w całości być dobrowolna. Dodatkowo w wojsku mężczyzn goli się na łyso a kobiety już nie. Dla mnie jeśli ktoś chce zachować w wojsku długie włosy niezależnie od płci to powinien mieć taką możliwość, jeśli będą mu przeszkadzać to jego problem.

Obecna sytuacja na Ukrainie jest dla mnie podręcznikowym przykładem słabości państw narodowych. Uważanie swojego kraju w którym się urodziło w sposób losowy za lepszy, i rywalizują z innymi narodami zamiast współpracy i troszczenie się o symbole i zwyczaje które nie mają żadnej wartości, to tylko symbole które mogę powiesić sobie na ścianie i uważać za własne. Ale co mam z tego? Naród jako twór losowy zawsze będzie wewnętrznie skłócony, co widać na przykładzie obecnej sytuacji w Polsce. Państwo nie powinno być tworzone dla narodu, ale dla ludzi. Ludzi bez podziału na narody. Powinniśmy się zjednoczyć, nie zabijać się nawzajem. Razem można osiągnąć znacznie więcej niż idąc samemu w pojedynkę szczególnie odtrącając innych od siebie. Państwo powinno składać się z ludzi wyznających podobne wartości, mających podobne cele i pomysł na to jak dane państwo ma funkcjonować. W przeciwnym razie cały czas będzie stało się w miejscu. Tyle wojen, konfliktów i dyskryminacji. Po co to wszystko? Nikt nie wybiera narodu, rasy, orientacji, płci ani religi gdyś jej się nie wybiera tylko się w niej wychowuje. Dlaczego ma ktoś być gorzej traktowany za coś co zostało mu narzucone ?


  Spis treści zbioru
Komentarze (3)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
XXXXXXXXXXXXXX
ostatnie zdanie jest uzasadnieniem tekstu
avatar
Jaki komunikat niewerbalny wysyła /codziennie w tivi prezentowana na całym świecie rano, wieczór, we dnie, w nocy!/ mowa ciała wszystkich uciekinierów i uchodźców świata

W TYM MOWA CIAŁA MATEK Z DZIEĆMI

??

I dlaczego jesteśmy na nią jak pień ślepi i głusi, chociaż jest to mowa wspólna dla wszystkich ludzi Ziemi

?!

Wszyscy płaczemy TAK SAMO
avatar
Takie jak te światłe przemyślenia

(patrz tekst i wszystkie tytuły)

są godne najwyższej premii i uznania.

Po adjustacji tekst gotowy do wielonakładowej edycji
© 2010-2016 by Creative Media
×