Przejdź do komentarzyJadą zabugaje
Tekst 9 z 38 ze zbioru: Kwadryga z ojcem
Autor
Gatunekbiografia / pamiętnik
Formaproza
Data dodania2014-01-30
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń2748

JADĄ ZABUGAJE


Jesienią czterdziestego piątego wjeżdżam do Wieldządza na koniu. Z jego grzbietu słyszę, jak dzieci, wybiegające na przerwę przed szkołę, widząc nas wołają: - „patrzcie, jadą zabugaje”. Na krowie Białej jechała moja roczna siostra, trzymana przez idącą obok mamę. Tata, babcia i ciocia szli pieszo od stacji w Kornatowie, skąd było jakieś dziesięć kilometrów. Dla nich tyle co nic. Na Wołyniu do kościoła chodzili co niedzielę tyle samo, albo i więcej. Szli w łapciach z wierzbowej kory, niosąc buty na ramieniu. Jedyne buty często musiały człowiekowi wystarczyć na całe życie i jeszcze nadać się do trumny, więc zakładało się je tuż przed kościołem. Na Pomorze wkraczaliśmy wszyscy w butach zdobytych na wojnie.

Objęliśmy gospodarstwo po Frydrychu, który wyjechał do Niemiec. Dość szybko zauważyłem, jaka przepaść dzieliła nas od Pomorzaków. Największą przeszkodą było inaczej przez nas wymawiane „ł”. Byliśmy od razu „Ruscy” albo „Ukraińcy”. Byłoby jeszcze gorzej, gdybyśmy przyjechali w łapciach. Buty choć trochę zbliżyły nas do pomorskiej cywilizacji.

  Spis treści zbioru
Komentarze (6)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
dalsza część także mi się podoba
avatar
Przeczytałem wszystkie dotychczasowe epizody, zamknięte w miętowych dropsach i...

Ciekawość szczerzy ząbki, a to niezbyt pozytywna cecha :)
avatar
Staropolska "mądrość" głosi

JAK CIĘ WIDZĄ - TAK CIĘ PISZĄ!

więc niczego dobrego jako przybysz-dziad zza Buga "Antek bosy" po rodakach się u nas nie spodziewaj.

Na pogardzie dla czyjegoś /innego niż ten preferowany lalki Barbie/ cwyglądu media, polityka i komercja zbiły istne fortuny.

Patriotyzm - to także miłość do własnego narodu, a ten N I G D Y nie był monolitem.

Trzeba wyjątkowej serc ślepoty, by nie widzieć człowieka w każdym z nas
avatar
Wspomniane w tekście typowo kresowe przedniojęzykowe "ł"

tak charakterystyczne dla języka tych /pogardzanych powszechnie/ "bosych antków" -

w polskiej sztuce teatralnej jeszcze do niedawna było podstawą poprawnej scenicznej artykulacji.

Proszę przypomnieć sobie królewskie kreacje wielkiej Niny Andrycz czy Aleksandry Śląskiej, że o Holoubku /np. w roli Gustawa z "Dziadów" 1968/ nie wspomnę.

Kto chce psa uderzyć, kija zawsze znajdzie.

/ludowe/
avatar
...szybko zauważyłem, jaka przepaść dzieliła nas od Pomorzaków.

(vide konkluzja)

Jaka przepaść dzieli Polaka od Polaka??

/i - szerzej - człowieka od człowieka?/

Przepaść mowy - i wyglądu?!

Co zrobisz ze swoją mową i superowym wyglądem wśród grenlandzkich Eskimosów?
avatar
Jadą zabugaje!
Wóz ich raz przystaje,
To znów jedzie dalej.

Jadą wiosek skrajem,
Jadą pośród stajen...

Kto ich tu przygarnie
Tak witanych marnie?!
© 2010-2016 by Creative Media
×