Przejdź do komentarzyBezsens
Tekst 8 z 12 ze zbioru: Klips
Autor
Gatunekfilozofia
Formaartykuł / esej
Data dodania2014-02-18
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń2795

Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek nad sensem umierania? Wyświechtany slogan, prawda? Ale za to jak uniwersalny. Można by go śmiało umieścić na tablicy złotych myśli lokalnej parafii, banerze reklamowym kliniki eutanazji, czy okładce poradnika pozytywnego myślenia. Bez szkody dla wyrazistości jego wydźwięku.

Sęk w tym, że umieranie właśnie nie ma sensu. Jest konsekwencją. Pustym wydarzeniem. Wypadkową niedopracowanego programu typu open source zwanego życiem. Docieramy do czarnego ekranu na końcu i co dalej? Nic. Jesteśmy nieprzygotowani na ciąg dalszy, więc go po prostu nie ma.

Podobno każdy z nas ma zaprogramowane kiedy umrze. Nie ma tu miejsca na przypadek. Mało tego – w życiu każdego z nas przychodzi taki moment, kiedy wiemy że śmierć nadchodzi. Problem w tym, że nie każdy tego momentu dożyje.

Ten zlepek paradoksów obciągnięty skórą nazwany Człowiekiem, rodzi się w krzyku i odchodzi w milczeniu. Oślepiony wiarą znika ostatecznie w mroku. Rzadko kiedy zadaje sobie w międzyczasie pytanie: dlaczego celem mojej egzystencji jest jak najkorzystniej wyglądać przed zamknięciem wieka trumny? Wyjść jak najlepiej na tej ostatecznej fotografii, która wyryje się na krótką chwilę w pamięci garstki żałobników.

Jeśli więc tak jak ja doszedłeś do wniosku, że umieranie nie ma sensu, to zastaw duszę której nie masz w najbliższym lombardzie, a za wyłudzone pieniądze zabaw się tak by pamiętano Cię na dłużej…




  Spis treści zbioru
Komentarze (1)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Dobry pomysł, lecz może nie na esej, a raczej na felieton. Ale tylko pomysł, gdyż jego treść jest raczej niepełna, powierzchowna i nie wyjaśnia dogłębnie żadnego problemu.
A w dodatku jest trochę niedopracowań językowych. Przykładowo "Jest konsekwencją" nie jest w moim przekonaniu nie tylko zdaniem, lecz nawet równoważnikiem zdania, gdyż jego treść oraz poprzedzający kontekst niczego nie wyjaśnia. Podobnie brzmi zdanie " Której nie masz w najbliższym lombardzie". Czegoś mi tutaj brakuje, ale nie wiem, czego.
Nie wiem również, dlaczego zaimek "Cię" napisano wielka literą. Otoczenie tego zaimka nie implikuje takiej potrzeby. Autor ma też spore problemy z interpunkcją. Nie są potrzebne przecinki przed: czy okładce, rodzi się; brakuje natomiast przecinków przed: kiedy umiera, że śmierć nadchodzi, kiedy nie masz, by pamiętano.
Sporo tych potknięć językowych w tekście liczącym 1/3 strony.
© 2010-2016 by Creative Media
×