Przejdź do komentarzyKatedra Notre Dame
Tekst 148 z 240 ze zbioru: Znak czasu
Autor
Gatunekpoezja
Formawiersz / poemat
Data dodania2017-03-12
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń2152

Patrzących  na katedrę Notre Dame

Dotyka jej kunszt

Przytłacza ogrom

Przestrzeń porusza

Dzieło niezwykłe

Rąk ludzkich

Naszej cywilizacji dorobek

Przyzna to  nawet

Zatwardzialec zajadły

Znawca mordów czarownic

Lub krzyżowców czyny niegodne

Historyk amator potwierdzić  musi

- Dzieło wielkie


Ponad katedrę Notre Dame

Jest idea która ją wyniosła

Bardziej kunsztowna

Ogromem większa

Przestrzenią czystsza

Dzieło niezwykłe


Upraszam się więc

O szacunek i ochronę

Nad myślą której materii brakuje

Lecz materię kształtuje najpiękniej


  Spis treści zbioru
Komentarze (6)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
W ostatniej strofie z czegoś trzeba zrezygnować, albo "m" albo "się".
avatar
A jaka piękna jest piramida jedna z drugą; nawet te całkiem daleko, daleko dalej od Afryki - te np. u nas w Eurazji i w Ameryce! Idea, podźwignięta z niebytu na garbie mrówki-człowieka - oto, co powala na kolana!
avatar
Słuszna uwaga z ,,się" - poprawię się :-)
Piramidy są prostą bryłą - można by rzec toporną . Zdumiewa nas ogrom przedsięwzięcia - oraz zastanawia sposób . No i piramid mamy niewiele .
Chrześcijaństwo stworzyło - lub zaadaptowało - nie tylko subtelne formy ,łuki , kopuły , sklepienia ale co ważne rozpowszechniło wszędzie gdzie tylko się pojawiło.
Dlatego tereny chrześcijańskie są na najwyższym poziomie rozwoju . Oczywiście to uogólnienie -jednak jest faktem .
Wiersz miał to zadanie - pokazać zależność rozwoju cywilizacyjnego od chrześcijaństwa.
avatar
To jest dobre,jak na rozważanie o wielkości architektury nad małością człowieka wielkiego,który ją stworzył.Tylko zapis jest moim zdaniem niewłaściwy,ale nie ingeruję,w końcu autor jest panem.
avatar
(...) myśl której materii brakuje
materię kształtuje najpiękniej

(patrz ostatni dwuwers - cytat z pamięci)

to jakaś kolejna poetycka parafraza znanego z taaaaaaką brodą Marksistowskiego "byt kształtuje świadomość" i vice versa.

Również ta katedra jako ów określony dotykalny byt jest tego żywym przykładem
avatar
Miło ze Emilio odnalazłaś wiersz jeszcze sprzed pożaru.
Bronie tu chrześcijaństwa ora tych ideii które w tamtych trudnych czasach były wielki i twórcze.
Sugeruję że podlega ochronie tak jak świnia starej rasy kultura europejska .
Katedra rozumie sie samo przez się - jak się jednak okazało podniesiono jednak rękę .
© 2010-2016 by Creative Media
×