Przejdź do komentarzyPróba
Tekst 14 z 22 ze zbioru: Różności
Autor
Gatunekpoezja
Formawiersz / poemat
Data dodania2018-02-05
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń1460

Próbujesz żyć ze spokojem

w świecie walącym się na głowę.


W szufladach równo ułożonych

rzeczy gonią swe przeznaczenie.


Odkładasz na później ład.

Nitki zagmatwania

wkradają się w twoje ja.

Bajka 37

  Spis treści zbioru
Komentarze (14)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Auroro - chińska filozofia? No takiej interpretacji się nie spodziewałam. Dziękuję. Ale dostrzegasz wiele!
Tak, ten krótki wierszyk jest o ładzie i współpracy oraz o doskonałości, z tym, że przekaz b. krótki, lapidarny. Bo doskonałość - to aż zapiera dech w piersiach i tyle. B. dziękuję, spokojnych, doskonałych snów życzę. :)) Bajka.
avatar
Ciekawy wiersz. Myślę, że mimo zdjęcia jest nie tylko o kocie. :)
Bardzo podoba mi się puenta, ale zastanawia mnie sprawa ładu czy porządku. Jeśli próbuje się żyć ze spokojem, szuflady są równo ułożone, to czy nie jest to sprzeczne z odkładaniem an później ładu?
avatar
lilly, szuflady mogą być równo poukładane - to fasada, a w środku owych, nieporządek. Tak to bywa. Można wyglądać pięknie, być elegancko ubranym, na dany moment, gra - gdy tak trzeba, a wewnątrz dopiero poczekalnia, próby. Nie wszyscy dotrą do momentu mistrzostwa, większość zrezygnuje, ponieważ zabraknie im wytrwałości, odpuszczą i nadal zostaną tylko poukładane szuflady, do momentu, kiedy trzeba będzie, na daną chwilę się sprężyć i trzymać ład. Ten wiersz ma wiele wspólnego z moim innym wierszem pt. "Świadomość".
A kot? On jest smutny, bo koty żyją w ładzie, martwi się o ludzi. :))) Bajka.
avatar
Auroro, dziękuję. Bajka
avatar
Dla mnie ten wiersz jest gładki. Podchodzę do niego jak do ściany. Wyczuwam że to nie jest żelbeton, raczej zbudowany z cegły. Niepokoją mnie nitki zagmatwania. Ten świat jest dla mnie niedostępny. Niczego nie ma poza murem, co mogłoby mnie zainteresować. A jednak słyszę ten krzyk. I brak mi słów. Pozdrawiam Cię Bajeczko.
avatar
Warto zatrzymać się nad tym wierszem,jak nad diagnozą i zarazem horoskupem, niemal każdego życia. Uniwersalny tekst, synteza filozofii i poezji.
avatar
arcydzieło, cześć. Miłe, że mimo iż wiersz jest dla Ciebie tajemnicą, podszedłeś do niego. I odczuwasz niedostępność świata w nim ukazanego. Bo ten świat jest za murem, masz rację, ten świat jest światem jednostki, która gubi się w rzeczywistości. Trudno jej. Życie nie jest proste. Dziękuję. I zauważyłeś jeszcze:

" Niczego nie ma poza murem, co mogłoby mnie zainteresować. A jednak słyszę ten krzyk. I brak mi słów." Tez pozdrawiam - Bajka.
avatar
a. Witam."Synteza filozofii i poezji." Racja, i wyszedł chaos życia. B. dziękuję. Bajka.
avatar
W takim razie zmieniłabym wers "w szufladach równo ułożonych".
Szuflady w moim domu tkwią w szafach, szafkach i komodach i nie są ułożone. Muszę sobie wyobrazić, że te w wierszu stoją jedna na drugiej. Niepokojące, mogą się przewrócić. :)
Zamieniłabym "równo ułożonych" na jakiś przymiotnik, na przykład:
W grzecznych szufladach
rzeczy gonią swoje przeznaczenie.
Albo:
W porządnych szufladach
rzeczy gonią swoje przeznaczenie.
Jeśli wybierzesz jakiś "ludzki" przymiotnik, wiersz zyska na swoim poetyckim dźwięku.
(Zmieniłam "swe" na "swoje", bo "swe" należy do stylu książkowego, sztucznego. Ja raczej staram się go unikać. Ale to wybór autorki.)
avatar
jak już rzeczy gonią swoje ... jest dobrze. Są rzeczy o których się filozonautą nie śniło. Tańczące papugi np.
avatar
lilly, może masz słuszność. Tu jest niedokładność z tymi szufladami. Ja miałam na myśli właśnie równo ułożone - jako element szafy, a w szafie czy np. biblioteczce, szuflady są równo ułożone. Dziękuję za uzmysłowienie mi tej sprawy. Pomogłaś. Pozdrawiam, Bajka.
avatar
arcydzieło, he, he. No są, prawda. Dzięki. :))
avatar
To może
"szuflady w równym rzędzie"?
To prawie to samo, a brzmi jednoznacznie.
avatar
lilly, tak też może być, ale Twoje wcześniejsze sugestie, rzeczywiście ubarwiłby by tekst, gdybym tak to potraktowała, czyli:
"grzeczne szuflady", "porządne szuflady". Jeszcze raz dziękuję.
© 2010-2016 by Creative Media
×