Przejdź do komentarzyPaństwo świeckie, czy wyznaniowe?
Tekst 69 z 78 ze zbioru: Przemyślenia z życia wzięte
Autor
Gatunekfilozofia
Formaproza
Data dodania2021-03-26
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń1180

Państwo świeckie, czy wyznaniowe?


Państwo o statusie państwa świeckiego jest najlepszą alternatywą dla całego narodu. Bo to naród powinien mieć wpływa na kształt polityczny i społeczny państwa. Kościół zaś powinien pełnić w nim jedynie rolę służebną, a nie uzurpować sobie prawo do decydowania o życiu wszystkich obywateli w najważniejszych ich sferach życia, i to bez względu na ich wiarę, czy jej brak.

Od stuleci wielu światłych ludzi uważa, iż kościół powinien być oddzielony od państwa. A jaki jest w dzisiejszej Polsce, w XXI wieku? Dzięki PiS-owi — rządzi w najlepsze... często robiąc wiernym wodę z mózgu i skłócając między sobą.





„Kościół winien być oddzielony od państwa, nie wolno mu zajmować się kształceniem młodzieży. Naród winien być panem własnego losu i jego prawa powinny być nadrzędne wobec praw kościoła. Żadna religia nie może im przeczyć, odwołując się do prawa boskiego, przeciwnie, każda religia powinna być posłuszna prawom ustanowionym przez naród”. (Fragment Memoriału Tadeusza Kościuszki z 1815 roku).



* Obrazek z Demotywatory.pl



  Spis treści zbioru
Komentarze (19)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Michalszko, bądź ostrożna z publikowaniem tych myśli, bowiem dobra zmiana gotowa jest zaliczyć Kościuszkę do totalnrej opozycji.
avatar
A my ogłosimy ich wtedy totalnymi idiotami. ;)
Chyba jednak nie przestanę... Ja się dopiero rozkręcam. ;D
avatar
Jeszcze do 2000 r. Szwecja wszystkie swoje nowonarodzone dzieci /bez względu na religię rodziców/ z automatu rejestrowała jako wyznawców Kościoła Luterańsko-Augsburskiego
avatar
Współczesne państwa wyznaniowe to dzisiaj w Europie malutkie państewka takie jak Watykan, Monako, Lichtenstein oraz nieco większe jak /prawosławna/ Grecja
avatar
Co lepsze:

państwo, które narzuca swoim obywatelom (w tym przybyszom obcokrajowcom) swoją religię,

czy państwo świeckie?

Wybór odpowiedzi należy do każdego z zapytanych
avatar
Emilio, sprawdziłam sondaż: Za świeckim państwem było 64% pytanych, a przeciwnego zdania było 29%. Nie miało zdania 7 % ankietowanych.
Za projektem świeckie państwo opowiedziało się 88% niewierzących i 60% osób, które zdeklarowały się jako wierzące. Te akurat badania przeprowadzone były w kwietniu 2019 r. Podejrzewam, że dzisiaj "za" będzie jeszcze więcej.
avatar
Michalszko, a mnie się wydaje, ze tego już nie trzeba ogłaszać; to jest oczywistą oczywistością.
avatar
Mógłbym, dorzucić inne teksty, ale są pewnie znane tym, co czytają i słuchają.
Natomiast już widzę i u nas objawy tego, co "z siłą wodospadu" pękło w wielu krajach, z dobitnym przykładem Irlandii. NMa czasie już "pycha kroczy przed upadkiem".
avatar
Kościuszko zwany przez Żydów bożym posłańcem, a przez czarnoskórych największych przyjacielem czarnej rasy to bohater USA i najwyższy szczyt w Australii. On biskupów kazał wieszać, a jego wypowiedzi na temat księży i kościoła plasują w centrum satanizmu. Legion kocha tego alkoholika, obieżyświata i awanturnika. On jest symbolem wolności.
avatar
No tak, Janko, jest oczywiste, tyle że oni nie wierzą. ;) Trzeba im częściej to powtarzać, to może w końcu uwierzą? ;D


Hardy, być może i tak nastąpi, ale podejrzewam, że nie tak szybko i nie za tej generacji. Ponieważ ta generacja zbyt mocno z kościołem jest związana. Wszystko w rękach młodych... i ich umysłach.


Legion, mnie tylko ciekawi, jak podchodzą do tych słów Tadeusza Kościuszki pisowcy i kler. I czy w nowo pisanej historii Polski przez ludzi Czarnka nie będą chcieli ich jakimś sposobem ukryć, albo „coś” po ichszemu z nimi zrobić. ;)
avatar
Michalszko, sławny lapsus prezesa, że "Nikt nam nie udowodni, że białe jest biała, a czarne jest czarne" w kontekście ich działań nie jest lapsusem, a taktyką naginania rzeczywistości.
Jakiemuś zbyt dociekliwemu dzieciakowi katacheta szybko wyjaśni sens tych słów i ich ukryte znaczenie.
Nie takie cuda robili.
avatar
No właśnie, Puszczyk, i później taki dzieciak będzie szedł przez życie z takim chorym przeświadczeniem. I to mnie najbardziej przeraża. Nawet za komuny aż tak perfidnie nie działano. Ta komitywa, to uzależnienie PiS-u od kościoła, i na odwrót, jest porażające.

Ojciec obecnego guru prawicy w Polsce nie bez kozery ostrzegał Polaków przed jego synalkiem (synalkami)... i jego zakusami.
avatar
Znam to ostrzeżenie.
Brat był raczej marionetką.
Żyjący jest groźny.
Śmiertelnie dla tego narodu,
avatar
Puszczyk, też tak uważam, ale do ca. 30% Polaków ciągle to niestety nie dociera. Co jeszcze musi narobić ten oderwany od rzeczywistości człowieczek, aby dotarło?... Straszne to pytanie. :(
avatar
Dlatego właśnie zawsze mamy pod górę, bo łatwo nas omamić i kupić.
I pobudka najczęściej jest już z ręką w nocniku.
avatar
Też tak myślę, Puszczyk. Patrząc na to, co dzieje się z ludźmi w Polsce w ostatnich latach, coraz łatwiej zrozumieć dlaczego Polska na 123 lata zniknęła z mapy świata.
Nasuwa się pytanie: Czy do tego nie może dojść ponownie?
Tyle lat przeżyłam, ale nigdy do tej pory nie spotkałam tak nienawistnych, tak prostackich (choć niekiedy i wykształconych) ludzi. Naprawdę. Nawet nie przypuszczałam, że tacy istnieją... Miałam to szczęście.
Z tak zapiekle nienawistnymi, z tak obrzydliwie chamskimi spotkałam się dopiero tutaj, na portalu literackim (sic!). Wiadomo, kto wiedzie prym...
A oglądając reżimową TVP, dopiero widać, jaki jest takich ludzi rozmiar.
avatar
Czytałem ten tekst chorej, porąbanej wiedźmy, która mieni się wykształconym i kulturalnym ludziem.
A mózg już niestety zjedzony przez indoktrynację i ideologię.
Przez ząb czasu też.
Niczym się nie różni od podobnych przypadków oczadziałych dymem stosów i krwią ofiar.
Kompletnie nie wiem, czym Twój tekst uwłaczał Kościuszce, skoro zacytowano go dosłownie.
Nie pasuje, to napiszą mu takie łby nowy życiorys i poprawią historię.
avatar
Puszczyk, aż sobie do niej zaglądnęłam i też poczytałam te mądrości obu "patriotów". ;)

Jak zwykle prym wiodą: patriotka-dewotka, która wrzaskliwie wielbi Boga, a jadem nienawiści do bliźnich o innych poglądach aż się dławi, i patriota-hipokryta, który zamiast budować Polskę, od kilku dekad buduje Niemcy, charkając przy tym na nie nienawistnie przy byle okazji... i na emigrantów z Polski.

Kiedyś tacy ludzie pewnie żyli bardziej w ukryciu, albo przynajmniej ukrywali swoje charaktery, dzisiaj, wiadomo, dzięki sprzyjającym warunkom, wyszli z ukrycia.. i rządzą... gdzie się da i kim się da.

Też nie rozumiem, czym mój tekst uwłacza Kościuszce. Był przeciw kościołowi, nie Bogu.
avatar
W ostatnim zdaniu wyraziłam się nieprecyzyjnie. Powinnam napisać tak: Tadeusz Kościuszko był przeciwko kościołowi (w swoim Memoriale), nie Bogu.
© 2010-2016 by Creative Media
×