Przejdź do komentarzyKim jest pan Cogito?
Tekst 23 z 25 ze zbioru: Odpryski
Autor
Gatunekpopularnonaukowe
Formaartykuł / esej
Data dodania2024-01-27
Poprawność językowa
- brak ocen -
Poziom literacki
- brak ocen -
Wyświetleń95

Urodzony w 1924 r. we Lwowie, wychowany oraz wykształcony przez ówczesny polski Lwów poeta, miasto swego dzieciństwa i młodości opuszcza jako dorosły, w pełni mentalnie już ukształtowany dwudziestolatek w 1944 r.


Czy kiedykolwiek później wraca do tamtej - jakże kresowej - pięknej jak ze złotych snów kołyski marzeń - Lwowskiej Ojczyzny?


Jesienią 1965 roku Herbert wyjeżdża do Wiednia m.in. po odbiór ``Nagrody Lenau`a`` i zostaje członkiem zachodnioberlińskiej Akademie der Kunste oraz Akademi Sztuk Pięknych w Monachium.  W Austrii przebywa aż do wiosny następnego roku, podróżuje po RFN, następnie wyjeżdża do Francji, gdzie mieszka od czerwca 1966 do września następnego roku. Zwiedza Holandię i Belgię, po czym wraca do Berlina Zachodniego. W 1968 roku bierze w Paryżu ślub z hrabiną Katarzyną Dzieduszycką. W związku z ukazaniem się angielskich przekładów jego tekstów lato 1968 r. spędza w USA: zwiedza Nowy Jork, Kalifornię, Los Angeles, Wielki Kanion Kolorado, Nowy Meksyk, Nowy Orlean oraz Waszyngton i gdzie jako budzący sensację niezwykle w tamtych stronach rzadki ptak, istny biały kruk - poeta zza Żelaznej Kurtyny Muru Berlińskiego - kolejno wygłasza kilka swoich odczytów. Wraca do Berlina, spędza wakacje we Włoszech. Od czasu do czasu wpada do PRL. Od września 1970 do czerwca 1971  roku państwo Herbertowie pomieszkują w Los Angeles, gdzie poeta wykłada na tamtejszym uniwersytecie. W PRL w 1972 r. Zbigniew Herbert otrzymuje godność członka prezydium Związku Literatów Polskich oraz wstępuje do Pen Clubu. W 1973 wyjeżdża do Wiednia po odbiór ``Nagrody Herdera``, po czym lato spędza w Grecji i jesienią wraca do Polski. W 1974 r. otrzymuje lokum w Warszawie przy ul. Promenada 21.


Po wszystkich tych dla nas wprost jak z Krainy Czarów zachodnioeuropejskich i amerykańskich znakomitych wojażach w 1974 r. ukazuje się jego dla całego literackiego świata dzisiaj kultowy zbiór pod tytułem ``Pan Cogito``.

  Spis treści zbioru
Komentarze (0)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
brak komentarzy
© 2010-2016 by Creative Media
×