Przejdź do komentarzyPolicja prosi o pomoc. Przypadek pierwszy.
Tekst 1 z 1 ze zbioru: Ktokolwiek wie.
Autor
Gatunekpublicystyka i reportaż
Formaproza
Data dodania2024-02-02
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń161

Policja prosi o pomoc w ustaleniu tożsamości – kontakt z najbliższą jednostką lub przez ogólnopolski numer telefonu.


Około dwóch tygodni temu na oddział ratunkowy mazowieckiego szpitala została przywieziona ofiara wypadku będącego następstwem jazdy konnej po drodze publicznej w stanie upojenia alkoholowego. Uwagę ratowników medycznych zwrócił charakterystyczny ubiór zarówno jeźdźca i konia stylizowany na siedemnastowieczny w połączeniu z replikami broni pochodzącej z tej samej epoki.

Poszkodowany posiada wiele znaków szczególnych wymienionych w poniżej zacytowanym, (po korektach służących przejrzystości), opisie medycznym.



Mężczyzna w stanie zaburzonej świadomości, rasy białej, wiek około trzydziestu lat, wzrost 183 cm, waga 87 kg. Atletyczna budowa ciała, uzębienie w dobrym stanie. Twarz proporcjonalna, rysy regularne, włosy jasne, podobnego koloru wąsy. Oczy szare.

Pediculosis: capillitii, vestimenti, pubis. Scabies. Dermatofitoza.


W poprzek lewego policzka blizna, brak płatka lewego ucha. W otoczeniu depigmentacja po osmaleniu, pod skórą liczne granulki węgla z niespalonego prochu strzelniczego. Stopień regeneracji tkanki wskazuje, iż zranienie nastąpiło kilka lat wcześniej.

Zrosty na błonie bębenkowej lewego narządu słuchu, prawdopodobne jego częściowe upośledzenie.

Na powłokach głowy w części nadczołowej stara, podłużna, ośmiocentymetrowa blizna po kontakcie z ostrym przedmiotem, leżąca w linii nosa, nieruchoma względem podłoża. Rana zszyta oraz opatrzona niefachowo i zainfekowana, w konsekwencji widoczne ubytki tkanek. Jednofazowe badanie TK głowy nie wykazuje krwawienia śródczaszkowego. Mózg i móżdżek bez zdeklarowanych zmian ogniskowych. Układ komorowy symetryczny, nieposzerzony. Struktury środkowe nieprzemieszczone. Przymózgowe przestrzenie płynowe w granicach normy. Kości pokrywy i podstawy czaszki bez zmian pourazowych.

Na plecach liczne pionowe blizny po płytkich rozcięciach skóry, prawdopodobnie są to ślady rytualnych samookaleczeń.

W lewej, bocznej części klatki piersiowej poniżej dołu pachowego nieregularna odbarwiona blizna średnicy około 10 centymetrów po oparzeniu stopnia głębokiego II, a w części centralnej stopnia III, z pozostałością ziarniny. Przeszczepu skóry nie przeprowadzono.

Na klatce piersiowej, udach oraz podudziach liczne blizny po wygojonych ranach kłutych i ciętych, w tym jedna po postrzale z broni czarnoprochowej dużego kalibru w lewej części jamy brzusznej. Pocisk ominął śledzionę oraz większe naczynia krwionośne. Widoczne zrosty tkanek po przyżeganiu podczas zabiegu ekstrakcji.

Zmiany zwyrodnieniowe i reumatyczne stawów kolanowych oraz biodrowych, w niewielkim stopniu uszkodzone więzadła kolana prawego, a także łąkotka, również zmiany zwyrodnieniowe prawego nadgarstka, stawu łokciowego oraz barkowego, także kręgów lędźwiowych. Prawdopodobna nawykowa dyskopatia. W części szyjnej kręgosłupa lordoza. Zrost po złamaniu kości obojczykowej lewej bez przemieszczenia. Podobne ślady zrostów na żebrach lewych: piątym i szóstym oraz trzecim prawym.

Wątroba powiększona, poza tym stan narządów wewnętrznych dobry. Stężenie etanolu we krwi 3,85 mg/ml. Podwyższony poziom cholesterolu, poziom bilirubiny i pozostałe wyniki badań krwi w normie.

Delirium tremens w następstwie odstawienia spożywanego alkoholu.


Obecnie pacjent jest przytomny, ale jego percepcja świata zewnętrznego pozostaje zaburzona. Kontakt z nim jest ograniczony, powtarza słowa: Najjaśniejsza Panienka, Babinicz, Kmicic, Oleńka. Podczas nawracających halucynacji rozmawia z niejakim Sienkiewiczem, używa wobec niego wulgaryzmów i zarzuca kłamstwa historyczne.



  Spis treści zbioru
Komentarze (6)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Co warto w końcu zwerbalizować:

jedynymi per saldo beneficjentami systemu policyjnego bynajmniej nie są tego systemu sponsorzy

/czyli podatnik, ergo cały naród/

a ci, co /na nasz koszt/ wchodzą w kolizję z dekalogiem. To do nich jeździ się "na sygnale", to oni są reanimowani, poza kolejką wożeni na OIOM, badani USG, RTG, tomografem, alkomatem, wariografem, to oni /w wieku 18plus/ są ścigani, legitymowani, pouczani, w nieustannej recydywie wychowywani, /na nasz koszt/ osadzani

a efekt finalny tej odwiecznej syzyfowej zaiste pracy taki, że

dzisiaj to staruszek ma się bać /metody na/ wnuczka, /na/ policjanta, /na za drzwiami/ listonosza, inkasenta, księdza

itp., itp., itd.
avatar
Poszukiwany listem gończym, oflagowany w polskich barwach, cały w sznytach, ranach kłutych-dźganych-przypalanych i szarpanych, napity jak pershing w wydychanym powietrzu

rycerz konny

- to dla naszych Dziadów

w tym dla rozsypanego w proch noblisty, autora "Quo vadis /Domine/?"

to już tylko nie z tej Ziemi odległy głuchy pozgonny pogłos
avatar
Nasz naród - przez ojca/matkę wychowany na Sienkiewiczowskiej narracji - odzyskał swoją upragnioną niepodległość w 1919 r.

Sto lat później wśród nas nadal grasują rycerze, którzy zrobią wszystko, żebyśmy to MY za jego odleciane upojne jazdy i szarże - i to drogo! - zapłacili
avatar
Świetny na topie temat, doskonałe nagłówki, profesjonalna przebogata leksyka, kapitalna synteza obrazu i przekazu, znakomite celne pióro
avatar
Noo :)))

Już po przeczytaniu 1/3 tekstu opis medyczny zaczął mi kogoś przypominać. "Skąd ja go znam"? Jeszcze trochę i będę mógł pomóc policji w rozpoznaniu tożsamości pacjenta... ;)

PS. Moja sugestia - usuń ostatnie dwa zdania (to ju.ż łopatologia, daj czytelnikowi przyjemność odgadnięcia postaci). Zamiast tego zakończ w stylu: Kontakt z nim jest bardzo ograniczony. Ktokolwiek może pomóc rozpoznać pacjenta, proszony jest o kontakt z najbliższą jednostką policji lub...

Podsumowując - pomysł na tekst i realizacja bardzo dobra.
avatar
Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarze: trafne spostrzeżenia Emilii i uwagi Hardy`ego, które przemyślę.
© 2010-2016 by Creative Media
×