Przejdź do komentarzyApel
Tekst 22 z 24 ze zbioru: Rozmaitości
Autor
Gatunekfilozofia
Formaartykuł / esej
Data dodania2013-07-13
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń2115

Ludzie, nie próbujcie zmieniać innych. Dobre rady zachowajcie dla siebie – świat ma ich w bród. Człowiek to skomplikowana istota - bez instrukcji obsługi – sam musi dojść do wszystkiego, co w życiu ważne, żeby odnaleźć cel wędrówki. Nie ciągnijcie za sobą ludzi, którzy tego nie chcą. Pozwólcie zagubionym uwierzyć w siebie, ograniczając działania w ich zakresie. Może okazać się, że szczyt górski zawiedzie oczekiwania osoby z duszą nimfy wodnej. Daremny trud, daleka droga i mozolny powrót pod wiatr, gdy zamiast głosu serca słuchamy cudzych rad. Dawajmy przyjaciołom wsparcie w ich postanowieniach nawet, jeśli nie są zgodne z naszymi oczekiwaniami. Ludzie często dają rady, bo tak jest najprościej, podczas gdy naprawdę wartościowe są czyny. Pożądanym zachowaniem o wiele więcej wskóramy, niż pustosłowiem. Uczmy bliskich jak łowić ryby, zamiast nimi częstować. Pozwólmy ludziom się rozwijać, wierzyć w siebie i podążać własnymi drogami. Może wydawać się to trudne w stosunku do najbliższych. Jeśli obawiamy się, że stracimy ich, gdy przestaną nas potrzebować, to jesteśmy w błędzie. Wyobraźmy sobie pięknego motyla, który przysiada na dłoni. Z obawy, że odfrunie zaciskamy palce dłoni, wtedy motyl odlatuje. Co dzieje się, gdy trzymamy ją płasko? Cieszymy się z towarzystwa skrzydlatego przyjaciela. Podobnie jest z miłością. Nie można złapać jej w sieć ani poskromić. Złota klatka nie zmieści uczuć. Jeśli dać miłości trochę swobody, to z pewnością wróci. Zatańczcie podniebny taniec z ufnością patrząc w gwiazdy, a spełnią wasze marzenia.

  Spis treści zbioru
Komentarze (5)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Dość ciekawe rozważania dotyczące sposobów zachowań w rożnych sytuacjach, chociaż rażą mnie zbytnie uproszczenia, co nie bardzo współgra z tekstem filozoficznym. Po kilku pierwszych wersach ucieszyłem się, że pojawił się wreszcie tekst publicystyczny (prozatorski) napisany w pełni poprawnie. Jednak już w siódmym wersie mój entuzjazm nieco ostygł. W tymże wersie proponuję słowo "nawet" przenieść za "jeśli". W obecnym usytuowaniu po słowie "nawet" należy coś dodać, być może słowo "wtedy" lub "wówczas". Natomiast przeniesienie we wskazane miejsce gwarantuje poprawną konstrukcję zdania.
Dostrzegłem też cztery błędy interpunkcyjne. Zbędny jest przecinek przed "niż". Stawia się go tylko w zdaniach złożonych. Natomiast brakuje przecinków przed: jak łowić, zaciskamy, z ufnością patrząc.
avatar
Droga Surenko :)

Przeczytałam Twój tekst dzięki liście "ostatnio czytanych". Podoba mi się, ale już na wstępie zauważyłam pewną niekonsekwencję.
Napisałaś: "Ludzie, nie próbujcie zmieniać innych. Dobre rady zachowajcie dla siebie – świat ma ich w bród." a czy to nie jest właśnie próba zmiany innych i Twoja dla nich dobra rada? :)
Nie wyobrażam sobie przyjaźni bez rad przyjaciela.
Przyjaciel, to nie jest osoba, która powinna nam przytakiwać, ale ktoś komu zależy na nas i na tym żebyśmy nie popełniali błędów, bez dobrych rad nie ma przyjaźni. Przyjaciel powinien być jak dąb, a nie jak osika, która nagina się do ziemi pod naszym ciężarem. Dobra rada od przyjaciela musi być czasem jak zimny prysznic.

Pozdrawiam.
avatar
Przesłanie tekstu jest dużo szersze i dotyczy nie pogubionych maluchów, a ludzi dorosłych. To apel (patrz nagłówek), by nie wychowywać "starych koni", nie wciskać się w cudze życie, w cudze wybory i w cudze priorytety - nie pouczać, nie nawracać i nie prostować!

Dorosły nie jest usmarkanym dzieciaczkiem. Nie poprawiajmy nikogo, nie korygujmy czyichś poglądów ni zachowań, bo to nie przedszkole!

No, chyba że to poglądy i zachowania społecznie nieakceptowalne.

Pakowanie nie swojego nosa do cudzego prosa stało się jakimś naszym narodowym sportem!

Dobrzy ludzie, zajmijcie się s o b ą! Swoimi poglądami i swoimi zachowaniami!

Oto ten dużo szerszy przekaz
avatar
Pozwólmy ludziom się rozwijać, wierzyć w siebie i podążać własnymi drogami.

(vide stosowny fragment)

To, co wszystkich dusi - to wieczne rady cioci Dusi
avatar
najśmieszniejsze że taką
ciocią chce
być emiliape

komentuje
daje rady
wypunktuje
wszystkie wady

więc gdy życia
szukasz sensu
w który życia
skręcić zakręt

zdaj się na
emilii zdanie
nic na drodze Ci
nie stanie
© 2010-2016 by Creative Media
×