Przejdź do komentarzyWspomnienie o Zbigniewie Herbercie
Tekst 2 z 28 ze zbioru: malowane słowem
Autor
Gatunekpoezja
Formawiersz biały
Data dodania2016-12-18
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń1604

Brakuje mi Pana

Panie Zbigniewie,

spojrzenia w głąb tego świata,

zamyślenia  nad dalszym ciągiem...


Pomiędzy niepokojem

twórczego napięcia,

podróży do domu własnego ja

danemu na służbę poezji,

w kórym myśli nie śpiące

czekały

na warcie pierwszego wersetu

smutek odejścia.


Brakuje mi Pana, Panie Herbercie

w życiu poezji

znaczonej wierszem,

niczym drogowskazem do ponadczasowości,

czywających tomików

budzonego słowa.

  Spis treści zbioru
Komentarze (3)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
W warstwie poetyckiej to chyba dobry wiersz, ale mam trochę zastrzeżeń do sposobu zapisu oraz do poprawności językowej. Po pierwsze, nie widzę potrzeby stawiania wielokropka na końcu pierwszej strofy. Kropka z powodzeniem by wystarczyła. Dwukrotnie użyto podobnych zwrotów: Panie Zbigniewie; Panie Herbercie. Przy wtrąceniu w zdania tego typu zwrotów, o ile nie rozpoczynają one zdania, należy je wydzielić przecinkami. A tutaj w pierwszym przypadku przecinek jest tylko po, a w drugim przed. Czasami tak robili uczniowie, kiedy nie wiedzieli, jak napisać, a więc raz pisali tak, a drugi raz inaczej, przypuszczając, że przynajmniej jeden raz trafią. Tutaj trafienia nie było. "Nie śpiące" należało napisać łącznie, gdyż "nie" z imiesłowami przymiotnikowymi piszemy łącznie.
Teraz przytoczę dłuższy fragment, którego nie rozumiem, gdyż wydaje mi się logicznie niespójny: "w których myśli nie śpiące/ czekały/ na warcie pierwszego wersetu/ smutek odejścia". Ta niespójność być może by zniknęła, gdyby pojawiły się w nim znaki przestankowe, podobnie w pozostałej części wiersza. Nie jestem w stanie zasugerować miejsc tych przecinków (przecinka), gdyż w tym fragmencie i w takiej konstrukcji nie rozumiem treści. I ostatnia uwaga. Nie rozumiem słowa "czywających". Być może jest to zwykła literówka i "y" pojawiło się zamiast "u", a tym bardziej, ze litery te sąsiadują ze sobą na klawiaturze. Tak przypuszczam, ale może tak nie jest. Sądzę, ze po tylu uwagach i wątpliwościach nie skrzywdzę autorki, jeśli obydwie oceny obniżę minimalnie.
avatar
Bardzo dziękuję za opinię i słuszne uwagi.Pozdrawiam
avatar
"Herbert" to nazwisko, mimo iż może być imieniem.
Powinno było więc zostać napisane: "brakuje mi Pana, Panie Herbert" lub cieplej: "Brakuje mi Pana, Panie Zbigniewie".
Bo "Zbyszek" już nazbyt poufale ;)

:)))
© 2010-2016 by Creative Media
×