Przejdź do komentarzyCisza
Tekst 10 z 20 ze zbioru: ona-ja-kobieta
Autor
Gatunekpoezja
Formawiersz biały
Data dodania2018-03-04
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń1370

cisza


Słyszysz ją? Jak pięknie brzmi?!

Niskie tony dźwigają krople łez

brzemienne  w niepokój,

by uderzyć z wysokości

tysiącem pereł rzuconych na szkło.


Przejścia jak mosty wiszące

ubrane w ryzyko,

a pomiędzy nimi chwilowa ufność

i czyste piękno w ferii dżwięków nigdy niewybrzmiałych.


Akordy miłości jak ognia języki,

żywe, palące dotkliwie.


Dźwięki żalu - wijące meandry,

bez nadziei na ujście do morza.


Tony radości niczym niezmąconej

-  podskoki głupie i szalone.

…………………………………………………..


Czy tak brzmi Twoja cisza?



Erato, 21.11.2017


Czy można opowiedzieć dźwięk, wyobrażając go obrazem, emocją, kolorem? Zapytana o język myśli osób głuchoniemych w pierwszym momencie zgłupiałam, bo w jakim języku może myśleć osoba żyjąca w świecie bezwzględnej ciszy. Pomógł mi znajomy, zawodowy tłumacz głuchoniemych  - myślą w miganiu.To uruchomiło serię pytań o dżwięki właśnie, niskie, wysokie, tworzące całości o zabarwieniu smutku, żalu, radości...



  Spis treści zbioru
Komentarze (5)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Cisza jest pełna dźwięków, a każdy słyszy coś innego.
avatar
Cześć Erato, hm. Cisza ma swoje brzmienie, jestem tego pewna. Dźwięki, to drżenie powietrza, ruch także, np, gdy pędzą konie, to tętent ich kopyt wprawia w drżenie ziemię i powietrze. KOSMOS a z nim ZIEMIA, to Cud.
avatar
Interesujący obraz, ale straszny hałas w tej ciszy.
Znam świetnie przypadek tinnitusu po wypadku samochodowym, kiedy to w uchu pojawiły się obce dźwięki. W okresie początkowym jest to horror, ale jednocześnie straszne i fascynujące zjawisko, co może wyrabiać mózg, kiedy do ucha nic nie dochodzi. Słyszy się na przykład grzechotanie węży, huk morza, ptasie wrzaski, jakieś piski, maszynę rozwalającą asfalt. Na szczęście po latach jest to przeważnie monotonny szum lasu w czasie burzy. Mózg stara się to ignorować. Drugie ucho musi starać się wszystko nadrobić, ale dźwięki, które do nas dochodzą, dają nam orientację, skąd pochodzą. Jedno ucho nie potrafi sobie z tym dobrze poradzić.
Cisza jest ciszą. Daleko w tle mogą być dźwięki. Byle nie za blisko.
avatar
Aha, wkradł się błąd. Powinno być "feerii dźwięków", a nie "ferii".
avatar
Głuchoniemi mogą lepiej widzieć,a inne zmysły to dźwięk,tonacja,i rytm,a także barwa,więc malować można,wszystko zależy od tego,jak postrzegamy ten świat,jak go słuchamy,czy idziemy tam,gdzie nas niesie,czy w odwrtoną stronę.Ta prawda podoba się stworzeniom-rybom,chyba,ze się jest pstrągiem.Tu BOG namalował chyba jedyne w swoim rodzaju morze czerwone z mnóstwem ryb kolorowych.
© 2010-2016 by Creative Media
×