Przejdź do komentarzyImpresja pod wpływem Ludluma
Tekst 7 z 54 ze zbioru: Bywanie w akapitach
Autor
Gatunekobyczajowe
Formaproza
Data dodania2018-05-18
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń1615

Wsiadła do taksówki. Kierowca odłożył Ludluma i zagaił, że znowu deszcz. Podjęła rozmowę, bo wolała żywe słowo, a pisane było wybiegiem, ucieczką. Ona - zbiegiem od okoliczności, przyjaciółką klawiatury, której doprawiała zgryz, czasem pazurki. W mysz wciskała oczy i wymowę kliknięć. Bez kitu!


Taksówkarz czytający Ludluma był dobrym pretekstem do rozmowy, pogaduch, do ćwiczenia aparatu mowy. Nieużywany zanika. Podobno. Choć to niepodobieństwo, aby akurat w jej gardle, ustach, uległ atrofii - ten niezbędnik, jej niezbędnik. Miała tyle słów, którymi chciała zdążyć podzielić się, oddać w wieczystą dzierżawę, albo choć wypożyczyć na chwilę i za frajer.


Kierowca zdziwił się, że kobieta woli Sołżenicyna, niż kobiecą, mdlącą beletrystykę, bo:

- Pasażerki, to na ogół zakochane w Harlekuinach i w książkach kucharskich.

A na diabła jej te książki, takie książki? W kuchni świetnie improwizuje ciężkie jadło, a tajemnice alkowy najlepiej się przemilcza, z lekkim znaczącym uśmiechem. Czytanie Harlequina to podglądactwo przez dziurkę od klucza, mało wyszukanych fantazji sfrustrowanych autorów. To wchodzenie w nieistniejący światek fantasmagorii, syntetycznych ochów i achów, równie sztucznych bohaterów.


A dobra proza to życie! A najlepsza literatura, to fakty, bo nieprzewidywalne, zaskakujące i zdające się być niewiarygodnymi. Prawdziwą sztuką jest przeżyć, a potem rzucić na pożarcie; usłyszeć, że “to niemożliwe, a wręcz nieprawdopodobne jak telewizyjne reportaże”. Bo życie nie wyczerpuje pomysłów, bo pisze tak, że dech zapiera, bo… ona dobrze to zna. I pomysły nie kończą się; bo tak trudno nadążyć za akcją, za reakcją, za gwałtowną myślą pod wpływem.


Auto zatrzymało się przed domem. Już? Wysiadła. Sąsiadka zafalowała firanką, zaszczekał pies, zazgrzytała furtka, obcasy zastukały na betonie. Klucz w zamek. Schody, spocznik, kuchnia, życie, klawiatura, akcja, przemilczenie.

  Spis treści zbioru
Komentarze (6)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Skąd ja to znam?
avatar
Mogę jedynie się domyślać, Befano :)
avatar
Znakomity tekst, aż zadźwięczła cisza, która potem zapadła, po zamknięciu drzwi, trzeba cześciej taksówkami jeździć i uwierzyć, że życie to dobra - mimo wszystko - dobra - proza.
avatar
Karolu, dziękuję. Miło, że tak oceniłeś tekst.
avatar
Impresja pod wpływem Ludluma (patrz tytuł opowiadanka) - to tekst stricte metaliteracki.

Konfrontacja świata literackiej sensacji i powieściowych romansów z szarym samotnym życiem bohaterki, kobiety czytelniczo wyrobionej, znającej twórczość Sołżenicyna i krytycznej wobec gniotów harlequina - to ta (niewyartykułowana tutaj, co wcale nie znaczy, że nieobecna!) płaszczyzna refleksji nt. znaczenia w naszym życiu książek w ogóle. Po co ci ta twoja bibliofilska pasja, ten Sołżenicyn cały oraz inni ubóstwiani przez ciebie wielcy Wielcy, skoro wszystko to per saldo odsuwa ciebie od rzeczywistości i sprawia, że nie masz czasu ni patentu na własne życie osobiste??

Oczytani ludzie (w tym również pisarze) paradoksalnie często mają spore problemy z komunikacją - także werbalną - z własnymi ziomalami :(

Literackość może ciążyć
avatar
Prawdziwą sztuką jest przeżyć, a potem rzucić /to w postaci dobrej książki/ na pożarcie (...)

/patrz przedostatni akapit/
© 2010-2016 by Creative Media
×