Przejdź do komentarzyZdrowotna moc lasu
Tekst 29 z 140 ze zbioru: Co w przyrodzie piszczy
Autor
Gatunekporadnik
Formaproza
Data dodania2019-09-10
Poprawność językowa
- brak ocen -
Poziom literacki
- brak ocen -
Wyświetleń1451

Zdrowotna moc lasu


Potrzebujesz wytchnienia od problemów dnia codziennego? Idź do lasu. Badania naukowe dowodzą, iż w naturalnym środowisku, jakim jest las, ludzie wracają do zdrowia i równowagi psychicznej o wiele szybciej niż w otoczeniu miejskim. To nad czym się tu zastanawiać?... Jazda do lasu!



 


W lesie zapominamy o stresie. Po półgodzinnym spacerze poprawia nam się nastrój. Zmniejsza się poczucie złości i agresji. Wyzwalają się endorfiny (tzw. hormony szczęścia) i nasze poczucie szczęścia wydatnie się zwiększa.



 


Dzięki spacerom po lesie (o każdej porze roku) wzmacnia się nasz układ immunologiczny. A dzieje się tak dzięki zwiększeniu aktywności i liczby komórek NK (ang. Natural Killer), tzw. naturalnych zabójców, które niszczą komórki rakowe.

Kiedy przebywamy w lesie ciśnienie krwi nam się obniża, spada tętno, mamy także niższe stężenie kortyzonu.

Dobroczynne oddziaływanie lasu na człowieka jest na świecie coraz bardziej popularyzowane.

Spacery po lesie, albo przynajmniej po parku, oczyszczają organizm. Japończycy nie bez powodu nazywają je „leśnymi kąpielami”.



 


Las oczyszcza także klimat. Jest silnym pochłaniaczem CO2. Roczna ilość gazu pochłoniętego z atmosfery przez las wynosi ok. 20 ton na każdy hektar.

Las filtruje powietrze z substancji chemicznych emitowanych przez zakłady przemysłowe i samochody.



 


Spacer po lesie wczesnym rankiem, kiedy jest jeszcze osnuty mgłą, wspaniale działa na nasze drogi oddechowe, jak naturalna inhalacja.


Spacerując po lesie czujemy się zrelaksowani…

Poprawia nam się nastrój i samopoczucie,

pogoda ducha powraca, a nawet i... chucie. ;)


Starsze osoby powinny jak najczęściej przebywać w lesie. Spacerować, albo chociażby posiedzieć gdzieś na pieńku i pooddychać leśnym powietrzem. Efekty terapeutyczne takiego kontaktu z lasem potwierdzają liczne — najnowsze badania. Oczywiście jeśli osoby te nie mają problemów z pyłkami.

W lesie można poprzytulać się do drzew. Fani dendroterapii znają doskonale właściwości drzew i wiedzą, do jakich drzew się przytulać.

Przed dłuższą wyprawą do lasu letnią porą należy zabezpieczyć się przed atakami kleszczy (długie rękawy, nogawki). Wskazane są także regularne szczepienia przeciwko kleszczom.

Aby zadbać o swój układ odpornościowy należy w miarę regularnie spacerować po lesie, albo robić sobie przejażdżki rowerem. Uprawiać nordic walking, albo jogging.


Biegam po lesie, po leśnych dróżkach kołuję,

coraz szybciej i szybciej, choć tchu mi brakuje.

Uparcie i wytrwale pokonuję słabości,

i nagle czuję, jak wiosna w sercu się mości…


— I oto właśnie chodzi!


Hen za miastem rośnie las

i zaprasza wszystkich nas.

Pięknie wokół szumią drzewa,

a chór ptaków głośno śpiewa.


Hej, do lasu! — Hej, per pedes!

Tak by zrobił Archimedes…



Nie zastanawiajmy się więc dłużej, idźmy do lasu!


  Spis treści zbioru
Komentarze (2)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
To nie tylko zaproszenie ale przypomnienie tego, co ważne , a o czym zapominamy. Pozdrawiam serdecznie i do lasu pognam:)
avatar
Tak, Marto, las zaprasza nas.
Polecam, jak najczęściej i jak najdłużej... To mówię ja, leśny ludek Michalszka. ;)
© 2010-2016 by Creative Media
×