Przejdź do komentarzyPrawda historyczna
Tekst 255 z 255 ze zbioru: Czarcie kopyto
Autor
Gatuneksatyra / groteska
Formaproza
Data dodania2020-02-06
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń1006

- Proszę… oto fotografia pana Kidawy, dowódcy hordy tatarskiej, która napadała i łupiła Rzeczpospolitą. Na kolejnej jest z hordą.


- Fotografia?


- Tak, pański kolega mówił, że najlepiej jakby były jakieś zdjęcia albo nagrania.


- Ale, fotografia z XVII wieku?


- To fotografia obrazu.


- Aha, ale skąd wiemy, że to on?


- Są świadkowie. Rozpoznają go.


- Panie, do tej pory? Nieżyjący chyba?


- Eksperci, chciałem powiedzieć. Najwyższej ceny eksperci.


- Drogo będzie?


- Panie, jak ekspertyza ma pozwolić na dojście do prawdy, to musi być drogo.


- A ten obraz, prawdziwy chociaż?


- Panie, sam Matejko go malował.


- A gdzie znajduje się ten obraz?


- Jest dobrze zabezpieczony, tylko jeszcze dobrze nie wysechł.


- Jak to nie wysechł? Matejko nie wysechł?


- Chyba za dużo podkładu, ale go wentyluje, szybko doschnie.


- Za dużo podkładu?


- To nie wiesz pan, że obrazy maluje się warstwami?


- Mówił pan, że to Matejko?


- Pewnie, że Matejko, a kto by uwierzył, jeśliby kto inny namalował taki obraz?


- Będzie trzeba go wystawić w jakimś muzeum, jeszcze przed wyborami.


- O tak, panie! Taki Matejko jest bezcenny! Jak prezydent, prawda?


- Bezcenny?


- Na wagę złota - chciałem powiedzieć.


- Ale zdaje się, że nie było mowy o obrazach?


- Cóż… mogą być same fotografie. Obraz zatrzymam, prawda historyczna zawsze była, jest i będzie w cenie. Znajdzie się inny nabywca.


  Spis treści zbioru
Komentarze (5)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
1."Rzeczypospolitą" nie "Rzeczpospolitą" [par.: Jan Kochanowski: "Odprawa" - chociażby - "posłóww greckich" ;)

2. "Pan Kidawa"? Hmmm, przyklepane, naciągane jak kawałek surowego końskiego mięcha pod siodłem owego "Kidawy" :-)

3. A Pan Twardowski ryczy z uciechy, ponieważ nie takie czary-mary on już widział :-D :-D :-D
avatar
Takie chwyty też będą stosowane. To pewne.
avatar
Legionie, gratuluję! Rzeczywiście, to praktyka tzw. publicznej szczujni. Wystarczy zajrzeć do TVP Info tuż przed godz. 22.00. Prof. Grodzki, a od kilku dni również Małgorzata Kidawa-Błońska są tam pod szczególnym ostrzałem.
Na marginesie uwag komentatorki przypomniało mi się stare przysłowie: Uczył Marcin Marcina, a sam...
Jeśli odmieniamy słowo "Rzeczpospolita", to po członie "Rzecz"
a) nie wstawiamy żadnej samogłoski
lub
b) w dopełniaczu, celowniku, miejscowniku wstawiamy "y", a w narzędniku "ą". W bierniku nie wstawiamy żadnej samogłoski, czyli musi być Rzeczpospolitą, a nie Rzeczpospolitą, jak to sugeruje użytkowniczka.
A ponadto wydaje mi się, że Jan Kochanowski nie opracował współczesnych zasad odmiany w języku polskim.
avatar
https://odmiana.net/odmiana-przez-przypadki-rzeczownika-rzeczpospolita

Jak "Pan Kidawa" najeżdżał polskie ziemie, to posługiwano się wtedy polszczyzną Jana Kochanowskiego ;) "y" zwykła literówka, którą zauważyłam po wklejeniu, lecz niestety - możliwości edycji tu nie ma.
avatar
Żeby nie było to tak straszne, to nic tylko posikać się ze śmiechu!

Naszość, najnaszość, najnajnaszeńkość, wszelkie chwyty poniżej pasa dozwolone - i rozpitolona na piksele Jugosławia murowana!

Niech biedny Bóg ma nas, was i ich w swej opiece
© 2010-2016 by Creative Media
×