Przejdź do komentarzyWstęp
Tekst 1 z 6 ze zbioru: Obsceniczni
Autor
Gatunekpublicystyka i reportaż
Formaartykuł / esej
Data dodania2020-03-29
Poprawność językowa
- brak ocen -
Poziom literacki
- brak ocen -
Wyświetleń946

WSTĘP/WPROWADZENIE/INTRO

Przyszedł zły wirus – fuj, fuj, zły wirus, idź sobie stąd wirusie – i biblioteki zostały zamknięte. Jednym z moich nałogów jest czytanie. Czytam około 70 książek rocznie. Tak, za niektórych nadrabiam statystyki. A skoro biblioteki zostały zamknięte, a nałóg pozostał, to znów sięgnąłem do najciekawszej książki świata, czyli do biblii.

Mam biblię w wersji protestanckiej. Kupiłem ją w latach ‘90, wczesnych, za tyle ile kosztowało wino proste – zamiast tego wina, od babtystów. Przeczytałem ją. Raz. A potem drugi. I nie potrafię policzyć ile razy. Za każdym kolejnym razem wyczytuję z niej coraz więcej. I coraz bardziej mnie ta książka przeraża. „Pilnie i wiernie przetłómaczona.”. I Księgę Henocha przeczytałem, ale to już kolega z internetu mi podsunął, bo w książkowej jej  nie ma. .

Mam wrażenie – nie wiem tego z pewnością -  mimo archaicznego języka, moja biblia oparta jest na tłumaczeniu księdza Wujka. Tak, tuż obok jest napisana prawie współczesnym językiem ‘biblia tysiąclecia’. Bardzo chętnie przeczytałbym katolicką wersję. Prawosławną wersję. Jako księgę, z którą można by zasiąść na kanapie w sobotę wieczorem, przeczytać z niej 3 zdania i nad nimi się pozastanawiać.  Czy w papierowej wersji jest dostępne pierwsze polskie tłumaczenie biblii? Wujek wykonał zarąbistą robotę, aż tak, że dziś jeszcze na tej jego korzystamy, ale ja chciałbym przeczytać tłumaczenia Budnego – pierwsze polskie, razi was to, że ariańskie?


Czytam to  po raz …. Któryś. Jestem starszy, wiem więcej i kiedy  dziś czytam tą książkę  jestem…. Przerażony, zafascynowany, coraz więcej znaczeń w tym tekście znajduję.

I chyba byłoby lepiej dla żydów, muzułmanów i całej reszty  wyznawców, gdyby tej książki nie napisano. Ale dla nas ta książka jest ważna.

Czytam opisane w niej historie. Wow!!! Nie czytaliście? …   Ja wiem, że ta biblia która dla nas jest dostępna  to kompilacja  wybranych tekstów, a nad kompilacją tą biedzili się dziś uznani za świętych. Że to wypadkowa gustów, sympatii, poglądów jej kompilatorów. Że to tylko część tej historii. Ale nawet ta część robi wrażenie.


  Spis treści zbioru
Komentarze (0)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
brak komentarzy
© 2010-2016 by Creative Media
×