Przejdź do komentarzyWarto zachować w sobie dziecko
Tekst 28 z 33 ze zbioru: Temat zawsze aktualny
Autor
Gatunekfilozofia
Formaartykuł / esej
Data dodania2020-09-15
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń2126

Warto zachować w sobie dziecko


Wielu dorosłych pamięta doskonale swoje dzieciństwo i lubi je wspominać. Wielu potrafi zachować w sobie dziecko przez całe życie. Wielu z nich też dla dzieci pisze. Ja do tych dorosłych należę.

Do napisania paru słów o tym, że warto zachować w sobie dziecko zainspirowała mnie wypowiedź pewnego pana nt. dorosłych na profilu społecznościowym, do której załączył cytat z Antoine`a de Saint-Exupery: — „Wszyscy dorośli byli kiedyś dziećmi, ale niewielu z nich pamięta o tym`. Słowa te pochodzą z pełnej specyficznego uroku książki pt. „Mały Książę”. Wspaniałej bajki dla dzieci i dla dorosłych. Jednego z najważniejszych utworów literackich XX wieku. Pełnego poezji i mądrych refleksji o przyjaźni, miłości, życiu.

W bajce tej autor stworzył fantastyczny świat, w którym wszystko jest możliwe. Dzieci rozumieją taki świat doskonale. Fantastyka jest przecież elementem wielu utworów dla nich przeznaczonych. Ich wyobraźnia bez trudu ogarnia nawet najbardziej nieprawdopodobne historie. Gorzej radzą sobie z tym dorośli. Zauważył to bardzo dobitnie sam autor kiedy opowiadał swą przygodę z dzieciństwa i kiedy to wszyscy dorośli jego rysunek przedstawiający słonia połkniętego przez węża boa brali za kapelusz. Wniosek nasuwa się sam. Dorosłym należałoby życzyć więcej wyobraźni, a przede wszystkim, by zachowali w sobie coś z dziecka na długie lata dorosłości. Wtedy życie ich będzie o wiele piękniejsze, radośniejsze, pełniejsze.

Cytat z „Małego Księcia”? Proszę bardzo. Jest bardzo wymowny: „Jeżeli mówicie dorosłym: — Widziałem piękny dom z czerwonej cegły, z geranium w oknach i gołębiami na dachu – nie potrafią sobie wyobrazić tego domu. Trzeba im powiedzieć: — Widziałem dom za sto tysięcy złotych. — Wtedy krzykną: —Jaki to piękny dom!”.


Dorosłość wcale nie musi być związana tylko ze sprawami przyziemnymi, liczbami, suchymi definicjami, sztywnymi zasadami... etc. Nie musi też odrzucać wszystkiego, co inne. Wiele cytatów z „Małego Księcia” mogłoby się stać dewizą życiową niejednego dorosłego człowieka. Chociażby te:


* „Dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”.


* „Dla całego świata możesz być nikim, dla kogoś możesz być całym światem”.





Zachować w sobie dziecko

to zdolność niesamowita.

Tylko ten — co ją posiada

z radością dzionek wita.



  Spis treści zbioru
Komentarze (4)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Przeczytałem "Małego Księcia" bardzo dawno temu, jeszcze za moich czasów szkolnych. Ta książka ma w sobie ogromny potencjał i można z niej wyciągnąć wiele mądrych rzeczy, którymi można później kierować się w swoim życiu.

Moim zdaniem dorosłość bardzo różni się od dzieciństwa. Dzieci są beztroskie, nie zdają sobie sprawy z różnych problemów, z którymi jednak muszą borykać się dorośli.

Nie lubię ludzi, którzy na siłę robią z siebie dorosłych. Z drugiej strony każde dziecko chce być dorosłym, ale te dzieci nie zdają sobie sprawy, że kiedy ich dzieciństwo minie, nie wróci już do nich. Dzieckiem jest się tylko raz.

Mówiąc krótko, czas dzieciństwa to okres zabawy, przygód, fantazji. Natomiast dorosłość pociąga za sobą odpowiedzialność i bycie poważnym.

Dziękuję autorce tego tekstu za przypomnienie o dzieciństwie. Dobrze czyta się takie teksty, które skłaniają do refleksji.
avatar
Miło mi. Dziękuję za komentarz. Tak, dzieckiem się jest tylko raz... Dorosłym zresztą też. ;) Ale jeśli w dorosłości potrafi się zachować w sobie dziecko, to obok poważnej odpowiedzialności, po prostu łatwiej żyć, radośniej... dla siebie samego i swoich bliskich, zwłaszcza dzieci.
Radośni ludzie, uśmiechnięci, są bardziej lubiani niż naburmuszeni... Ot co! :)
avatar
Abyście byli jako dzieci!

/"Biblia", Mt 18,3/
avatar
Emilio, skoro i Biblia o tym tak, to nic dodać do tematu, nic z niego ująć. ;) Myślę, że nie trzeba ani w Biblię wierzyć, ani być wielkim filozofem, aby dojść do wniosku, że warto zachować w sobie dziecko... Życie ma wtedy lepszy smak.
© 2010-2016 by Creative Media
×