Przejdź do komentarzyZ powodów patriotycznych
Tekst 251 z 255 ze zbioru: Czarcie kopyto
Autor
Gatuneksatyra / groteska
Formaproza
Data dodania2020-10-01
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń861

- Tadek, o czym oni pierdolą, coś ty włączył?

- Toć o tym, co jest nad nami i pod nami chyba też…

- Taa, oni sami nie wiedzą…

- A, ty wiesz?

- Toć każdy wie, że Słońce.

- A, pod nami?

- Głupiego chcesz ze mnie zrobić, Tadek? Toć chyba, że ziemia.

- A, pod Ziemią?

- Na Śląsku węgiel, a u nas, to pewnie nic nie ma, bo jak by było, to by dawno znaleźli.

- No widzisz, już w kosmosie szukają.

- Węgla?

- Toć, rakiety nie na węgiel są.

- A, na co?

- Ty, mnie pytasz? Toć, jakby na węgiel były, to nasze dawno by rakietami latali.

- To dobrze, że nie na węgiel, bo by nie było czym w piecu palić.

- Toć, drzewem palisz?

- A, co? Ty, u mnie w chałupie siedzisz? A, może do pieca mi zaglądasz, kiedy się zagrzać przychodzisz?

- Coś ty taki nerwowy, Mietek?

- A, boś włączył takie chuj wie co i mnie wkurwiasz.

- Toć to twój telewizor, to przełącz.

- A, po coś pilota do ręki brał?

- Na drugi raz cie zapytam.

- Wiesz co, Tadek… idź ty, kurwa, przepytaj swoją babę z tabliczki mnożenia, a ode mnie, to ty się odpierdol.

- Nic się odezwać nie można, na wszystko ubliżasz.

- To gadaj.

- Co mam gadać jak zaraz warczysz?

- Twoja baba lepiej na ciebie warczy.

- A, coś ty się, jej tak uczepił?

- A, jak mnie policzyła za jajka?

- Toć, ci oddała resztę?

- To po co się darła na mnie?

- To nie wiesz, jakie baby są?

- Toć, mądre nie są.

- No widzisz.

- Dobra, przełączę toto.

- Tak, przełącz.

- Toć chyba, że przełączę, nie będziem na barachło patrzeć.

- O, zostaw. Profesor gada.

- Toć, jemu płacą żeby tak gadał.

- Jak?

- No, żeby maseczki nosić. Najlepiej takie na raz. Co dzień, żeby drugą zakładać i pieniądz idzie.

- Gadają, żeby się nie zarazić.

- Tadek, taki sam głupi jesteś jak ten profesor, tylko, że ty za darmo. Zaraza zawsze w powietrzu była i cały czas jest. Nie oddychaj, to się nie będziesz zarażał. Ale mnie, to się zdaje, że oni testują eugenikę.

- Co?

- To, o czym ksiądz gada na kazaniach, ale ty nie chodzisz, to nie wiesz. A, to jest po to, żeby się pozbyć starych i schorowanych. Jak za Hitlera.

- A, na czym to polega?

- Masonów robota, Mietek. W Chinach toto zrobili i wszystkim rozdali, żeby stosować. Nasi się bronią jak mogą. Po trochu dają, żeby wszystkich starych nie wymordować, bo kto by na nich głosował?

- A na Śląsku, po co dali górnikom?

- Pewnie drzewa za dużo jest po wycince. Nie chcą, żeby się zmarnowało.

- A, to ty z powodów patriotycznych drzewem palisz?

  Spis treści zbioru
Komentarze (6)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Oj, Legion, poleciałeś pełną parą, ale poległeś chyba po raz pierwszy na interpunkcji. Masz chyba całe wory przecinków w zapasie i szastasz nimi bez umiaru. Tak na pierwszy ogląd, to zbędne są przecinki przed: ty, pod, pod, rakiety, na co, mnie, jakby, doczekam, co, u mnie, może, coś, po, to ty, coś, jej, jak, ci, wszędzie, jemu, że ty, to się, to jest, na czym, po co, to ty; brakuje przecinków przed: na czym, po co, to ty.
Nie będę więc wstawiał ocen, gdyż na poprawności językowej byś po prostu poległ. A oceny wartości literackich bez oceny poprawności językowej nie mogę, więc całość zostawiam bez ocen!
avatar
Mądrości prostego ludu są naszą skarbnicą narodową od czasów poprzedzających Piasta Kołodzieja po dziś dzień.

Świetnie, że mamy tutaj tak znakomite Pióro, które rejestruje wszelkie te nasze iście Sokratejskie "złote myśli" i językowe smaczki równie skrzętnie, jak ongiś przed laty robił to wielki nasz folklorysta i etnograf Oskar Kolberg.

Dodatkowy walor tej scenki to jej polityczne dzisiejsze podteksty, uzasadniające jakżeż żywy humorystyczny stosunek obu dyskutantów do relacjonowanego przez nich świata.
avatar
Na poprawność językową składa się- oprócz interpunkcji - milion innych czynników takich jak gramatyka, składnia, stylistyka, frazeologia, morfologia, bogactwo leksykalne, semantyka, ortografia, zgodność ze współczesnymi wzorcami językowymi, czerpanie ze źródeł, korzystanie ze środków artystycznego wyrazu, własna oryginalna inwencja językowa etc, etc.
avatar
... no i się uśmiechnąłem. Nie ma jak chłopskie gadanie
"Co tam, panie, w polityce"? :)
avatar
Coś pan, panie Mietek,
Masz poglądy nie te...
Węgla masz dostatek,
Swą po dziadach chatę,
Drzewo w polu rosochate -
Żyć ci, nie umierać,
A ty cięgiem gderasz!
avatar
Dziadków jeszcze nie mordują,
Dzieci biorą dragi -
Kij im w oko, starym /grzmotom/!
Zawsze chodzi o to,
Żeby król był n a g i.
© 2010-2016 by Creative Media
×