Przejdź do komentarzyPijani kierowcy ciągle jeżdżą po polskich drogach
Tekst 58 z 65 ze zbioru: Z obserwacji życia
Autor
Gatunekpublicystyka i reportaż
Formaartykuł / esej
Data dodania2021-07-08
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń690

Pijani kierowcy ciągle jeżdżą po polskich drogach


Trudno zrozumieć, czym się kierują kierowcy, siadając za kierownicą na podwójnym gazie. O kolejnych tragediach na drogach spowodowanych przez pijanych kierowców słyszy się niemalże codziennie, czy to w TV, czy w Internecie. Czy są to jeszcze ludzie, czy już potwory?!

Parę dni temu wstrząsnęła mną informacja o wypadku na drodze pod Stalową Wolą, w którym zginęło małżeństwo, osierocając trójkę małych dzieci. Do tej tragedii doprowadził 37-letni kierowca pod wpływem alkoholu. Wariat pędził na złamanie karku, wyprzedzając auta na podwójnej ciągłej, i w rezultacie tej szalonej jazdy doszło do czołowego zderzenia z prawidłowo jadącym autem, w którym znajdowali się rodzice z 3-letnim synkiem. Nie mieli szans, zginęli na miejscu. Dziecko cudem ocalało, ale jest ranne. To, że grozi mu za ten czyn do 12 lat więzienia, niczym nie umniejsza tragedii sierot i rodziny zamordowanych przez niego osób.

Uważam, że w Polsce zbyt pobłażliwie podchodzi się do pijanych kierowców. Ciągle istnieje tak jakby społeczne przyzwolenie na picie i siadanie pod wpływem alkoholu za kierownicą. Niby odpowiednie przepisy już są. Można by je wreszcie kategorycznie wprowadzić w życie. Widać jednak, niestety, że wciąż zbyt mało rygorystycznie są stosowane. Tak sądzę, skoro słyszy się stale o tak dużej liczbie zatrzymywanych kierowców jadących sobie beztrosko na podwójnym gazie. Aż strach pomyśleć, ilu ich w sumie jeździ po polskich drogach, bo przecież policji nie wszystkich udaje się zatrzymać.


Jest lato. Nastał czas urlopów i pewnie znów na polskich drogach policja zatrzyma rekordową liczbę zapijaczonych urlopowiczów (i nie tylko). Ilu niewinnych ludzi tacy kretyni bez wyobraźni pozbawią życia? Ilu ich samych zginie?

Na ten temat pisałam przed laty parokrotnie (w Wiadomościach24), ale jak widać, temat jest ciągle aktualny. A znając lubość Polaków do wódy i ich ułańską fantazję po niej — pewnie jeszcze długo aktualny będzie... Chyba że stróże prawa w końcu na poważnie wezmą się za tych wszystkich potencjalnych morderców.


Zdyscyplinowanie — to jedyna skuteczna metoda na zapijaczonych polskich kierowców. O tym, że na nich działa — widać chociażby na zagranicznych drogach. Wszak po nich polscy kierowcy w większości jeżdżą prawidłowo. Są potulni jak baranki i trzeźwi jak przysłowiowe świnie.





Czy polskie drogi za parę lat będą puste? To pytanie nasuwa się samo, zważywszy na fakt, że w Polsce dzień w dzień tylu kierowców traci prawo jazdy.

Statystyki policyjne są zatrważające. Niemalże każdego dnia policja zatrzymuje od 200 do 500 pijanych kierowców. Zaś w weekendy i święta zdarza się, że grubo ponad tysiąc.

Nie na wiele przydają się apele policji do kierowców o zachowanie trzeźwości na drogach, nie na wiele nawoływania księży w kościołach, Polacy poczuli wolność i wielu z nich na żadne zakazy i nakazy reagować nie ma ochoty. Ułańska natura każe im łamać przepisy, więc po drogach jeżdżą pijani, chodzą pijani, i giną… nie tylko pijani.

Niestety, nietrzeźwi kierowcy są plagą na polskich drogach. Wystarczy prześledzić policyjne statystyki, aby mieć obraz jak ogromna ona jest.

W 2020 roku z powodu pandemii koronawirusa na drogach ruch był nieco mniejszy, toteż wypadków było trochę mniej w porównaniu do lat ubiegłych. Ale wzrosła niestety liczba wypadków (2.540) z udziałem nietrzeźwych kierowców i były bardziej tragiczne w skutkach.

Spadek ogólnej liczby wypadków przy jednoczesnym wzroście liczby ofiar pijanych kierowców (o 12%) nie napawa optymizmem. Można dojść do wniosku, że zmniejszony ruch na polskich drogach w czasie pandemii, a i rzadsze patrole policji sprawiły, że kierowcy częściej dopuszczali się brawurowej jazdy po alkoholu... A jak! Hulaj duszo, póki bata nie ma.


Czytałam kiedyś o badaniach przeprowadzonych przez TNS OBOP wśród kierowców. Wyniki są przerażające. Tłumaczą dlaczego w naszym kraju mamy jeden z najwyższych wskaźników śmiertelności w wypadkach drogowych w Unii Europejskiej. Do prowadzenia pod wpływem alkoholu (przynajmniej od czasu do czasu) przyznało się aż 7 proc. kierowców. No to jeśli przyjąć, że w Polsce jest około dwadzieścia milionów kierowców, daje to zatrważającą liczbę prawie półtora miliona osób, którym zdarza się kierować pojazdem po spożyciu alkoholu. Aż strach włączyć się do ruchu na polskiej drodze. Nie wspominając już o pieszych przechodzących przez jezdnię.


Jak to możliwe, że w tak cywilizowanym kraju, jakim jest Polska, jest tylu głupich obywateli? Tak, głupich! Bo czy można nazwać ich inaczej, skoro siadają za kierownicę po spożyciu napojów wyskokowych i z ułańską fantazją jeżdżą po drogach na podwójnym gazie? A co powiedzieć o tych Polakach, którzy choć są trzeźwi, dają przyzwolenie na to swoim bliskim lub znajomym?

Pijanych kierowców z pewnością byłoby o wiele mniej, gdyby mieli świadomość, że dla ich postępowania nie ma przyzwolenia. Absolutnie!




  Spis treści zbioru
Komentarze (7)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
W ciemnym średniowieczu zabójca był karany obowiązkiem dozgonnego łożenia sporej sumy pieniędzy na rzecz rodziny zamordowanego.

Mało tego: w miejscu popełnionej przez siebie zbrodni M U S I A Ł on postawić własnoręcznie przez siebie wyciosany /z kamienia/ tzw. krzyż pokutny.

Kiedy zwiedzacie szan. Państwo Śląsk i Ziemie Zachodnie, na pewno takie krzyże często mijaliście. Nie są one świadectwem wiary chrześcijańskiej, a znakiem, że w tym miejscu, gdzie stoją, człowiek zabił człowieka
avatar
U wylotu ze Stargardu Szczecińskiego na rozdrożu stoi najwyższy w Europie 2-tonowy krzyż pokutny /info o tym, kto kiedy kogo w tym miejscu zabił dostępne m.in. w Wikipedii/
avatar
Właśnie, Emilio, zabójca powinien być w ten sposób karany także i dzisiaj. Samo odbębnienie więzienia to za mała kara.
Słyszałam, że premier Morawiecki po tej tragedii (wspomnianej przeze mnie wyżej) mówił, że rząd ostro weźmie się za osoby jeżdżące po alkoholu i zapowiedział, że pijani sprawcy wypadków będą płacić alimenty rodzinom ofiar do końca życia. Zobaczymy, ile warte będą jego słowa.

Tego ogromnego krzyża pokutnego nie widziałam, ale czytałam o nim. O wielu innych także.
Myślę, że stawianie takich krzyży było raczej wybielaniem własnego sumienia, bo zamordowanemu już nawet kadzidło nie pomoże.
avatar
Michalszko, poruszyłaś bardzo ważny problem. Rzeczywiście trudno zrozumieć to zjawisko, a kolejne władze też chyba niewiele zrobiły w tym zakresie. Wysokie kary na pewno, ale nieuniknioność tych kar w szczególności.
Co zaś tyczy krzyża pokutnego, to jedna drobna poprawka. Nie ma miasta Stargard Szczeciński. Od kilku lat jest to Stargard, a zmiany dokonano na życzenie lokalnej społeczności i chyba wrócono do nazwy historycznej.
avatar
Sprawdziłem. Nazwa Stargard obowiązuje os 1 stycznia 2016 roku.
avatar
Dzięki, Janko! Właśnie, trzeba skończyć z przyzwoleniem społecznym na jazdę na podwójnym gazie i raz na zawsze spowodować nieuniknioność kar. Inaczej problemu jeżdżenia na podwójnym gazie nigdy się nie rozwiąże... i niewinni ludzie nadal będą ginąć na drogach.

A to nie wiedziałam, że już tylko Stargard. Dzięki za info!
avatar
Nie mandat, nie więzienie, a

odebranie prawa jazdy na 10 lat

byłoby jedynym sensownym rozwiązaniem problemu pijanych wokół nas

na drodze
w autobusach
na stadionie
w metrze
na dyskotece
w samolocie
na statku
w teatrze
itp., itp.

To, że jesteś pasażerem /widzem, kibicem/ a nie kierowcą, nikogo nie zwalnia od obowiązku bycia trzeźwym tam, gdzie są ludzie.

PIŁEŚ? TO SIEDŹ W DOMU!

.............................

Tylko c o odebrać pijakowi, jeśli ten NIE MA prawa jazdy??
© 2010-2016 by Creative Media
×