Przejdź do komentarzyUwaga zły pies!
Tekst 25 z 21 ze zbioru: Quasimodo
Autor
Gatunekpublicystyka i reportaż
Formaartykuł / esej
Data dodania2021-09-04
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń752

- Teraz nie, ale wojna z wami będzie na wiosnę, razem z pierwszymi trawami - pisał Sienkiewicz. Koń potrzebuje obroku. Dlatego termin: ruszymy na was, gdy będzie miał co żreć. Powołując się na Trylogię, przypomnę nieszczęsny los husarskiej jazdy wykończonej przez całonocny deszcz i Chmielnickiego, zmuszonej walczyć nie na twardym, a podmokłym gruncie..


W tamtych czasach prowadzenie wojen uzależnione było od wielu czynników nieistotnych dzisiaj. Choćby od ukształtowania terenu; naturalne zapory na granicach państw w postaci gór, morza, czy rzek, stanowiły w miarę skuteczną barierę dla wroga. Następne utrudnienia, to klimat i pora roku.


Wtedy na drżących z zimna tuchajbejów i innych najeźdźców, nasz klimat działał uspokajająco i skłaniał do podpisywania rozejmów. Lecz, razem ze zmianą pór roku na cieplejsze, ich pokojowe deklaracje szły w kąt, a na pierwszy plan wracały realne groźby.


Tyle o prowadzeniu działań zbrojnych w epoce koni i muszkietów. O wojnach współczesnych, wypowiedzieć się mógłby raczej Generał Pentagon niż zawzięty cywil. W każdy razie kiedy snajper może puknąć w turban członka ISIS, a po nieboskłonie fruwają drony zdolne ubić człowieka z precyzją chirurga, budowanie płotu w celu zabezpieczenia przed nieupoważnionym przekraczaniem granicy, jest gwarancją lekkośmieszną. Już lepszą ochroną granic (zamiast wnyków) byłby ostrzegawczy napis: UWAGA, ZŁY PIES!




  Spis treści zbioru
Komentarze (2)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Po rosyjskojęzycznej stronie naszej granicy podobne ostrzeżenie brzmiałoby fonetycznie tak:

WNIMANIJE! BIESZENYJE SOBAKI!

Jak tę samą myśl wyrazić po ukraińsku i po białorusku, może podpowiedzą szan. eksperci-czytelnicy.
avatar
Najłatwiej wprowadzić przygraniczny stan wyjątkowy - i oddzielić go od Polaków uzbrojonym po zęby kordonem.

Wiele z tych śmiertelnie niebezpiecznych dronów /o których mowa w szkicu/ JUŻ od dawna lata nad Warszawą
© 2010-2016 by Creative Media
×